Vilka muskler....

R

Rubina

Vilka muskler är starkast hos ryttare / använder man mest vid ridning vilka muskler jobbar inte lika hårt, är svagast/ behöver kompletterande träning?

Sv: Vilka muskler....

Vilka muskler är starkast hos ryttare / använder man mest vid ridning vilka muskler jobbar inte lika hårt, är svagast/ behöver kompletterande träning?

Ryttare har oftast bra ben, mag, rygg och arm-muskler, om man alltså rider t.ex. dressyr och så. Att gymma är ju alltid bra, desto vältränad man är desto bättre lixom, speciellt för ryttare så man inte får problem med ryggen osv.:D

jag har hört att ryttare har överhängande starka muskler på lårens framsida, samt bra bål-muskler. Baksidan av låren (hamstrings) kan kanske vara en fördel att träna lite extra då, samt axlar, arbar och rygg för att förhindra förslitningar etc vid stallarbete?

När jag var till en massör en gång frågade hon om jag spelade fotboll (!) för att jag hade så fina lårmuskler... Jag sa att, nej, det har jag aldrig spelat, kanske i lågstadiet nån gång. Fem minuter senare frågade hon "När slutade du med fotbollen då?" Hon kunde inte få in att jag aldrig spelat fotboll! :rofl: Sen sa hon att när man rider sidförande övningar är det ungefär som när man sparkar en fotboll och alltså ger liknande muskler!

En killkompis till mej sa att jag hade "ridvader", vet ej om det var en kompilmang... :D

Annars är det väl bra att vara allmänt vältränad och smidig i kroppen när man rider. Jag tror yoga skulle hjälpa mej, både för styrkan och smidigheten!

Okej, jag visste inte att magmusklerna tränades så speciellt mkt, men det gör de tydligen..?? :idea:
Så vilka muskler ska ha kompletterande träning: alltså lårens baksida, rygg, axlar....men hur är det med höfterna och baken?? Just curious ...:D

Det beror väl på vad man menar med komplementerande träning... För att träna även de muskler som inte tränas så mycket vid ridning? Eller för att stärka de musklerna man använder mest?

Jag har tidigare yogat och det gjorde under med kroppen och sitsen! man blir kroppsmedveten, smidig och tränar bort snedhet och stelhet. Annars är det bra att ha god kondition så ut och jogga- trist men bra.
Min nya favoritsport är att paddla kajak. Man tränar hela överkroppen och får en stark bål = bra för sits!! Dessutom så tränar man kroppen jämt. Vilket är bra om man tex är som jag lite sned sen en ridolycka.

Tycker personligen att man tränar hela kroppen vid ridning. Men för att specificera lite så får jag väldigt lätt magmuskler och benmuskler.

Generellt kan man nog säga att ryttare är vältränade, men om man skulle komplettera med något skulle jag föreslagit någon koordinations träning som ökar kroppsmedvetheten, som typ yoga och asiatiska kampsporter, eller varför inte magdans...

Om jag går till mig själv så är det lårens baksida, baken, magmusklerna, delar av ryggen och vadmusklerna som är speciellt starka. Armarna däremot är pinsamt klena liksom lårens framsida. Vet inte om det är rätt ryttarmuskler, men det har varit så så länge jag kan minnas. Rider dressyr och i skogen och endast lite gymnastikhoppning. Kan tänka mig att hoppryttare och fälttävlansryttare får helt andra muskelgrupper tränade.

Muskeln på lårens baksida behöver knappast kompletterande träning. Den tränas hela tiden vid ridning. Den brukar ju kallas "ryttarmuskeln"

tenesie: Jag har urusel koordination när det kommer till dans och rytmkänsla, men tycker inte själv att det påverkar min ridning, tycker att jag alltid haft bra känsla. tajming. balans på hästryggen, jag har faktiskt aldrig varit medveten om min koordination uppe på hästryggen.
Kanske man borde repa lite på den biten, kanske.
Tror ni att man kan bli bättre om man bara övar lite och lägger ner lite jobb på det..kanske börjar på aerobic, jag som knappt dansat någonting i hela mitt liv :o? Blev nu fruntansvärt medveten om hur klumpig jag måste vara på hästryggen...

Man blir ju oxå stark av allt stallarbete... Armarna borde ju iaf tränas när man mockar, lyfter sadlar, hö, transportluckor :D osv...

tenesie: Jag har urusel koordination när det kommer till dans och rytmkänsla, men tycker inte själv att det påverkar min ridning, tycker att jag alltid haft bra känsla. tajming. balans på hästryggen, jag har faktiskt aldrig varit medveten om min koordination uppe på hästryggen.
Kanske man borde repa lite på den biten, kanske.
Tror ni att man kan bli bättre om man bara övar lite och lägger ner lite jobb på det..kanske börjar på aerobic, jag som knappt dansat någonting i hela mitt liv :o? Blev nu fruntansvärt medveten om hur klumpig jag måste vara på hästryggen...

Jag har läst nånstans att det är viktigt när man rider att vara liksidig. Därför är det bra att t.ex. borsta tänderna, borsta hästen, mocka osv. med fel hand :D

Ett tips: Köp boken "Ryttare är idrottare" från ridsportsförbundet. Där finns det olika exempel på övningar och sån't och hur man bör träna för att prestera som bäst i sadeln. Även mentalträning finns med :D

De muskler som är starkast hos ryttare (ren ryttare) är/bör vara Mage, rygg och lår.
Men eftersom ryttare vanligtvis mockar och gör stallarbete också är även armarna vältränade (vilket de helst inte ska bli vid just ridningen).:crazy:

Baken bör bli vältränad om du rider korrekt, dvs både "gasar" och bromsar med den (främst vid dressyr arbete), Där får du även in höfterna.

Magmusklerna tränas ju iom att de är dem som gör att du sitter ner i sadeln i tex trav, eller rättare sagt de är de du ska använda för att komma ner i sadeln.

lite nyfiken och måste bara fråga... men vilken muskel syftar ni på när ni säger höfterna ?! :p

Jag antog att TS menade alla musklerna som är kring höfterna för det är ju ingen specifik. De tränas ju när du rider i vilkt fall som helst.

--------------------------------------------------------------------------------

Baken bör bli vältränad om du rider korrekt, dvs både "gasar" och bromsar med den (främst vid dressyr arbete), Där får du även in höfterna.

menar du rygg och mage då ? för mina höfter är såvitt jag vet bara ben, höftkam :D

Ja, såklart!

Varför håller du på och frågar en massa frågor när du redan vet svaret? verkar hemskt onödigt tycker jag. Jag var bara vänlig och svarade på TS frågor och ville inte ha ngn slags lektion i människans anatomi.
Med tanke på att jag är mer eller mindre förlamad i halva kroppen, har jag på ett mkt plågsamt sätt fått lära mig hur musklerna är placerade och vilka som används till vad, fast jag kan iofs inte alla fina latinska namn på dem.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama