Sv: Vilka rider på bettlöst och varför?
Jag rider på bettlöst för att min häst vill det; eller snarare vill väl han gå helt utan något huvudlag, men medans vi tränar på kommunikationen så kan han åtminstone slippa bettet.
På bettlöst har jag en känslig häst som slappnar av lättare, böjer sig för sitshjälperna och med stor koncentration och skicklighet från min sida kan jag även då den där trygga sökningen fram emot tygeln som man vill ha (d.v.s. att hästen länger ut när man släpper ut tygeln; och att den inte undviker huvudlaget när man har korta tyglar). Har prövat att rida med bett men oavsett hur försiktigt jag än rider och rör tyglarna så stör bettet honom, så varför använda det? Eftersom han kan göra rätt på bettlöst men börjar gå emot så fort man bara pillar pyttelite i ett tränsbett (han VET att ge efter för tryck; så det är inte en inlärningsfråga), varför då rida med bett?
Något hårt mot den känsliga tungan och de hårda lanerna kan aldrig vara vidare bekvämt. Har prövat allt; tredelat ligger bra om man inte tar något i det (då går han emot; kan garanterat lära honom att INTE göra det, men varför ens bry mig? Han går emot av en anledning = obehagligt), rakt bett trycker för mycket på tungan tror jag, vanligt tvådelat lägger han mer än gärna tungan över istället för att bara gå emot.
Jag har prövat sidepull, lindell, bitless bridle, mjukt kapson, grimma, milt hackamore; d.v.s. nästan allt utom hackamore, kapson med järn över nosen och ridgrimma (som jag inte ens tänker pröva; det är en rem som går under käken från höger ring till vänster ring, så när man drar så trycker det under käken på hästen).
Bitless Bridle har också remmar under huvudet, men eftersom den inte går till andra sidans tygel utan vidare bak mot ganashen så ger det en lite vettigare signal till hästen. Däremot tycker jag inte om stoppsignalen i ett bitless bridle; om man vill stanna genom att ta i båda tyglarna så trycker det undertill på huvudet och min egna häst verkar mest bli osäker och lite smått frustrerad (han stannar men är sällan säker på att det är vad jag verkligen ville med min otydliga signal via huvudlaget). På banan rider jag gärna med bitless bridle, det ger ovanligt fin ställning i hästen och inne på ridbanan behöver man sällan "nödstanna" utan kan använda normala sitshjälper och llåta honom ta tid på sig om han inte förstår.
JAG mår bättre av att rida i bettlöst. Jag kan inte göra illa honom på samma sätt som med ett bett, det är mjukt och milt, jag måste anstränga mig för att få den där "söka sig till bettet"-effekten (som jag faktiskt nog HAR fått till även på bettlöst!).
Min egna favorit är lindell (en version av sidepull). Har ett mjukt lindell i nylon med en nästan grimbred rem över nosen = milt.