Vilka koncentrationsläger minns du? (Utan att googla först).

Rosett

Trådstartare
Detta är ingen tävling utan en påminnelse till oss om att inte glömma och att fortsätta ta in ny info om förintelsen. Alla händelser är inte upptäckta/offentliggjorda än.
På sistone har jag sett två dokumentärer som handlade om delar jag inte hade en aning om. Ena handlade om början av förintelsen då tusentals människor sköts i det som är nuvarande Baltikum och Ukraina. Forskare har med hjälp av flygfoton, foton och markradar(?) hittat stora massgravar. Åtminstone en av dem ligger idag under bebyggelse/parkering.
Den andra dokumentären hette ”999 judiska flickor” och finns på SVT play. Tror de sa att de var de första människorna som kom till Auschwitz.
https://www.svtplay.se/video/ep3X31k/varldens-historia-999-judiska-flickor

Funderar på hur många koncentrationsläger jag minns namnen på/känner till (har stora luckor i min skolgång så hade kanske vetat om fler) och kom fram till dessa:

Auschwitz 1 och 2 (Birkenau)
Bergen-Belsen
Theresienstadt
Majdanek
Drancy
Treblinka
Sobibor
Dachau
Buchenwald?
Ett i Norge som jag inte minns namnet på(?)

Ok, nu har jag funderat i säkert tio minuter och kommer inte på några fler. Får läsa på lite vid tillfälle.

Helt ärligt: typ inga.
Jag är generellt vrålkass på att komma ihåg namn (och årtal), framförallt historiska namn som jag inte har någon direkt koppling till. Jag skulle inte ens under pistolhot kunna svara säkert på vilket år andra världskriget varken startade eller slutade. Men, det betyder inte att jag inte har någon koll på något alls. Det jag har betydligt bättre koll på är vad som hänt, samhällsstrukturer och situationer som kunnat leda till olika händelser osv. För egen del är det inte viktigt att veta tex vad olika koncentrationsläger hette, det är däremot viktigt att veta att de funnits, varför de fanns och hur de alls kunnat uppstå.

Inte att missa att även Sverige hade koncentrationsläger under tiden för andra världskriget, hade ingen aning om det förrän jag för något år sedan under en cykeltur stötte på lägret vid Rinkaby i östra Skåne.

https://www.sverigesradio.se/artikel/sveriges-hemliga-koncentrationslager-under-kriget

Jag fick klart för mig nu i dag att det faktiskt funnits koncentrationsläger i Sverige! :o

Jag har känt till en av dessa förläggningar - Axmar - då jag har kopplingar till den trakten och därför har läst på om slottet som fanns där, och som alltså var en av socialstyrelsens hemliga förläggningar. Fram tills nu i dag har jag bara känt till att "några nazister hölls där under en tid 1945". Jag har alltså inte ens vetat att det kallas för ett av Sveriges koncentrationsläger, än mindre att det dessutom fanns en hel hög av dem runt om i landet!

För att återkoppla till trådstarten säger jag som @Red_Chili. Jag kan inte plocka fram namnet på särskilt många (stora) koncentrationsläger direkt ur minnet, men jag tycker inte att det är viktigt att just memorera namnen på dem. Att däremot känna till att de funnits, varför, vad som hände där, det är viktigt.

Inte att missa att även Sverige hade koncentrationsläger under tiden för andra världskriget, hade ingen aning om det förrän jag för något år sedan under en cykeltur stötte på lägret vid Rinkaby i östra Skåne.

https://www.sverigesradio.se/artikel/sveriges-hemliga-koncentrationslager-under-kriget
Då man hör ordet koncentrationsläger så tänker man på folkmord. De som fanns i Sverige var hemska men fångarna fick mat och de arbetade inte ihjäl sig. Så mycket mer vet jag inte.

Jag har varit i Stutthof i norra Polen, tror det var 1985. En av våra SO-lärare på gymnasiet hade skapat kontakter och rutiner för att ta med sig en av sina klasser dit varje år.
(Det var långt före järnridåns fall och krävde visum till Polen. Vi ordnade med egna transporter dit och hem och bodde utspritt hemma hos elever på en skola i Gdansk, eller möjligen Gdynia, där de lärde sig bra engelska. De kom sedan till oss en vecka och fick se hur vi hade det i västvärlden)
Två av mina barn har också varit där, då vår kommun i flera år tog dit alla nior. Tyvärr blev resan inställd pga Covid för äldsta sonen och vi håller tummarna för att resorna ska komma igång igen så att minstingen får komma dit i vår. Jag har lovat äldsta att vi ska åka dit vid tillfälle så han också får se det, minsta får följa med om det inte blir via skolan.

Hade jag ingen aning om. Är uppväxt i Kristianstad och har numera ett hus i det området. Såg att det ska finnas en informationstavla vid infarten till skjutfältet så får stanna där nästa gång jag kör förbi.

Då man hör ordet koncentrationsläger så tänker man på folkmord. De som fanns i Sverige var hemska men fångarna fick mat och de arbetade inte ihjäl sig. Så mycket mer vet jag inte.
Helt rätt, det är stor skillnad på de koncentrationsläger som fanns i Sverige och de utrotningsläger tyskarna inrättade och som man kanske främst förknippar med begreppet koncentrationsläger, som jag läst hade tyskarna många fler koncentrationsläger än de allmänt kända. Men det är ändå otäckt, läste på tavlorna att vakterna sköt ihjäl någon som försökte fly och hade tyskarna vunnit kan man tänka sig fortsättningen.

Sachsenhausen och Auschwitz.

Har varit o besökt Sachsenhausen på konfermationsresa. Vi åkte buss ner och de spelade Die Mauer tusen gånger… sov på hostell och vädret va såklart grått och regn.
Hela den resan är ett konstigt minne.
Innan hade vi såklart sett Schindlers list.

Kommer inte heller ihåg så jätte många på rak arm, bara dom stora kända sas. Men var för ett gäng år sedan till Örnnästet i Österrike och i anslutning till ingången så fanns det ett museum och även ett gäng celler. Museet var oerhört gripande och obehagligt!
Kommer mest ihåg en serie foton med massa gravida kvinnor som föstes mot en massgrav för att på sista bilden visa alla ligga skjutna till döds i massgraven.😭 Alltså den dödsångesten dom måste ha upplevt måste ha varit fruktansvärd!! Får ångest än idag när jag tänker på det faktiskt!😭

Inte många, känner igen många av namnen, när jag hör/ser dem, men kommer inte på så många på egen hand. Har inte besökt något (ännu), bara Förintelsemonumentet i Berlin.

Jag hoppas att de vindar som blåser just nu mojnar innan något liknande händer igen, men jag känner mig inte så hoppfull

Jag hade ingen aning ... och ar chockad att det hallits tyst om det tills nu. Det ar forskrackligt. Och sa upprord som jag varit over att Japanska, Tyska, och Italienska Amerikaner blev satta i lager undet WWII har i USA ... De fick atminstone en officiell ursakt och en rejal summa pengar nagon gang av Reagan pa -80 talet. Det ar inte pa nagot satt battre, men kanske lite mer forsaeligt att myndigheter overreagerade i USA da de ju blev anfallna av Japan och darfor indragna i kriget aven i Europa.

Jag hade ingen aning ... och ar chockad att det hallits tyst om det tills nu. Det ar forskrackligt. Och sa upprord som jag varit over att Japanska, Tyska, och Italienska Amerikaner blev satta i lager undet WWII har i USA ... De fick atminstone en officiell ursakt och en rejal summa pengar nagon gang av Reagan pa -80 talet. Det ar inte pa nagot satt battre, men kanske lite mer forsaeligt att myndigheter overreagerade i USA da de ju blev anfallna av Japan och darfor indragna i kriget aven i Europa.
Hade du ingen aning om att koncentrationsläger fanns förrän nu?
Hållits tyst om tills nu vet jag inte med nu menar du nu som det senaste året?
Det har gjorts många filmer tusentals faktiskt och redan på sjuttiotalet om inte ännu tidigare
Jag är född 1975 och fick läsa om det i historia på högstadiet
Minnesdagen instiftades av FN 2005
Jag vet att du inte bor i Sverige men Hollywood har ju legat bakom majoriteten av filmerna men det talas alltså inte alls om detta i tex skolor i USA?

Så nej hållits tyst om det kan jag väl inte tycka däremot finns det ju en växande skara som vill förneka att Förintelsen inträffat

Och de första koncentrationslägerna fanns i Sydafrika under brittiskt styre Tyskarna hade koncentrationsläger i Sydvästafrika tidigt 1900 tal Sovjetunionen hade Gulag på 1920 talet
Men nazisterna tog det hela väldigt mycket längre i och med "den slutgiltiga lösningen"

Senast ändrad:
Hade du ingen aning om att koncentrationsläger fanns förrän nu?
Hållits tyst om tills nu vet jag inte med nu menar du nu som de allra senaste åren?
Det har gjorts många filmer tusentals faktiskt och redan på sjuttiotalet om inte ännu tidigare
Jag är född 1975 och fick läsa om det i historia på högstadiet
Minnesdagen instiftades av FN 2005
Jag vet att du inte bor i Sverige men Hollywood har ju legat bakom majoriteten av filmerna men det talas alltså inte alls om detta i tex skolor i USA?

Så nej hållits tyst om det kan jag väl inte tycka däremot finns det ju en växande skara som vill förneka att Förintelsen inträffat

Och de första koncentrationslägerna fanns i Sydafrika under brittiskt styre Tyskarna hade koncentrationsläger i Sydvästafrika tidigt 1900 tal Sovjetunionen hade Gulag på 1920 talet
Men nazisterna tog det hela väldigt mycket längre i och med "den slutgiltiga lösningen"

Ehhh ... Jag viste inte att det fanns konsentrations lager i SVERIGE forran nu. Dessutom kan man ju se fran mitt inlagg att jag pratar om att Amerikanska Japaner, Tyskar, och Italienare blev satta i lager har i USA under WWII ... sa hur du kan fa ut ur det inlagget att jag inte visste att det funnits konsentrations lager, eller till och med tillhor de som fornekar dem :jawdrop: forstar jag inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka