Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen
Snälla du, det där känner jag igen från en flera år gammal tråd. Där det var en ryttare som var ny på vad hon skulle göra och på en häst som hade väldiga problem. Jag känner ryttaren i fråga lite grann. Jag kände henne förr kan man säga.
Du kan inte döma ut en hel metod pga att någon inte gör rätt enligt metoden. Det är som att dömma ut hela tävlingsdressyren för att någon rider på gramman eller sliter hästen i truten.
Jag är medveten om att en del ser metoden som märkligt ja. Någon har sagt burdus. De har dock aldrig sett något av det jag gör eller det mina vänner gjort då de kollat som märkligt eller hårt. Så vad de sett vet jag inte. Det är iaf inget som pågår runt mig.
Du får det att låta som att jag eller någon annan sysslar med ihopdragande hästmisshandel. Det är långt ifrån sanningen och ärligt talat ganska elakt.
Jag har visat en massa ridbilder genom åren. Och ingen av de bilderna har jag fått höra skulle vara rollkurslikt eller burdus ridning på.
De andra utbildade tränare som ser mig rida framhåller ofta hur mjukt hästarna går. Aldrig säger de att jag rider burdust. ANnan kritik har jag fått av en som gärna ger sån till allt och alla, men det var "sträck på dig" en dag då jag hade ont.
Om du sett tränarna då de bodde i skåne så torde det vara för 10 år sedan minst. Mycket, mycket kan hända på den tiden. Mycket, mycket kan hända på ett par år. In fact så vet jag som långvarig elev att mycket hänt.
Jag är sjukskriven. Men jobbar då jag är frisk som tränare. Jag började min bana med problemlösning för problemhästar. Och håller fortfarande på med sånt och annat då man måste vara väldigt bra på att avläsa hästar, kunna hästens psykologi etc. Jag får då jag tränar för andra stora namn inom sånt alltid credd för att jag har "ögat och känslan". Så mina djur far inte illa pga någon form av hemmablindhet. Då skulle jag inte lyckas få de problemindivider jag jobbar med stabila.
Jag har vartefter jag lärt mig mer och mer om det gått över mer och mer till att ha dressyrlektioner och rida andras hästar åt dem. Jag har som specialintresse hästar och människors ergonomiska arbete. Jag har har regelbunden kontakt med sjukgymnaster(människa, häst, hund), kiropraktorer(människa/häst), equterapeut och veterinär(häst) för att av dem lära mig mer. Och vissa av dem har frågat mig om ev sammarbete. Då de vill ha någon att skicka hästar/patienter till för hälsosam ridning.
Alltså känner jag att jag har kvitto för att det jag gör fungerar.
Jag är ingen hemmablind lallare utan koll. Jag är inte Jan Brink eller Edward Gaal. Men jag kan läsa hästar.
Metoden handlar om att ha lätthet och inte mer än just kontakt i fram. Om man lägger ut 5 sidor bilder på en ryttare med långsam hand och alla bilder tagna första lektionen då ryttaren ska lära SIG att böja och böjer för mycket och för hårt/länge så kan det inte representera hela metoden.
Vi tror att hästen ska ridas med sytrådskänsla fram. Ofta upprepar min tränare att det är en järnbit i någons mun=var försiktig.
Men visst har även jag på någon häst hållit kvar i tygeln om den drar. Jag håller kvar i normalläge tills hästen släpper. Då ger jag efter och hästen lär sig att det är bäst att inte dra. Precis som Gaal instruerade i Globen. Jag vet inte om folk ens såg att det gjordes då. Så himla brutalt är det.
Det trycket i tygeln har många ryttare konstant. Jag drar inte bakåt då, jag håller kvar handen i det läge hästen börjat dra. Och det stillastående först. Och efter att ha visat vad jag vill avsuttet enligt samma princip men med handen fri att leda nedåt i formen.
Det hela du kallar brutalt är alltså mellan 5 sek lite tryck till i omgångar upp till runt 5 min. Inget vanvettigt blådragande utan timeat rätt ett tryck som inte får hästen att få panik eller smärta. Sen är det i stort sett inlärt och man slipper dragkamper, man slipper underhalsen ute och en häst på framdelen, man kommer till sund form fortare. Då man har halsen utsläppt från manken, inget i handen och en häst som söker sig framåt nedåt med underhalsen uppsugen. Jag tycker det är galet bra jämfört med att harva runt i osund form så frambenen ryker. För annars tar det längre tid. Och den tiden vill jag inte rida så. För jag ser det som slitage på frambenen varje steg hästen tar i osund arbetsform.
Du får tycka det är optimalt att göra som du gör. Kul att du är nöjd!
Mig veterligen har mina tränares metod inte ridit fram frambenshältor(jag känner ändå många av övriga elever). Däremot har de ett gäng hästar som rider för dem som dömts ut för diverse frambensskit som nu friskförklarats tack vare nya träningsupplägget. Säg vad du vill. Men veterinärerna är eniga.