Vilka frukter äter era hästar?

W

werah

Får gammal men tjänlig frukt och grönt av en affär i närheten. Det kan vara bananer, apelsiner päron, rotfrukter, clementiner...ja allt möjligt. De smaskar och äter men favoriten är helt klart apelsiner och kålrot. En del av mina hästar har och göra halva natten för att skala....men de klarar det! Ingen äter apelsinskal men flera äter bananskal....Kan det vara tokigt att ge dem frukt? Någon mer som ger sådant??:bump:
 
Sv: Vilka frukter äter era hästar?

Banan går åt som smör i solsken i vårat stall, äpplen och morötter går åt oxå förstås...jag har provat att ge vattenmelon till mitt ponnysto i somras och det slank ner utan problem...men annars har jag inte provat att ge andra grönsaker och dylikt...
 
Sv: Vilka frukter äter era hästar?

jag äter själv mkt clementiner. Och har ofta med ti stallet och när hästen ser så söt ut måste jag bara ge =P och han äter =P
 
Sv: Vilka frukter äter era hästar?

Jag vet inte om det är så bra för deras magar, men det varierar nog från häst till häst. Jag ska inte säga något, min häst äter ostmackor :smirk: "Exotiska" frukter är i och för sig inget hästarna är "gjorda" för att äta, men så länge de äter och är friska så låt dem äta! Verkar som de flesta hästar gillar apelsiner..
 
Sv: Vilka frukter äter era hästar?

Vi hade samma sak i vårt förra stall, att vi fick massa överbliven frukt. Min häst har käkat allt (kiwi, banan, apelsin, sharon, päron mm), allt utom vindruvor, dom gilla han inte. Hans absoluta favorit e bananer! Han fick hur många han ville en gång, då åt han sju stycken! :d
 
Sv: Vilka frukter äter era hästar?

Mina juveler älskar bananer, tomater, gurka, äpplen, päron, morötter men kom inte med vitkål, kålrot odyl. det är inte roligt.
 
Sv: Vilka frukter äter era hästar?

Min pålle är också galen i banan. Men jag ger INTE skalet, med tanke på hur mycket besprutningar det är på bananer.....
 
Sv: Vilka frukter äter era hästar?

min fick det ibland som godis men den hästen åt ju allt...han var som en levande soptunna..banaer,clementiner,vitlökAR(!),ostbågar etc..
 
Sv: Vilka frukter äter era hästar?

När jag var liten hade jag en häst som älskade cocacola......
 
Sv: Vilka frukter äter era hästar?

Jag hade med en banan ut till stallet en gång och som vanligt kom min unghäst fram och skulle kolla vad jag hade... Han fick en lite bit och sen blev jag jagad runt i hagen för att han ville ha resten också :D

Men ang de hästar som äter skalet på apelsiner och bananer; är det verkligen så bra? Frukterna är ju rätt besprutade... Tar jag med ett "utländsk" äpple så sköljer jag det alltid innan mina hästar får smaka.

Malin
 
Sv: Vilka frukter äter era hästar?

Min pålle är faktiskt inte så jätteförjust i bananer!
Inte frukt över huvtaget.. äpplen går ner men skulle man jämföramorot med äpple så skulle han HELT klart välja moroten ;)
 
Sv: Vilka frukter äter era hästar?

Min häst är en kräsen en, så han äter bara äpplen och morötter. :p (Vet att morötter inte är frukt...)
 
Sv: Vilka frukter äter era hästar?

Min pålle är jättetråkig och gillar inga frukter.
Har provat både banan, apelsin och äkta svenska fina jordgubbar!
Han spottade ut alltihop!
 
Sv: Vilka frukter äter era hästar?

Mina hästar äter nog det mesta, äpplen, päron, jordgubbar, smultron, morötter, bananer, meloner, gurka, apelsiner & clementiner.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka frukter äter era hästar?

Får gammal men tjänlig frukt och grönt av en affär i närheten. Det kan vara bananer, apelsiner päron, rotfrukter, clementiner...ja allt möjligt. De smaskar och äter men favoriten är helt klart apelsiner och kålrot. En del av mina hästar har och göra halva natten för att skala....men de klarar det! Ingen äter apelsinskal men flera äter bananskal....Kan det vara tokigt att ge dem frukt? Någon mer som ger sådant??:bump:

Jag skulle inte ge min häst hela frukter som apelsiner och bananer, alltså med skal, det är inte säkert att där de växer att man har samma regler för besprutning. Skalet kan innehålla mycket skit.

Den som ändå hade den lyxen att känna en frukthandlare. ;)

Hälsning Maja
 
Sv: Vilka frukter äter era hästar?

Våran arab är väldigt kräsen så hon käkar inte det första som man sträcker fram...
Men våran andra ponny som är russ/halvblod äter allt som man sträcker fram framför näsan på honom:)
 
Sv: Vilka frukter äter era hästar?

Kjarkur äter i princip allt jag matar honom med. :D

Banan, Clementin, Vindruvor, Nektarin, Kivi, Ananas, Blåbär, Nypon, Jordgubbar, Smultron och såklart Äpplen och Päron slinker alltid ner.

Däremot inte:
Tomat & Brysselkål (han sköt ut dem med munne så de flög en bra bit :rofl: )

Men precis som jag så föredrar han vanliga kakor och bullar framför sådana nyttigheter :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina barn måste ha med sig förmiddagsmellis till förskolan varje dag. För det mesta finns det frukt och grönsaker där. De får en...
2
Svar
27
· Visningar
2 167
Senast: Positron
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp