Vilka har Phalenehunda?

Sv: Vilka har Phalenehunda?

jag har en phalene och en papillon och en papillonkorsning.
Har tyvärr inga bilder.
papillontiken ska ha valpar och det är phalenen som är pappa, du är inte intresserad av en valp istället för en bild???? :idea: :D

Jag är sugen *viftar med en hand*
Men har varken tid eller råd med en voffe just nu. Annars hade en liten phalénetik suttit bra :D

jo jag är intresserad av en phalenetik så blir de en phalenetik så säg till :)
Fast jag är mer inne på att hitta en tik och låta min hane para och jag får en tikvalt å tikägaren får alla andra valpar p,luss nån gratis parning för tack för att det ställde upp med sin tik :)

Vet nån som är intresserad?? skicka gärna ett PM då=)

Vi har en Papillon 8 veckor... men iofs så har han nt rest öronen än :p men d ska han nog göra...

Du får prata med uppfödare OM de vill använda din hanhund?

Men de är knappast intresserade av en till parning med samma hane igen... Det vanliga är att man får en parningsvalp eller pengar för en parning. Men jag vet att med mindre raser kan man få en parningsvalp endast om man lägger till en summa pengar själv då det blir så små kullar.

Varför jag inte tror att de vill ha en gratis parning - i mina ögon är det ganska så fantasilöst att göra om samma kombination igen. Då ska det vara en sjujäkla kombination som verkligen utvecklar rasen varför annnars ska man göra om den? Avelsbasen är nog trång på många raser.

Några krav som Papillionringen har på sina uppfödare är:

att till avel endast använda hundar som är såväl fysiskt som psykiskt friska, och i övrigt följa de regler som gäller beträffande genetiskt betingade defekter. Rasen har från 1994 hälsoprogram avseende PRA, vilket innebär registreringsförbud för PRA-behäftad
papillon samt föräldrar till densamma, samt eventuellt tidigare
producerade avkommor till PRA-hunden. att föräldradjuren ska vara knäledskontrollerade u a (utan anmärkning) eller grad 0 och klubben skall informeras om resultatet.
att knäledskontroll skall ske efter ett års ålder (palpatoriskt).
att föräldradjur skall vara ögonspeglade u a senast ett år före
parningstillfället. Hund som är ERG-undersökt i Sverige u a
undantages från omlysningsregeln.
att undvika ensidig satsning på ett begränsat antal handjur, så kallad
matadoravel.
att bredda avelsbasen inom rasen.
att i möjligaste mån försöka att låta tilltänkta parningstik respektive
hane bli 2 år vid betäckning. Kombineras denna åtgärd med en
förnyad ögonundersökning av avelsdjurens föräldrar vid 4-5 års
ålder förbättras uppfödarnas möjlighet till effektiva avelsåtgärder
radikalt angående bekämpning av PRA.
att ej para tik första gången efter 4 års ålder.
att ej para tik efter 7 års ålder om inte specifika skäl föreligger.
att endast i undantagsfall använda tik i avel mer än en gång per år och att tik som haft två kejsarsnitt tages ur avel.

Lycka till!

javan

Jo jag vet hur avelsmålen är.... min hund är utställd och vunnit många utställningar :)
Han har en kull eftersom där alla är champion nu :d

Man behöver ju inte kombinera samma tik å hane bara för man får gratis parningar.. man kan ju sälja parningsrätten till kompisar eller kunder om amn har uppfödning. har man uppfödning har man ju mer än 1 tik oftast dessutom=)

men om man har flera tikar så varför ÄNDÅ använda samma hane? Det betyder ju att man på ett drastiskt vis minskar sin egen avelsbredd även om det är två olika tikar! Om du som uppfödare har tänkt spara en egen valp ur bägge kombinationerna så är det lik förbannat till 50% likadant. Jag anser fortfarande att det är fantasilöst.

Javan

Glömde.... om h*n nu säljer parningen till en tik som du inte gillar? Det kanske inte är så smart - då har du ingen som helst rätt att säga nej eller hur!

Grattis förresten till en fin kull om alla blivit champions - hur gamla är dom?

Javan

men vadå månag stoägare bectäcker ju med samam hingst år efter år.. va är skillnaden med en hund??
Min hund är liten och de är eftertraktat i dag då phalene börjara bli för stora och får grova..
Och min hund är en av de få avelshanar i sverige som är under 25 cm och nätt och ger nätta små hundar :)

Som sagt man kan ju sälja parningarna så tjänar tikägaren en extra slant..

Glömde.... om h*n nu säljer parningen till en tik som du inte gillar? Det kanske inte är så smart - då har du ingen som helst rätt att säga nej eller hur!

Fast seriösa uppfödare som jag har kontakt med skulle inte sälja sin parning till enoseriös tikägare.. så där är jag nog rätt lugn..

Grattis förresten till en fin kull om alla blivit champions - hur gamla är dom?

Dom är 2 år hundarna nu tiden går fort en bor i frenkrike en i sweitz(stavas?????)
resten i sverige(6 st)
Javan

Morotsbiten skrev:
men vadå månag stoägare bectäcker ju med samam hingst år efter år.. va är skillnaden med en hund??
Min hund är liten och de är eftertraktat i dag då phalene börjara bli för stora och får grova..
Och min hund är en av de få avelshanar i sverige som är under 25 cm och nätt och ger nätta små hundar :)

Det är skillnad på hundavel och hästavel... Stor skillnad. Du får för det första en kull valpar dvs betydligt fler än bara ett föl dvs på en parning kan du få fler avkommor efter samma individ. En kull kan vara på upp till 6-8 valpar eller hur?

Sedan är målet att alltid utveckla aveln och försöka förbättra och sk matadoravel på en och samma hanhund är inte att föredra. Om det är något som inte är bra ex genetiskt har man då begränsat sitt framtida avelsmaterial till tre kullar (det vanliga att man tar på en avelstik) med exakt samma genuppsättning. Har man då otur så har man kört in i en återvändsgränd och måste då köpa in nytt material och sluta avla på sin första linje. Istället för om man använde tre hanar så kanske man fått se åt vilket håll det lutar, vad berodde förmodligen på tiken - vad är genomgående för alla tre kullarna och vad berodde hanhundsvalet på?

Dessutom om man har samma genuppsättning i alla sina avelshundar (låt oss säga att alla använder sig av samma hanhund) så är risken stor att ärvda sjukdomar börjar utlösas då de då finns både på hanhundsidan och tiksidan då de är släkt sk linjeavel. Man får en för trång avelsbas.

Hundavel går fortare än hästavel att se resultatet, samt att du får en färdig valp att sälja betydligt fortare än i hästavel där du ofta behåller fölet till året (minst).

Javan

Så går det inte till i hundavel - man säljer inte parningar på det viset. man säljer möjligtvis importerad sperma men är man intresserad av en hanhund går man till källan det vill säga hanhundsägaren/uppfödaren.

Men om du har en hund som gett sex champions vid två års ålder så borde inte du ha rätt många parningserbjudanden så då är det inget problem! Du väljer två-tre tikar och tar pengarna och köper en valp efter din hane ur den kull som känns bäst?

Javan

Så går det inte till i hundavel - man säljer inte parningar på det viset. man säljer möjligtvis importerad sperma men är man intresserad av en hanhund går man till källan det vill säga hanhundsägaren/uppfödaren.

Men om du har en hund som gett sex champions vid två års ålder så borde inte du ha rätt många parningserbjudanden så då är det inget problem! Du väljer två-tre tikar och tar pengarna och köper en valp efter din hane ur den kull som känns bäst?

Ja nu har jag ju fått ett jobb så nu ska jag köpa en tikvalp..Ska ha en valp efter min egen hund som de är de sista jag gör i livet*envis?? näää :angel: ) :D

Jo jag har fått en del erbjudande.. dock är han ite den enda i sverige som harr bra avkommer.. Sen ska ajg väl inte säga att jag direkt gjort reklam här kom para så många vet inte om att jag finns, har ju inge kennel.

De bästa är om amn hittar en trevlig privat hundägare som bara har en tik och inge mer. para och jag får en tikvalp om de blir de=) hehe med min otur så blir de väl inge tik :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 926
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 062
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka