Vilka broddar till Hubertusjakt?!

Sv: inga broddar till Hubertusjakt!!!!!

jag har ridit jakter i sverige, danmark, irland och skottland, jag rider i all sorts terräng och alla årstider, jag tränar även galopphästar. Underlag och skoning är saker som intresserar mig, jag följer en del vetenskaplig litteratur om skadeorsaker på galopphästar. Jag rider en och annan hopptävling också. har ca 30 års hästerfarenhet i bagaget. jag broddar bara när det fryser till och blir halt! jag anser det vara onödigt och farligt att hålla hästarna broddare alltför mycket. När hästfoten lander sker en glidmoment, detta minskar på den stöt som blir i kontakten mellan fot och underlag, med broddar minskar denna glidning och stöten tas mer upp i hästens ben, leder och senor. detta kan leda till skador! skor med grepp ger mer skador på galopphästar är visat i amerikanska studier! hästarna på jakterna på Irland och i Skottland var inte broddade, och underlaget där var allt annat än idealiskt

om det är lerigt och dant så är det oftast djupt också, valet att rida försiktigt, vilket du måste om det är djupt, eller brodda så är valet klart för mig, när det är plusgrader finns oftast ingen anledning att brodda - undantag kan ju finnas men de är väldigt få, man får ju känna sin terräng, och fara runt på en leråker i full fart är inte bra hästhantering, eller kasta sig i full fart in i tvära svängar på dåligt underlag men då saknar man ridvett

jag har ridit jakter sen 1991 - 5-10 om året har det blivit, dvs snart 100 på 16 år, jag är alltså inte lastgammal.....

De flesta jakterna i Sverige i alla fall går på åkrar och ängar med olika högt gräs, i skog, sandvägar och mer eller mindre lerstigar. Halkrisken är mycket stor.
Galopphästar som går på gräs har grässkor med mycket bra grepp i och med kanten och på såna kan jag absolut tänka mej att rida jakt utan broddar men då ger ju skorna i sej själva greppet.
Det går inte att jämföra med vanliga järnskor som ridhästar har.

Nu gillar jag inte grässkorna för övrigt men just ur halksynpunkt är de ju bra vilket är avsikten.

I övrigt går galopphästar på dirttrack med minimal halkrisk. Så var jämförelsen med dem kom in förstår jag inte.

I hoppning har jag sett flera olyckor pga halka där hästar inte varit broddade. Ingen olycka för ATT de varit broddade.

Att de sparkar ger skador i sej, brodden gör inte jättemycket till eller från där anser jag. Hästarna ska inte vara så nära varandra att de kan sparka andra. Har heller aldrig varit med om att någon blivit sparkad i jakt, däremot att hästar trängt sej, ställt till problem för andra, tvärnitat framför hinder osv, vilket har påverkat den häst jag har suttit på som fått väja och därmed kunnat halka utan broddar.

Senast ändrad av en moderator:
brodda inte till Hubertusjakten!

du övertygar inte mig i alla fall! har ridit ca 100 jakter utan brodd!
broddar behövs inte på våra hubertusjakter! om det inte är fruset och is!

Sv: brodda inte till Hubertusjakten!

Nej men kanske andra kan tänka till och inte lyssna på dina "råd".

Jag vet inte vad "dina" hubertusjakter innebär, men rider du på sand är det väl ok. Annars inte. Och var fick du in galopphästarna och hopphästarna. sa du, i ditt resonemang? Skulle du även tävla hoppning på gräsbana utan broddar och med vanliga ridhäst-järnskor?

Sv: Vilka broddar till Hubertusjakt?!

att irländarna skulle vara okunniga om behovet av broddning på jakt tycker jag är ett häpnadsväckande påstående! man har ridit jakt där sen medeltiden.....

Oja man har rdit jakt länge på Irland och i England. MEN man har en helt annan syn på hästar. Hästarna ses mer som en dussinvara och visst broddar en del. Jag har visserligen inte ridit så många jakter i England men där har våra hästar broddats av ägarna. Även om där var diskussion om en hel del hästskötsel så konstaterade vi bara att deras sätt är annorlunda. Tex skrittade ingen (!) av hästarna. Bara hoppade av och in i stallet med dem efteråt. Flåsande, genomsvettiga stod de och torkade i stallet eller åkte ut i hagen. Flera hästar hade galoppskor dvs greppskor, många var helt oskodda. Går liksom inte att generalisera och jmfra med en normalskodd häst.

Vad ha sett på jakter så är det betydligt vanligare att en och annan tappar kontrollen över sin hästs tempo. Den annorlunda situationen är inte så lätt att träna på utan det mäker ryttaren på plats. Hästarna reagerar olika.

Alltså är det fruset och is så hade jag aldrig ridit en jakt. Du skrev innan om underlaget och vikten av försiktighet. Under "mina" år så har jakten ställts in när det var fruset. Tunn ytfrost har såklart förekommit men av den anledningen behöver man inte brodda...

Alltså är det fruset och is så hade jag aldrig ridit en jakt. Du skrev innan om underlaget och vikten av försiktighet. Under "mina" år så har jakten ställts in när det var fruset. Tunn ytfrost har såklart förekommit men av den anledningen behöver man inte brodda...

Ja jag hade då aldigt ridigt en jakt om marken varigt frusen, inte heller hade jag gett mig ut utan brodd. :(
Hellre ett tramp av brod eller en sträck sena eller ännu värre saker!....

tyvärr gick diskussionen helt i sär - mitt syfte med mina debattinlägg var att varna för allt för regelmässig användning av brodd - det finns goda sakskäl för det, hoven blir felställd på hårt underlag, stötarna tas mer i lederna i stf med glidningen av foten, man får mer skador i leder och trampskador av broddarna

jag rider med både galoppskor - som är lätt kilade - och med vanliga platta skor och jag broddade mycket förr men ändrat inställning pga dessa sakskäl!!! har bla även fått detta rådet av veterinär med expertkunskap på hästars skador och rörelser

tyvärr tycker jag inte vi kommer nån vart i den vidare diskussionen och jag gör ej fler inlägg - hoppas jag väckt nån tanke hos läsarna! använd brodd med måtta och där det behövs, inte annars

Ja, visst gör du det.:p
Du ska få några ledtrådar:
*Titta på hästen på min avatar, känner du inte igen honom?
*I vårat stall bor också en shettis och en ponny som brukar kallas "huliganen".
*Och en get du brukar ta mellan benen.:rofl:

:rofl:....nu vet jag ju vem du är...hihi...:angel:
Hur är det med er därborta på andra sidan varaslätten?!
Har ni fått ordning på dom nya boxarna och
hunnit dra in vatten för vinter?!
:)

Vatten är indraget, både varmt och kallt.
Boxarna är också klara, bortsett från krubbor och så´nt.
Du får komma på studiebesök en dag, Bärnt saknar dig nog.

Vad skönt för er. :)
Det hade varit kul och få komma på besök
hos er. :D

Sv: inga broddar till Hubertusjakt?!

Men lille vän. Att det kan uppstå skador pga broddar är vi alla överens om MEN att det kan uppstå skador UTAN broddar är de flesta överens om men du vill inte hålla med. Det handlar inte om att alltid rida med broddar utan när.

Nu rider du med greppskor.... det är en himla skillnad på greppskor och vanliga järnskor som de flesta rider med. Här finns ju också olika teorier om detta. En vet inte så långt från Öveds menade att vanliga, små broddar är ungefär som greppskor/galoppskor. mm i skillnad.

Av någon anledning tror du att just Du och din vet är de enda i världen. Här liksom i den mesta annan forskning finns olika vinklar.
Man måste göra en avvägning vad som är viktigast.

Nu har ju även vi andra vet att tillgå så du är inte riktigt ensam. Många som är inne på detta forum har tillgång till landslagsvet & co och deras kunskap. :idea:

och återigen: Rider man jakt på fruset underlag så ska man veta att det är hårt och sliter tiofalt mer än normalt.

PS! Det var många som hade broddat i Öveds :angel:

:idea:Jaktregler:

Godkänd ridhjälm är obligatoriskt. Säkerhetsväst rekommenderas.
Man får inte störa eller rida på jaktkamrater eller dylikt.
Ekipagen håller sin plats i fältet. Normal bredd på fältet är 1 eller 2 hästar.
Man håller följande avstånd till framförvarande ekipage: i skritt 1 l, trav 2 l, galopp 3 l.
Ryttare håller sin plats i fältet.
Kommandon från Master, pikörer eller kömaster skall repeteras.
Master har rätt att avvisa ryttare som inte följer anvisningar eller upprepade gånger framkallar fara för andra ekipage.
Master/banläggare kontaktas en vecka i förväg för hjälp med hinderbygge
Dessa jaktregler finns på Öveds jakt&Fältrittklubb

Om dessa följs så BLIR det INGA broddskador från sparkar:angel:
Håller fullständigt med att Vår syn på hästarna inte kan jämföras med Irländska/Engelska synen på hästar. Det bara är "Mer än ett hav" i mellan dem och oss,sas.
Sunt förnuft och ett vägande för & imot ger en säker och hållbar häst som du kan njuta av i många år.

:idea:Jaktregler:

Godkänd ridhjälm är obligatoriskt. Säkerhetsväst rekommenderas.
Man får inte störa eller rida på jaktkamrater eller dylikt.
Ekipagen håller sin plats i fältet. Normal bredd på fältet är 1 eller 2 hästar.
Man håller följande avstånd till framförvarande ekipage: i skritt 1 l, trav 2 l, galopp 3 l.
Ryttare håller sin plats i fältet.
Kommandon från Master, pikörer eller kömaster skall repeteras.
Master har rätt att avvisa ryttare som inte följer anvisningar eller upprepade gånger framkallar fara för andra ekipage.
Master/banläggare kontaktas en vecka i förväg för hjälp med hinderbygge
Dessa jaktregler finns på Öveds jakt&Fältrittklubb

Om dessa följs så BLIR det INGA broddskador från sparkar:angel:
Håller fullständigt med att Vår syn på hästarna inte kan jämföras med Irländska/Engelska synen på hästar. Det bara är "Mer än ett hav" i mellan dem och oss,sas.
Sunt förnuft och ett vägande för & imot ger en säker och hållbar häst som du kan njuta av i många år.

Håller med!! :bow: Red hubertusjakt i lördags med en unghäst som bara är skodd i fram. Jag hade broddat, dock bara med pyttesmå brodd på utsidan, om han skulle trampa sig, och han halkade inte.
Tyvärr red folk väldigt nära bakom varandra :mad:, så det var tur att ingen i ledet blev sparkad. Jag sa till några flera gånger som red i svansen på min häst.
Tycker det är helt självklart att brodda på jakt om man vill, men som sagt, lika viktigt att hålla avstånd!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 366
Senast: Miingla
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA