vilka mått på rockarden?

NightRain

Trådstartare
Hej de är så att jag är ny på detta forum å har därmed inte kunna hänga med i alla trådar som finns.

vi ska nu börja att köra in vår 3 åriga islandsvalack å vi hade tänkt att skaffa en rockard.. men då till min fråga.
hur ska jag veta att den passar? ungefär vad är de för mått osv som gäller? han är i nuläget ca 135cm å blir nog itne mer än 140.. vad å hur ska jag gå vidare i mitt letande?

vad bör vara med osv?
nåt mer man ska tänka på?=)

ska givetvis ha proffshjälp under hela tiden han körs in då jag själv måste lära mig allt som finns =)men ville ha lite info innan dess=)

tack

• Gilla
Reactions: Mli
Vad roligt att du ska köra in din ponny!
Rockard är ett mycket bra val att börja köra in med, och även om man vill ha en annan vagn längre fram kan det vara väl värt att hitta en riktigt bra och bekväm rockard, den kan man ha användning för alltid.
Rockarden behöver vara utrustad med svängel, eller trissor.

Här är lite mått som jag brukar utgå ifrån när det gäller ponny i den storleken.
  • Spårvidd minst 125cm - då har du den både stabil och tävlingsgodkänd. Hittar du en bredare är det absolut ingen nackdel (förutom om du ska tävla).
  • Bredd mellan skaklarna bak vid vagnen - minst 90cm men gör inget om den är större (men det är svårt att hitta). Då har du en vagn som är så pass bred att den inte stör ponnyn i sidorna när du arbetar på voltspår.
  • Bredd mellan skaklarna fram - svårt att råda men min grova ponny hade jag 70cm till, men hon var som sagt grov. 60 tror jag räcker. Det kan du mäta vid däckelläget på hästen och lägga till ett par cm på varje sida motsvarande däckel.
  • Längden på skaklarna kan jag tippa på runt 170-200cm, beroende på hur lång ponnyn är och hur högt svängeln(korgen sitter. Om du mäter hästens längd och lägger till 50cm brukar det räcka. I TR ska häst ha 50cm mellan has och vagn (svängel?) och ponny ska ha samma mått hasspets till mark, som till vagn (svängel?).
  • Sitshöjd minst en meter, då kan du sitta och ändå ha en rak linje från armbåge till tömringarna på däckeln utan att hästens rumpa tar emot. Och då sitter du så du ser bra. Om rockarden har en lägre sits än så kan man till viss del komma upp högre med en kuskkil istället för att höja sätet.
  • Balansen i rockarden är viktig. Det är lättast att mäta om man är två. En som sitter i vagnen och en som väger skaklarna fram. Lättast tycker jag (som vägrar ställa mig på en våg, vilket annars är ett alternativ..) är att sätta ett grimskaft mellan skaklarna fram. När "kusken" sitter i vagnen så lyfter man skaklarna till samma höjd som de ska sitta på ponnyn, och använder en balvåg att mäta vikten i skaklarna. På en ponny bör det inte vara med en 5kg. Det är toppen med så lite vikt som möjligt, men kan vara väldigt svårt att få till. Men inte mer än 5kg har jag fått rekommenderat. Om det är för lite vikt så finns det risk att skaklarna "hoppar" i skakelöglorna, och för mycket vikt får hästen bära vagnen med ryggen likväl som dra.
  • Broms är inget måste, men har du en tyngre rockard, eller tyngre kusk, så kan det underlätta för ponnyn att få hjälp av en broms i långa eller branta nedförsbackar i början av inkörningen.
Sen finns det olika modeller på rockard beroende på vilken sele du har. En loksele har en lägre infästning av skaklarna, och då måste rockarden bara balanserad därefter. Själv rekommenderar jag att man - oavsett lokor eller bröstsele - använder en silettdäckel med höga skakelinfästningarn. Silettdäckeln är utformad så att skaklarna inte sitter fast i själva däckeln utan i en kraftig läderrem som löper inuti däckeln, vilket gör att om vagnen lutar så åker skakelöglorna med, dvs hela däckeln påverkas inte.

Hoppas jag inte skrev alltför luddigt, och att du får användning för tipsen. Att hitta rätt rockard kan vara knepigt och är ofta avhängigt budgeten. Jag valde att köpa en Oxer SE till min ponny, som jag sen mycket enkelt har byggt om till bättre mått. På så sätt sparade jag ca 10 000:- och fick en vagn med samma funktion, men kvalitén är ju såklart också som allt annat - man får vad man betalar för.

Tack så jätte mycket för ditt svar.. förstod allt å kommer verkligen använda dessa tips. :-D längtar till vi ska börja å till allt är färdigt hihi :-)

• Gilla
Reactions: Mli

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
822
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 049
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 975
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 377
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden