vilka människor!

W

walli

detta hände min medryttarhäst för ca 2 veckor sen (jag var dock inte närvarande)

hon skulle skos. hovslagaren va där o slog på skor fram.
när han kommer till höger bak så lyckas han på nåt sätt SKÄRA henne i hoven! fråga mig inte hur.
hon fick ett ganska djupt jack i sulan :cry:

hon blev ju givetvis halt o hade ont. vi har fått linda hoven o stackars häsetn har fått gå i en liten hage själv.

i fredags blev det sämre då hon började halta massa igen o hon fick åka till kliniken o få lite gips på hoven o massa bandage.

Nu är det på bättrringvägen,
men va finns det för männsikor egentligen? Det kom senare fram att hovslagern bara var 18 år ! :crazy:
enligt honom hade han visst skott hästar hela livet..säkert.

inget vettigt inlägg egentligen, ville bara få ur mig det.
sånt borde inte få hända!

Sv: vilka människor!

Åldern kvittar ju egentligen, men hade han några referenser öht?
Man tar ju inte första billigaste man hittar... :smirk:
Och hur i hela friden lyckades han skära sönder sulan????

Åldern kvittar ju egentligen, men hade han några referenser öht?
Man tar ju inte första billigaste man hittar... :smirk:
Och hur i hela friden lyckades han skära sönder sulan????

iofs, men man kan ju undra hur utbildad han va med tanke på den unga åldern.. referenser vet jag inte, var som sagt inte där o ägaren sköter hovslageriet. menjag kan ju säga som så att han inte kommer tillbaka!

det är det jag också undrar? :S hur han lyckades.. men det gjorde han. inte hela sulan med det blev en reva på ca 3 cm kanske, o några dagar senare hängde det en flik om du fattar. den klipptes bort för det va inte så skönt för henne att gå på den .

Såg ni inte att han såg väldigt ung ut ? Trodde ni verkligen då själva att han hade skott hela sitt liv.
Hoppas det blir bättre med hästen!

Altså åldern har inte med saken att göra, man tar reda på referenser innan man tar ut en hovis/veterinär/koropraktor eller vad det nu må vara.

Sambon hade eget företag och jobbade som hovis när han var 18.
Han började utbilda sig efter högstadiet. Gick aldrig på gymnasiet utan började arbeta istället för att plugga så åldern är oviktig.

Såg ni inte att han såg väldigt ung ut ? Trodde ni verkligen då själva att han hade skott hela sitt liv.
Hoppas det blir bättre med hästen!

var som sagt inte där så kan inte svara på det, o Zizzy har ju iofs rätt att åldern inte spelar roll..

bara tråkigt att det blir såhär. man tror ju att en hovslagare ska kunna sko ordentligt!

tack :)

Altså åldern har inte med saken att göra, man tar reda på referenser innan man tar ut en hovis/veterinär/koropraktor eller vad det nu må vara.

Sambon hade eget företag och jobbade som hovis när han var 18.
Han började utbilda sig efter högstadiet. Gick aldrig på gymnasiet utan började arbeta istället för att plugga så åldern är oviktig.

nej du har egentligen rätt i att åldern inte spelar roll, det lät bara rätt ungt.
o jag vet inte om han hade referenser som sagt men..
han gjorde iafinget vidare jobb !

Det är tyvärr mänskligt att göra misstag. Även den mest vane hovslagare kan slinta med klingan. Jag betvivlar ju att han skar hästen medvetet.

Det är ju faktist hästägarens ansvar att se till o ha en utbildad o bra hovslagare, man ska inte anlita nån bara för att den är billig

Men ett misstag kan man väl göra? Min hovis, som har skott andra hästar i MÅNGA år och min häst i ett par år nu, lyckades slinta till och skära lite för djupt på min häst för ett tag sedan. Visserligen var det väl inte ett så djupt jack som på er häst, men några droppar blod kom det och hovis var verkligt ångerfull. Hästen klarade sig dock helt utan men. Vet du varför er hovis misslyckades? Kanske hästen ryckte till precis när hovis skulle till att skära?

håller med dig,finns hästar som inte står som små lamm:devil: då är det inte konstigt att det kan hända saker.

nej du har egentligen rätt i att åldern inte spelar roll, det lät bara rätt ungt.
o jag vet inte om han hade referenser som sagt men..
han gjorde iafinget vidare jobb !

Har ni kontaktat honom efter att hästen fick åka till vet?
För hans försäkring skall täcka era kostnader för veterinär besök och dyl.

Alla kan slinta osv inget mer med det.. Men vad sa han efter det hade hänt?
Han är ju inte här och kan försvara sig.. Rykte hästen till? Hur var händelseförloppet?

Har ni kontaktat honom efter att hästen fick åka till vet?
För hans försäkring skall täcka era kostnader för veterinär besök och dyl.

Alla kan slinta osv inget mer med det.. Men vad sa han efter det hade hänt?
Han är ju inte här och kan försvara sig.. Rykte hästen till? Hur var händelseförloppet?

nej ingen vidare kontakt va jag vet, men ägaren behövde dockinte betala för "skoningen"
han sa typ "förlåt"..
hästen ryckte inte till, hon är alltid snäll at lyfta hovar på så det va inget sånt.

fick lite vidare information idag i stallet. enligt hans hemsida stog det nåt i stil med att han va legitimerad hovslagare. men han har enbart varit med och sett på, typ som lärling . han va ökänd på kliniken som hästen i fråga togs till, då hoven blev sämre. han har med andra ord inte lyckats så bra påtidigare hästar han skott ( bland annat en häst i mitt stall)

enligt hans hemsida stog det nåt i stil med att han va legitimerad hovslagare. men han har enbart varit med och sett på, typ som lärling . han va ökänd på kliniken som hästen i fråga togs till, då hoven blev sämre. han har med andra ord inte lyckats så bra påtidigare hästar han skott ( bland annat en häst i mitt stall)

Då är det kanske på sin plats med en anmälan för falsk marknadsföring?
Om han nu är så dålig på att sko så ska han ju inte få fortsätta på samma sätt!

Immer

mjo det kanske vore på sin plats faktiskt.
så andra hästar kan bli räddade från honom..

förstår inte hur han kan stå för det. speciellt med tanke på att han mer eller mindre skadat x antal hästar redan. ingen vidare början på en karriär.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka