Vilka har valt nygodkänd hingst i år?

Bellini

Trådstartare
Vilken av de nygodkända har ni isf valt? Och varför?
Vad har stoet för stam? Ser ni några speciella fördelar med just nygodkänd hingst?

Mvh Lina

Sv: Vilka har valt nygodkänd hingst i år?

Vi hade tänkt använda Balougraph och/eller Dee jost van Dyke för att dom passar våra ston. Men vi ändrade mig när vi såg priset. Tycker att det är för dyrt på nygodkända unghingstar. Annars är det ju spännande med nytt blod. Avkomman kan om man sattsar rätt bli eftertraktad;)

Jag funderar allvarligt på att använda nygodkända Galant till något av mina ston i år...

Är det en shetlandsponnyhingst? Känner inte till Galant :o

KL
Jag har väl till 99% bestämt mig för att betäcka mitt Chapman sto med Rentino

Det finns en New Forest hingst som heter Galant :)

Själv ska jag snart åka iväg med mitt New Forest sto på betäckning med en fem årig New Forst hingst:)

Jag ska använda fem årshingsten Hoppenhof´s Jop RNF 180 till mitt AB-prem New Forest sto:D

Får hoppas det tar sig o allt går som det ska:)

Kul! Håller tummarna för att det går bra, finns det någon hemsida man kan titta på?

Japp, Jop hittar du på svenska new forest förningens hemsida. Mitt sto kan du se om du söker på Manilla RNF 191-S ( ev. bara Manilla RNF) brun med org bläs. :)

Vi ska använda Ludwigs champion till vårt Nactus - Magini sto.
Men han kanske inte räknas?
Var ju godkänd som 3-åring också.
Men iaf så tar vi honom för att han kompletterar vårt sto alldeles utmärkt:laugh:

Hade nästan bestämt mig för Damino till mitt Nactus-Martini-Ganesco sto då han verkar komplettera mitt sto utmärkt, men hittade nu Chirlon och kommer nog anv mig av honom men ska fundera lite för det blir 3*Utrillo i stammen då å andra sidan blir det 3*Napoleon med valet Damino
Men enligt avelsrådgivningen är det ingen fara då både Napoleon och Utrillo ligger tillräckligt långt bak

Nepp, men ska nu på Onsdag 14/5 :D

Kommer att betäcka ett Irco Mena-sto med Cyrano de Bergerac.

Han lämnar föl av bra typ med bra gångarter, något som jag vill förbättra från stoet. Han är bra att ha att göra med och han har riktigt bra sperma. Stoet är äldre och har inte föl vid sidan så det är viktigt. Min veterinär har redan seminerat ston med honom och sperman var mkt bra. Jag visste att den varit det tidigare, men det kan ju gå upp och ner...

Vad jag vill behålla från stoet är hopkapaciteten, och även den finns minst sagt! Hade två andra hingstar på g men nu är det bestämt att det blir Cyrano och det känns bra.

Kommer använda Damino SD till mitt sto. Väntar bara på att hon ska komma i brunst.

Det blir Belamour till mitt sto e: Don Frederico. Jag vill ha en hingst med spikraka framben, Belamour har 9 på ben. Samt en hingst som är cool i huvudet.

Vi har två Szkopuldöttrar dräktiga med Balougraph, vi såg honom på bruksprovet och kände att den skall vi ha

Kommer att betäcka ett Irco Mena-sto med Cyrano de Bergerac.

Han lämnar föl av bra typ med bra gångarter, något som jag vill förbättra från stoet. Han är bra att ha att göra med och han har riktigt bra sperma. Stoet är äldre och har inte föl vid sidan så det är viktigt. Min veterinär har redan seminerat ston med honom och sperman var mkt bra. Jag visste att den varit det tidigare, men det kan ju gå upp och ner...

Vad jag vill behålla från stoet är hopkapaciteten, och även den finns minst sagt! Hade två andra hingstar på g men nu är det bestämt att det blir Cyrano och det känns bra.

En hingst som jag kikat på,meriterad..känns som en dum fråga men lämnar han högställda avkommor..?
Han är ju äldre o jag har svårt o bedömma från dom bilderna jag sett om han själv är högställd?
Men som sagt en fin o mycket meriterad hingst..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 991
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 599
Senast: nowayout
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 910
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V