Matsäckstips (varning långt och med specialkrav ;-))

Det var väl för lite pa förskolan för att det skulle räcka, ts bor i Tyskland (och jag i Österrike) och har har vi inte den lyxen att all mat serveras pa förskolan/skolan.

Jag har aldrig sett riskakor med socker i och här i Österrike finns det inga rekomendationer alls ang arsenik. Men eftersom det finns det i Sverige har jag väljer jag att köpa majskakor till mina barn. Det far dom inte med sig varje dag men som variation.



När mina har med sig joghurt har dom det i syltburkar, da kan man köpa stora förpackningar och hälla över i burken och barnet kan stänga burken om dom inte äter upp. Ikea har sma burkar, runda glasburkar med lock ocksa (fast det locket är nog svart för ett mindre barn att öppna själva. Jag har ocksa funderat pa hur jag kan förenkla packandet varje dag, tva dagar i veckan är barnen även eftermiddag och da är det 6 jauseboxar som ska förberedas och det tar tid.
Ah då är jag med. Tack för förklaringen.
Ang riskakor med socker så är det främst de som är smaksatta om jag mins rätt men dom kanske mest säljs här.
 
Ah då är jag med. Tack för förklaringen.
Ang riskakor med socker så är det främst de som är smaksatta om jag mins rätt men dom kanske mest säljs här.

Smaksatta har jag nog faktiskt aldrig sett här, bara med eller utan salt.
Och med choklad finns det ocksa och där är det förstas socker men det är ju godis (iaf i mina ögon)
 
Smaksatta har jag nog faktiskt aldrig sett här, bara med eller utan salt.
Och med choklad finns det ocksa och där är det förstas socker men det är ju godis (iaf i mina ögon)
Jag blev osäker själv så var tvungen att googla då jag bara vet att sockerargumentet fanns med när vi pratade om ifall de skulle va tillåtet på förskolan. Och inte heller de smaksatta ser ut att innhålla socker utan tror jag måste ha missuppfattat, det som säkert syftats på skolan var nog kallorierna och det narurliga sockret typ http://aktivtraning.se/nyttig-mat/kostrad/ar-riskakor-nyttiga

Ber om ursäkt för mitt felaktiga påstående.
 
Jag väljer också majskakor, dels pga av arsenikdebatten, men också för att de är mycket godare!
Funderar på att ge varje unge en liten burk som de kan fylla med blandat "torrfoder". Då kan de blanda och fylla på ur större behållare.
Och evtl syltburkar till joghurt också. Fast det är inte så ofta de har joghurt med sig.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Keepjar har tillbehör så att man kan återanvända barnmatsburkar till nappflaskor, pipmuggar m.m och då är det bland annat ett silikonhölje som skyddar glasburken. Ett sånt och sen använda det vanliga locket kanske vore något?

Kollade närmre på Keepjar nu och det är ju en jättesmart produkt! Hade lätt köpt den om jag hade haft flaskbarn fortfarande! Problemet är att man ju måste använda barnmatsburkens egna lock om man inte ska ha den som flaska, och jag lite halvtaskiga erfarenheter av dem. Ofta har de inte hållit tätt efter att de öppnats (jag brukade försöka återanvända dem när jag hade barn i burkmatsålder). Idén är dock sjukt bra och jag ska definitivt kolla vidare! Tack för tipset!
 
Tupperware brukar kunna ha bra förslag på burkar.
Jag har själv en burk som ser ut som ett äpple, perfekt till frukt.
Sen har jag en burk med vätsketätt lock jag brukar fylla med chiafrön, nötter, bananskivor och havremjölk och ta med till jobbet som mellanmål.
 
Kollade närmre på Keepjar nu och det är ju en jättesmart produkt! Hade lätt köpt den om jag hade haft flaskbarn fortfarande! Problemet är att man ju måste använda barnmatsburkens egna lock om man inte ska ha den som flaska, och jag lite halvtaskiga erfarenheter av dem. Ofta har de inte hållit tätt efter att de öppnats (jag brukade försöka återanvända dem när jag hade barn i burkmatsålder). Idén är dock sjukt bra och jag ska definitivt kolla vidare! Tack för tipset!
Maila dom med förslaget om ett lock? De har ju redan det locket som man sätter nappen i så då har de ju rätt dimensioner på gängor m.m så det borde ju inte vara så mycket merjobb för dem. Och säkert fler än du som vill ha smarta miljövänliga behållare till annat än dryck :)
 

Liknande trådar

B
Övr. Barn Vi har en liten kille på 1år och 10mån. Han är väldigt liten i maten men superenergisk! Aldrig still och har inte tid att äta. Vi har...
Svar
13
· Visningar
1 289
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp