Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Man hinner inte göra allt på samma gång om man inte har programmerat om sig under en lång tid till att kunna styra såna där grejer. För mig har det tagit flera år, och jag har fått lägga till en sak i taget, och när man lägger till det nya så skiter man i allt annat och koncentrerar sig BARA på det. (Tex navelns pekande)
Men faktum är att det är nästan magiskt hur hästarna blir lätta för hjälper när man har sån kroppskontroll, det är nästan att ju mindre man gör desto bättre hör dom... Det är som att de börjar leta efter hjälperna i allt högre grad, de skruvar liksom upp sin känslighet. Så det är värt det, även om inlärningsfasen kan bli jäkligt "vänsterhjärnig" till en början.


Naveln utåt = ytter sittben slutar att kasa bort från hästens ryggrad och nerför dens revbenskorg som den i princip alltid gör för ryttare som rider enligt devisen hästens bog parallell med människans axlar. Sittbenen (eller egentligen hela ryttarens torso) fortsätter att vara mitt över hästen, med lika mycket vikt på båda hästens kroppshalvor. Då går det att rida den och be den bygga om sig. Är ryttaren av (kollapsar i midjan genom att skruva sin torso in i volten) kan den glömma att påverka hästen annat än genom att dra den i truten och trycka/sparka den på revbenen för att byta hastighet och vilket håll nosen ska peka.

Övergångar ja, det kan vara en bra övning, nåt speciellt du brukar tänka på? Hur är en bra övergång kontra en mindre bra?

Jag kan hålla med om att man kan få en illusion om att naveln pekar utåt i en tex korrekt öppna, men det är väl snarare så att ryttarens höft befinner sig i linje med hästens höfter, och eftersom hästens bog flyttas inåt så kan det verka som att naveln kommer utåt.
Att ett allmänt råd att tänka naveln ut tycker jag gör att ytter höft gör en förflyttning inåt. Och där är det lätt att ryttarens yttersida viker sig.

För mig är övergångar A och O. I en övergång som är gjord i framåtdrivning =alltså inte bara broms i handen, så kommer hästens kropp att kopplas ihop bakifrån och fram.
Att bara tycka att övergångar KAN vara en bra övning är att alldeles tappa bort grunderna. Det är genom övergångar man tränar upp kroppens reaktionssystem i ridning tycker jag.
Övergångarna kan ske mellan gångarter och mellan övningar. Tex trav-skritt. Förvänd öppna- sluta. Ryggning-piaff. Helt beroende på vart häst och ryttare befinner sig. Jag anser att ridning är nog svårt som det är, att krångla till det med invecklade teoretiska saker tycker jag skapar spänningar.

En dålig övergång till tex en lägre gångart är när bjudningen försvinner och hästen dyker istället för att kliva in under sig. Eller när hästen igångsättningen till högre gångart kliver iväg med framdelen före bakdelen.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

att lyfta handen uppåt är mer än ryttarehjälp, man kan göra det på helt slak tygel. Det hjälper ryttaren att inte luta inåt och bli kvar på sina ytterhjälper.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Jag förstod tråden som att hästen var på tygeln, eftersom sluta m.m. stod nämnt där om jag inte minns fel?
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Jo, hästen kan böjas i ryggen. Annars skulle den inte kunna klia sig på baken med sin mun.

Däremot är rörligheten inte så stor mellan de individuella kotorna, det är rätt! Men lägger man ihop rörligheten utslaget över hela ryggen blir det trots allt en viss böjning.

Sen kan man ju även ändra bröstkorgens "rotation" och det "känns" som böjning för ryttaren, som jag fattat det.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Jag gör lite olika beroende på vad jag sitter på för häst. Det beror på hur pass skolad den är och hur den ser ut i modellen/har för fysiska förutsättningar.

Något jag brukar göra som antagligen skiljer sig en del mot övriga här är att jag formar halsen fram så som jag vill ha den och rider ihop hästen bakifrån därefter. Jag börjar med att koppla på den fram som jag vill ha den där. Då måste hästen ha en viss grundutbildning och vara i balans och i tempo/takt på linjen först.
Så först börjar jag alltså med att placera hästen på linjen. Dvs den ska vara med alla kroppsedelar i linje på den linjen jag anger. Och då också vara i balans i sidled. Därefter börjar jag med tempot. Den ska svara fram och bak och vara i balans framåt/bakåt. Därefter börjar jag med formen. Och då har vi lärt dem ett visst signalsystem där de ska sänka halsen och släppa ut den och söka sig framåt/nedåt till bettet i en loss form med underhalsen uppsugen för en viss handsignal. Så jag ger den och hästen kopplar på sig fram från manken och framåt. Sen rider jag ihop den bakifrån och börjar få den att också lätta fram.

Den övning Jegra beskrev har jag använt en hel del. Vi brukar göra den med slutatänk i minskningen av volten och sen lite mer sidvärts utåt. Mina tränare var rätt flitiga med den en period då Borba använt den mkt under en kurs de var med på(och pratat om den som en favoritövning). Jegra kanske också fått den därifrån.;)

Övergångar mellan sluta till förvänd sluta tycker jag är bra. Carré/Kyras fyrkant tycker jag är bra. Då kan man lägga in pirouetter eller förvända sånna i hörnen och varva skolor och skänkelvikning på rakorna. Pirouetter till förvända pirouetter gillar jag med. Trappa med sluta till öppna till sluta till öppna är bra. Man byter skola med färdriktning iom att böjningen är densamma.

På min unghäst räcker gångartsövergångar för att koppla ihop. Han är ju avlad för dressyr och har lätt för det. På min gamla Islandsgubbe eller PREn jag ibland rider skulle det inte ge ett piss. De kan koppla isär på ett helt annat sätt åt så många olika håll jämfört med ett halvblod. Felridna halvblod kan ju också behöva lite annat för att inte bara dra iväg med underhalsen ute och manken körd i botten. Som tur är så är väl jag den sämsta ryttare som min yngling släpat runt på regelbundet.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Förstår inte riktigt fråga? På tygeln ja såklart. förklara bättre så förstår jag kanske.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Vilken trevlig tråd!
:bow::love::bow:
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Den övning Jegra beskrev har jag använt en hel del. Vi brukar göra den med slutatänk i minskningen av volten och sen lite mer sidvärts utåt. Mina tränare var rätt flitiga med den en period då Borba använt den mkt under en kurs de var med på(och pratat om den som en favoritövning). Jegra kanske också fått den därifrån.;)

Jupp. :)

*tio*
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Min dam svarar bäst på

* Övergångar
* Tempoväxlingar
* Motställd ridning på böjda spår

Vid longering, har jag gjort som TS och ibland använt mjuk inspänning på yttersidan.


Från uppvärmande löslongering


Jag är ju pga diverse skador o annat i ryggsäcken ganska sned i kroppen av mig själv, därför har vi problem att peta in bogarna...


Därför är det motställda tänket, bra för oss.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Håller med om det du skriver om PRE (islandshästar har jag ingen erfarenhet), den "diff-spärren" de har att kunna låsa ihop ryggen till ett stycke och sen röra varje ben för sig själv gör att det inte är nån utmaning för dem att växla gångart, men det sker med utebliven träningseffekt eftersom de inte behöver använda någon bålstyrka för att göra det. Men visst, i sak är det säkert rätt och på halvblod har jag känt "magin" mellan gångarterna, där det går att påverka massor.

Ett tips till "rida-på-linjen-övningen": (Detta gör det sju gånger svårare :D) Använd inte en utan två referenspunkter som är linjerade framför dig med ca 4 meters mellanrum. Rid mot punkterna utan att de far isär. Dvs den bakre referenspunkten ska fortsätta vara bakom den främre. Här får ryttaren oftast en "reality check" och det som kändes rakt förut inser man är v i n g l i g t. Särskilt om man inte fuskar genom att använda styrfarten som hjälp utan rider långsamt och måste känna vart hästen far i varje steg.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Vi har drillats in i att måla upp hela linjen framför oss. Ibland har vi tvingats hoppa av och rita upp den i sanden och sen rida. Alt att tränaren ritat upp linjer. Vi ska alltid planera en linje måååånga meter framför oss, typ ett halvt voltvarv. Tränaren ser om vi viker av från en linje och börjar med en annan. Då frågar hon om det var meningen etc.
Hon är benhård och mycket bra! Man kommer inte undan med någonting.
När vi behöver vila kan vi få det, ibland. ;)
Annars uppfinner vi omedvetet saker som att ridbyxorna måste justeras, sadeln glidit eller stigläder som känns konstiga. Haha.. Roligt att man märker det just då man är trött.:p
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Förstår inte riktigt fråga? På tygeln ja såklart. förklara bättre så förstår jag kanske.

Frågan handlade väl i sak om hur du gjorde för att böja hästen under dig?

Där kom ett tips om att man skulle röra handen i pytterörelser som hästen inte märkte av, bara dess nervsystem. Sen skrev du att handen gärna kunde gå uppåt rätt mkt.
Jag frågade då om det inte motsatte sig lite, då blev svaret att man gjorde de på lång tygel, jag skrev att jag hade fattat det som att hästen skulle vara på tygeln, vilken den för mig inte är om jag har lång tygel. Och nu skriver du att det ska vara på tygeln.
Om jag fattade det rätt från början så handlar det här om yttertygel, för att ryttaren inte ska tappa yttersidan? Eller har jag missuppfattat där.
För mig blev det en konstig hjälpgivning som borde vara motsägande för hästen?
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Jag rider ju inte så själv. Men prova höja ytterhanden och känn vad som sker i din kropp då du gör det och sitter i lodrät sits. Höj handen bara rakt upp ca 30-40 cm för att överdriva rörelsen så att signalerna i din kropp blir tydliga. Något kommer märkas i din bål. Jag tolkar det som att det är vad man är ute efter då man pratar om att det är en ryttarhjälp.

Övriga i diskussionen huruvida tygeln är lång eller ej orkar jag inte med.
Är den på tygeln är för mig inte tygeln lång. Men däremot skulle jag kunna skriva fel även jag..
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Ja det är klart att det påverkar om man inte råkar heta Gaal eller så i efternamn:D
Men jag förstod inte riktigt vad det skulle göra just i böjning? Jag hänger med mer på att man höjer innerhand i så fall.

Det är så lätt att man ger massa teoretiska råd som folk tar med sig hem och sedan sitter med hög ytterhand passet igenom.
Sen så tycker jag att råd man ger här, bör kunna ifrågasättas:crazy:

Vi rider efter olika system, och om jag skrev att jag gör si eller så, och någon som inte gör så vill veta mer, så hoppas jag att de frågar om det.
Man skriver väl i ett forum för att man vill diskutera och veta/lära sig mer?
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

I min erfarenhet kan en höjd ytterhand medverka till att hästen kommer upp stadigare på ytter tygel och därmed kan du, med väl avvägda sitshjälper forma den bättre i innersidan då den kommer upp för ytter. När vi höjer handen blir ju också just själva handkontakten som "bäst", därför att du frigör flexibiliteten i din armbågsled. Tror det är kombinationen som gör resultatet, dvs hästen känner sig trygg och nöjd med att vara på yttern och var den inte fullt ut på yttern kan höja handen där, inbjuda den att ta yttern.

Jag pratar i min värld om inte ngn extrem höjd hand, och framför allt inte om ngt "uppresande tygeltag" utan bara rätt och slätt, en högre handställning för att som sagt, få flexibiliteten i armbågsleden optimal. Många ryttare rider med för låga händer, särskilt inbjuds man ofta till detta om hästen inte är befäst i sin form osv, för att man (en själv men även många tränare) tror att hästen kommer bätter i form med en låg hand, men det som gäller är ju faktiskt fortfarande, oavsett häst, att formen sitter inte i handen..... Och med den låga handen blir armbågsleden stum och då blir handen stum och mer låst.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Fast handrörelsen är ju den sista hjälpen. Kroppen gör böjjningen så att säga, handen bara finjusterar .
Det är innerhanden man ska höja. Jag har sällan mkt häst i innerhanden så det spelar ingen större roll för hästen. Det ger förutom en ryttarhjälp en framåt nedåtimpuls till hästen. Det stör alltså inte "gå på tygelngrejen", snarare förstärker den.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Naveln utåt = ytter sittben slutar att kasa bort från hästens ryggrad och nerför dens revbenskorg som den i princip alltid gör för ryttare som rider enligt devisen hästens bog parallell med människans axlar. Sittbenen (eller egentligen hela ryttarens torso) fortsätter att vara mitt över hästen, med lika mycket vikt på båda hästens kroppshalvor. Då går det att rida den och be den bygga om sig. Är ryttaren av (kollapsar i midjan genom att skruva sin torso in i volten) kan den glömma att påverka hästen annat än genom att dra den i truten och trycka/sparka den på revbenen för att byta hastighet och vilket håll nosen ska peka.

För mig är tänket att vara parallell med hästens bogar ngt som gör att jag INTE viker mig i sidan. Viker man sig i sidan hamnar man ju på ytter och får eller får ngn sorts konstig överböjning. (Bara som reflektion över hur olika man tänker).
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Trampa i stigbygeln eller trycka ner sittbenen är samma sak, men effekten beror på hur långt ryttaren kommit.
Om man säger åt en ryttare med oskolad sits att trampa ner i stigbygeln så är det vanligt att denna om den gör det trycker upp sittbenet på samma sida.
På en skolad sits så följs sittben och stigbygeltramp åt.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Då är jag med lite bättre:D

Fast jag kan fortfarande tycka att det blir för mkt teoretiskt och för lite känsla... Men det beror nog på sättet man vill lära in och lära ut! Många tycker om att fundera och fundera och fundera. Vilket jag visserligen gör oxå, men inte alls fullt lika djupt som en del här gör!
Jag rider mer på känsla, efter att ha lärt in tekniker genom övningar. Tror det var uppe en sån tråd på dressyr för ett tag sen, hur man genom konkreta övningar fick till nåt? Kommer inte ihåg vad det var TS ville ha fram då:confused: Men jag minns att några var väldigt inne på att det var det mentala som var det viktigaste, medans andra (jag bla) tyckte att det mentala kom av sig själv när övningar gjordes på korrekt vis och blev automatiserade så småningom.

Jag upplever själv att om jag tänker för mkt så tappar jag känslan. Sen kan små tips vara bra råd på vägen, men jag skulle inte kunna rida enl bla dina principer.
 
Sv: Vilka övningar gör du för att koppla ihop hästen

Fast jag kan fortfarande tycka att det blir för mkt teoretiskt och för lite känsla...

Detta är ju ett skrivet forum, det är inte en ridbana där vi sitter till häst. Så, hur man på ett läsbart sätt, på ett forum ska få fram en beskriven känsla som till punkt och pricka - exakt - förklarar, hur det ska kännas när man sitter till häst och har tygeln i handen... Kan du förklara det för oss här på forumet?

Mvh

IngelaH
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 836
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp