Vilka järnskor?

CK

Trådstartare
Har funderat på om det är nån skillnad i kvalitet på de olika fabrikaten av järnskor.
Är det nån som märkt nån skillnad?

Har inte funderat på det. Hovis har dem ju med sig och sen vilken tillverkare han tar dem ifrån har jag aldrig funderat på.
De han sätter på räcker fullt för den tid som de skall sitta. Det räcker för mig.

Jag tycker att jag har märkt skillnad mellan de två märkena som vi provat på min häst (han sliter enormt mycket, speciellt bakskor). Sist var hans 12 mm skor slut på 3-4 veckor :crazy:

/Madeleine

Men det räcker inte för mig, som tränar distans med min häst.
Tyvärr fick inte tråden ligga på "distans", men jag hoppas nån här ändå kan svara vilka fabrikat som har slitstarkast järn.

Min ene häst sliter framförallt sina bakskor grymt mycket, min hovslagare smider numera hans skor från "scrach" så att säga, börjar alltså med en rak järnbit. detta eftersom han sa att kvalite i "köbe-skor (ja han är skåning*s*) är mycket sämre än i järnet han köper och smider av. Detta förutsätter ju att man har en SKICKLIG hovslagare som kan göra detta! Men min häst trivs utmärkt i sina handsmidda skor där han dessutom får sömhålen annorlunda mot på fabriksgjorda skor!

Har inte märkt någon speciellt större skillnad genom åren, det kanske har med tjockleken på skon att göra då? Jag menar järn är väl ändå järn??? :confused: :crazy:

Däremot har jag märkt att vissa hovslagare har med sig tjockare skor än andra och då är det väl logiskt om de håller lite längre?

hälsn Camilla - distansryttare ;)

Det måste absolut vara skillnad! Denna omgången har Amirah slitit ner skorna väldigt hårt, och då rids ju hon inte alls så mycket än! Tidigare omgångar har de inte varit alls lika tunna när det är dags att sko om. Hon ska skos i morgon igen, då ska jag passa på att fråga hovis om kvalitetsskillnad.

jag brukar lämna skorna till pappa som lägger på någon slags hård metall på dem en rad i fram där min häst slet som mest. det höll hur bra som helst. sparade på skorna på så sätt. annars var skorna slut efter ca 5 veckor.

Så, nu har hovis varit ute. Han sa att Kerckhaert-skon var den sko han upplevde som mest slitstark bland vanliga järnskor. Vi får väl se...

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
954
Senast: Shixle
·
Utrustning Nån som vet hurdana hästar hööks regntäcke tornado pony fairfield passar på?
Svar
0
· Visningar
212
Senast: aglaonema
·
Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
367
Senast: Emiro
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka