Vilka olika sätt finns det att avliva en häst på? Vilket är bästa?

Sv: Vilka olika sätt finns det att avliva en häst på? Vilket är bästa?

Har också hört en del skräckhistorier med sprutor, så har innan tagit ut trotjänartjänst som bultat och det har funkat bra. I sommar blev vi dock tvugna att avliva en häst akut på betet (brutet ben), gick fortast att få ut en distriks vet som bara hade tillgång till sprutor. Som tur är fick jag samma erfarenhet som Memmis22 ovan, hästen ramlade direkt på första sprutan och såg totalt väck ut på ögonen direkt (kommer inte ihåg vad medlet hette, men det var inte Somulose).
Trots detta kommer jag om jag kan välja bulta nästa gång jag måste avliva. Tycker trots allt att det känns säkrare.

Kapar tråden lite, hoppas det är okej.
Varför kan det gå illa att spruta? Det är aldrig något jag hört.
Jag själv jobbar inom lantbruket och har sett när kor bultas och avblodas. Sen kommer kadaverbilen och hämtar djuret.
Har bestämt mig för att inte göra detta på min häst! Jag vill sitta vid hennes sida när det är dags, se henne somna in.
Att se sin (i mitt fall) vita häst full av blod...:cry: nej!!
Men man vill ju inte att det ska gå fel! Så Vad kan gå fel med spruta?

Det funkar inte som med tex en katt som du har i knät medan den får narkos och somnar in i godan ro för att sedan få ett stick i hjärtat.
Hästar vill av överlevnadsskäl inte lägga sig ned, en del gör det lugnt men de kan också bli enormt stressade och börja kämpa mot narkosen, jag har sett det och det är fruktansvärt. Sen ska vet komma nära för att ge mer och det hela blir till en cirkus. Att inte ha narkos är inte bättre, såg en gång en häst (med snåla ägare) som bara fick T61 rätt i blodet (billigaste medlet) som sedan slet sig efter halva sprutan och började springa runt i panik samtidigt som smärtan från giftet spred sig i kroppen. Hästen skrek i panik hela tiden. Tog ca en timma innan dom fått i tillräckligt för att döda den.
Nej, jag skulle ALDRIG göra annat än bulta först och sedan bloda av eller ge gift.

Jag vet inte, var någon som sa att detta var ett relativt ovanligt sätt. Som det görs här så kommer Svensk Lantbrukstjänst ut och bultar och vet sprutar sedan somulose. Det skedde på kliniken och de tog sedan med sig hästen.
Ring din veterinär/klinik och fråga.

när jag praoade hos veterinär så var jag med om att han tog bort två hästar med spruta - det var i det stora hela lugnt och odramatiskt men precis som du säger så kämpade de emot narkosen. De ville inte lägga sig utan försökte stå kvar på benen så länge det gick. Tog inte lång tid totalt sett men jag tyckte det var lätt ångestfullt att se hur de försökte stå emot. En landade dessutom på fel sida så vi fick vända den för att ge den sista dosen.
När jag var tvungen att ta bort min förra häst så skedde det akut på klinik med spruta - jag hade inte möjligheten att välja tillvägagångssätt men om jag någonsin står inför valet igen så kommer jag om möjligt att använda bult. - De kan t.o.m. stå och äta ur en hink havre medan det görs om de är lugna. Vet vissa som dagarna innan har promenerat med hästen till platsen och gett den mat där det ska ske så när det väl är dags så går hästen dit med spetsade öron och ett gott humör - då har den varit lugn och "lycklig" in i det sista.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 615
Senast: mily
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 449
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 177
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka