Vilka ska betäcka?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cut3Leo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 107
  • Visningar Visningar 10 994
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilka ska betäcka?!

Hugger sista knappen

Shady skall betäckas. Elizar-Dragon.

Tanken har hela tiden varit QE, men nu har den som lånat magen på henne tänkt om, funderingarna är många men valet lutar åt Camaro M. Men vi får se.

Farouk skrev:
- Med vem?
Xandino RNF89
xandino5.jpg

- På vem?
Madamén heter Martinique, e. Åstratorps Mirage - Blekkie :)

- Varför?
Främst för att hon ska få göra något roligt och inte bara gå hemma (vilket hon inte trivs med). Att Xandino sedan är snygg, högre, ädlare i kroppen och förvärver hoppförmåga är bara ett plus :love:

Hehe! Är det en ponnyhingst eller en stor häst?:O

Den ser snygg ut. Hoppas det blir lyckat!
Avel är verkligen som de säger... som att spela på lotto!

Good luck!

Har tre ston & har lust att betäcka alla i år!
Har iallafall bokat hingst till en av dom. :)

Vbl/hbl-typ, 16 år och okänd härstamning. Har bokat & ska betäckas med Painthingsten Johnny War Chic i början av april.
Ska bli spännande, då det blir hennes första och förmodligen enda föl.
Planerar att behålla fölet.

Kallblodstravare, 14 år, e: Pio - Kinge Stjernen. Är dräktig med Lovin & fölar i maj. Betäcker om henne till 99% om det blir hingstföl. Då med Lovin igen.
Blir det stoföl kanske jag betäcker om. Förmodligen med Bol Elden.
Stoföl planerar jag att behålla.

Arab, 18 år, e: Damocles - Bilbao. Vill ju betäcka henne med, men KAN inte bestämma mig för hingst! Velar hela tiden!
Funderar på halvblod, arab, PRE, IC, ridponny... HJÄLP!
Dessutom vill jag INTE transportera henne långt & hur många hingstar finns det här i närheten...? Har hittat ett par men de tar inte emot ston förrän till sommaren.
Jag vill ha tidiga föl, betäckning i april... Suck!

Ska betäcka några stycken..
Ena hblstoet (Calido-Calando-Landmeister)är dräktig med Lancier 987 fölar runt 21 maj. Vet ej vad jag ska betäcka med, men kikar nedåt Tyskland...:confused:

Andra märren (Robin Z- Kew Gardens-Hurricane) .Är osäker även där på hingst. Har fått fina föl e Cardento och Carano men vill nog lägga på nåt tyskt där oxå...:confused:

Travmärren (sugarcane hanover-speedy somolli) har två avkommer e: ride the night, Han ska vi inte lägga igen. Blivit lite nippriga dock trevliga... (vann levande föl på honom)

Kallblodstravaren som är av lätt typ funderar vi på att gå med till en knabstrupperhingst. Gjorde så sist och fick en urläcker leopardtigrerad gosse som vi ska behålla till barnen.Tänkte behålla nästa med.

Har ett treårigt travsto som jag ej hinner med att få till start. Funderar på att betäcka henne men helst skulle jag vilja hitta en köpare alt leasingtagare.

Vårt andra travsto har vi sålt. så hon åker om ca två veckor.

Letar efter ett hblsto (alt. fbl) till, men plånboken är hemskt liten så här års... Idealet hade ju varit att få låna/leasa ett sto på längre tid.

Nåväl kom med förslag på hingstar! Vi avlar för att sälja, siktar inte på en allround utan på svårklasshästar. Allrounderna kommer ändå.

Jag kommer att betäcka följande ston om fölningarna går vägen först förstås...
e: Stanford - Maraton
e: Maraton - Aladin Z
e: Bellini - Maraton
e: Bernstein- Gibraltar
..men jag vet inte med vad ännu, men efter bruks provet nu kanske det löser sig...
Nu i vår väntar i i alla fall föl e: Bocelli och Figaro R

/Tina

...glömde ju att ardenner stoet e: Rosaj - Apollo också ska betäckas i år ...

Betäcker mitt sto Schwadroneur-indus-brabant f. 03 med Florencio, efter många om och men. I fall det inte funkar är Mr Carrera xx reservkanditat - en ren, men kul, chansning!

Varför? - Stoet har bra gång och fint temperament och är väldigt ädel och elegant. Vi hoppas att hon kan producera ett föl med ännu mer elasticitet, höjd i steget och "grace".

Jag troligen betäcka 2 ston.
Connemara e Grytåsa Kallemero - Öxenholm Marble jr. Hon ska betäckas med Coosheen Finbarr. Jag tror att de kommer passa bra ihop. Tycker att det är en snygg hingst med riktigt trevligt temperament.

Fjordhäst e Daler-Heiden-Titan. Har inte riktigt bestämnt vilken hingst men det lutar mot Kim Hero. Han är en hingst som visat att han kan ge bra avkommor. Mitt sto är 3 år så jag går även efter att det är en lite äldre erfaren hingst.

Ska ev betäcka mitt treåriga sto e Blue Hors Hertug-TipTop-Magritte. Har Florencio, Don Shufro o Bocelli som kandidater. Stoet har tre mkt bra gångarter, med mkt elasticitet o höjd o hon är mkt välproportionelig o bra byggd, korrekt o med bra psyke. Skulle tro att hon med ngr av dessa hingstar kan få ett fint föl!

Senast ändrad:

Jag har tre ston som ska betäckas:
e Ceylon-Gaspari
e Gauguin de Lully-Ceylon
e Master-Indus

Jag har ändrat mig efter dagens hingstshow på Flyinge och har kunnat jämföra far och son, d v s Rambo och Hermes, och insett att Hermes är ett mycket intressantare alternativ än Rambo!

Ja jag vet! Efter bruksbrovet fick man tänka om lite.. men det är ju bra eftersom de yngre hingstarna är billigare... troligvis.;) men tex som Danone II så är ju han nästan helbror till Danone men säkert mycket billigare!
Tycker det var synd att inte highcruiser inte blev godkänd men han kanske blir det när han blir äldre. Han kanske var lite spänd också. Däremot så var ju Roevelt väldigt trevlig. Sandakan var som vanligt snygg och jag har redan bestämt mig för honom till den ena.:)

Mitt sto efter Magini - Ibsen - Biarritz ska betäckas i år och just nu lutar det åt att vi väljer Sandakan till henne. Behöver i första hand en typförbättrare på henne och ingen dressyrhäst jag sett har bättre typ än Sandakan, dessutom hoppas jag att Sandro Hit blodet ska ge avkomman lite mer nerv än vad mitt sto har. Det som känns lite osäkert är att man inte sett några avkommor efter honom än, men med tanke på stammen borde det ju bli bra...

Cut3Leo skrev:
Hej alla bukisar! Nu e det snart vår! Alla föl kommer också:bump: .
Men nu till frågan:
-Vilka av er ska betäcka i år?
-Med vem?
-På vem?
-varför?

!!:banana: !!

jag ska betäcka!
-med Bokli Balder
-på vår fina avelsmärr!:D
-för att få fram en stjärntravare..;)

maria85 skrev:
Mitt sto efter Magini - Ibsen - Biarritz ska betäckas i år och just nu lutar det åt att vi väljer Sandakan till henne. Behöver i första hand en typförbättrare på henne och ingen dressyrhäst jag sett har bättre typ än Sandakan, dessutom hoppas jag att Sandro Hit blodet ska ge avkomman lite mer nerv än vad mitt sto har. Det som känns lite osäkert är att man inte sett några avkommor efter honom än, men med tanke på stammen borde det ju bli bra...

En liten varning bara -- har inte sett många hästar i svår dressyr efter Sandro hit. De tycks generellt ha svårt att samla sig, vilket många toppryttare har höjt ett finger för. Tänkte betäcka med S H själv, men ångrade mig av den anledningen (och priset...). Kan vara tänkvärt. Varför inte testa Mr Carrera? Bättre exteriör (bog, överlinje) och helt klart en mycket intelligen och vettig individ.

Ska betäcka mitt Midt-West Ibi-light - Leopard med Biggles ! :)

maria85 skrev:

Hej! Eftersom vi nu funderar på samma hingst så skulle jag vilja se ditt sto på bild!:D Kan det gå för sig.;)
Berätta mer varför du väljer honom.. har du sett honom live?

Cut3Leo skrev:
Men nu till frågan:
-Vilka av er ska betäcka i år?
-Med vem?
-På vem?
-varför?

Jag vet inte vilka jag ska betäcka med i år. Känner att jag ska ta mig en ordentlig funderare senare när intrycken från brukspovet lagt sig och man får lite mer distans och kan tänka lite mer förnuftigt. :D

Helen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
953
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 076
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka