Vilka olika sätt finns det att avliva en häst på? Vilket är bästa?

hallonskog

Trådstartare
Min häst blev utdömd idag ( :cry: ) och nu måste jag ta det tuffa beslutet att ta bort min vän.
Jag vill gärna begrava hästen hemma (jag har koll på att man måste ha tillstånd för det).

Känns inte jättesäkert att ge en spruta till hästen och låta den somna in, eller har ni bra erfarenhet av det? (hört skräckhistorier)

Vart vänder man sig, hittar ingen hemsida om vem som bultar hästar, vad det kostar osv.

Hade varit snällt om någon kan hjälpa mig, har aldrig tagit bort någon häst förut. Bor i Dalarna om det spelar någon roll.

Sv: Vilka olika sätt finns det att avliva en häst på? Vilket är bästa?

Husdjurstjänst, trotjänaravlivning eller lokal jägare/veterinär.

Jag kommer avliva med bult om möjlighet finns. Det blir blodigt, men hästen känner det inte. (Man måste avbloda skjutna hästar)

Jag hade försökt få en jägare att göra det. I närheten av där du vill begrava sedan. Min hovslagare har berättat så mycket otäcka historier om just spruta så det är inget alternativ för min del. Dessutom är han just jägare och skjuter själv. Kan jag så kommer jag nog försöka anlita honom.

Massor av styrkekramar till dig i en svår tid som kommer nu...!

Jag måste ha ett intyg på att hästen är död till försäkringsbolaget (pga livförsäkringen). kan en jägare ge det intyget? Skriva under något eller vad?

Tack. Det är redan svårt, fast hon finns i livet än (så nu får hon äta gräs och slippa sjukhage tills "dagen" kommer :( ). Tårarna går inte att hålla tillbaka.

Om du vill avliva hemma så är det veterinären som har två olika mediciner som dom ger med spruta, den ena heter somulose och det andra är ett preparat som funnits länge, används även till katt och hund. Sen finns det även vet. som avlivar med bult. En utbildad slaktare kan även utföra bultningen. Finns tex. i Dalarna SG Nödslakt som avlivar med bult och även kan ta med kroppen, men det är ju inte aktuellt i ditt fall.
Hade förra sommaren oturen att få ta bort två hästar en planerad och en pga. sjukdom. Den planerade tog vet. bort här hemma med spruta av den gamla sortens medel, (minns ej vad det heter) och jag hade sökt tillstånd att gräva ner honom. Den andra som blev akut valde jag SG och dom var proffsiga och bra, har använt dom en gång tidigare, den hästen fick en spruta lugnande av vet. före.
Finns en del trådar om detta tidigare som du kan söka efter.

Usch vad tråkigt:(
I alla fall tog jag bort min häst med spruta och det gick fort och smidigt. Hade ju sådan tur att min tränare är veterinär, så det kändes bra att ha någon man kände sig trygg med. Pratade även med henne om just spruta för jag också hört en del hemska historier, men hon tyckte att det var det bästa sättet. Dessutom så hade hon bult med sig utifall något skulle gå snett. Skönt var också att hon tog med sig hästen ut själv och gav henne sprutan, för det var något jag kände att jag inte klarade av att hålla henne, utan väntade inne i stallet. Det hela gick väldigt fort och jag tyckte knappt hon hunnit ut med min häst innan hon kom in igen.
Jag kan säg att jag är otroligt glad över hur snabbt och smidigt det gick och att jag dessutom fick sitta en stund med min fina häst efteråt och säga farväl till henne en sista gång.

Vad tråkigt att höra..
Så här gick det till för oss förra året, vet kom och bultade hästen och sedan fick hon överdos av något rakt in i hjärtat. så hon både bultades och sprutades kan man säga. Sedan begravdes hon här på gården. Ingen avblodning.

Ska ta bort en till när som hellst och då gör vi på samma sätt.

Har oxå fått höra om skräcksprutningar! Därför ville jag bulta men ville ändå inte avbloda så jag var kluven hur jag skulle göra.. Men när vet kom blev jag lättad över när hen berättade hur de gjorde, bult, ej avblodning utan kanyl i hjärtat med en överdos.

Styrkekramar!!!

Alla tre hästar vi behövt ta bort har avlivats med bult och när den dagen kommer då min nuvarande häst ska avlivas kommer det bli med bult också. Precis som för en del andra här lockar inte tanken på att avliva med spruta. Visst, om det inte finns något alternativ, hästen måste avlivas omgående och vet har inte bult med sig, fine, då blir det spruta, men om avlivningen är minsta lilla planera så blir det bult.

Jag har varit med om en bultning och "min" vet förespråkar det efter att ha använt spruta under ngra år. Det är snabbt, smodigt och välbeprövat. Jag skulle välja bult.

Svarar alla.
Känns som att en jägare hade vart det bästa. Men då är frågan än en gång, papper måste skickas till försäkringsbolaget att hästen verkligen är död, får jägare skriva något papper eller måste man ha någon form av faktura från veterinär och liknande för att det ska gillas?

Hör med ditt försäkringsbolag vilket intyg som krävs och vem som kan intyga osv. Många kramar!

Varför skulle en jägare vara bättre på att avliva en häst vad en veterinär med bultpistol är?
Ska jägaren komma med värsta älgstudsaren? Livsfarligt.

Nej, jägare har inte bara älgstudsare, finns "mildare" varianter eller hur man nu på bästa sätt säger det.

Jag har inte bestämt mig till 100% än vilket alternativ som känns bäst.

Jag vet att "min" veterinär brukar använda sig av sk hjärtstick, dvs att hästen först bultas men ist för avblodning så sprutar man somulose rakt i hjärtat.
För mig känns det som ett bra alternativ, både för min och hästens skull..

Vart vänder man sig, hittar ingen hemsida om vem som bultar hästar

Jag har nyligen hjälpt en vän med att ta bort hennes häst.
Googla svensk lantbrukstjänst. Dom kom hem och bultade. Dom är vana och det kändes lugnt och tryggt.

Jag vet att "min" veterinär brukar använda sig av sk hjärtstick, dvs att hästen först bultas men ist för avblodning så sprutar man somulose rakt i hjärtat.

Bra förklarat, (mycket bättre än mej:) ) det var så vi oxå gjorde.

Gör många veterinärer detta tror du? Då är hästen garanterat död efteråt och jag slipper fundera på om hästen lider.

Nej, jägare har inte bara älgstudsare, finns "mildare" varianter eller hur man nu på bästa sätt säger det.

Jag har inte bestämt mig till 100% än vilket alternativ som känns bäst.

Jag kan ändå inte se nån fördel med att skjuta hästen med en kulvapen. Sånt trodde jag man bara gjorde när det är så akut att man inte vill vänta ett par timmar på veterinär.

Jag avlivade min gamla pojke för 10 månader sen och valde att ringa ut veterinären som sprutade honom. Jag ångrar mig inte en sekund, är jätte nöjd!! Från det att vi gick ut från stallet till platsen där det skulle ske och tills han låg på marken var kanske sammanlagt 2-3 minuter. Han ramlade i backen precis lika fort som med bult och man såg att han var borta innan han slog i backen.

Kommer välja spruta i fortsättningen också!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 615
Senast: mily
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 449
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 177
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka