H
henrietta
Sv: inga broddar till Hubertusjakt!!!!!
De flesta jakterna i Sverige i alla fall går på åkrar och ängar med olika högt gräs, i skog, sandvägar och mer eller mindre lerstigar. Halkrisken är mycket stor.
Galopphästar som går på gräs har grässkor med mycket bra grepp i och med kanten och på såna kan jag absolut tänka mej att rida jakt utan broddar men då ger ju skorna i sej själva greppet.
Det går inte att jämföra med vanliga järnskor som ridhästar har.
Nu gillar jag inte grässkorna för övrigt men just ur halksynpunkt är de ju bra vilket är avsikten.
I övrigt går galopphästar på dirttrack med minimal halkrisk. Så var jämförelsen med dem kom in förstår jag inte.
I hoppning har jag sett flera olyckor pga halka där hästar inte varit broddade. Ingen olycka för ATT de varit broddade.
Att de sparkar ger skador i sej, brodden gör inte jättemycket till eller från där anser jag. Hästarna ska inte vara så nära varandra att de kan sparka andra. Har heller aldrig varit med om att någon blivit sparkad i jakt, däremot att hästar trängt sej, ställt till problem för andra, tvärnitat framför hinder osv, vilket har påverkat den häst jag har suttit på som fått väja och därmed kunnat halka utan broddar.
jag har ridit jakter i sverige, danmark, irland och skottland, jag rider i all sorts terräng och alla årstider, jag tränar även galopphästar. Underlag och skoning är saker som intresserar mig, jag följer en del vetenskaplig litteratur om skadeorsaker på galopphästar. Jag rider en och annan hopptävling också. har ca 30 års hästerfarenhet i bagaget. jag broddar bara när det fryser till och blir halt! jag anser det vara onödigt och farligt att hålla hästarna broddare alltför mycket. När hästfoten lander sker en glidmoment, detta minskar på den stöt som blir i kontakten mellan fot och underlag, med broddar minskar denna glidning och stöten tas mer upp i hästens ben, leder och senor. detta kan leda till skador! skor med grepp ger mer skador på galopphästar är visat i amerikanska studier! hästarna på jakterna på Irland och i Skottland var inte broddade, och underlaget där var allt annat än idealiskt
om det är lerigt och dant så är det oftast djupt också, valet att rida försiktigt, vilket du måste om det är djupt, eller brodda så är valet klart för mig, när det är plusgrader finns oftast ingen anledning att brodda - undantag kan ju finnas men de är väldigt få, man får ju känna sin terräng, och fara runt på en leråker i full fart är inte bra hästhantering, eller kasta sig i full fart in i tvära svängar på dåligt underlag men då saknar man ridvett
jag har ridit jakter sen 1991 - 5-10 om året har det blivit, dvs snart 100 på 16 år, jag är alltså inte lastgammal.....
De flesta jakterna i Sverige i alla fall går på åkrar och ängar med olika högt gräs, i skog, sandvägar och mer eller mindre lerstigar. Halkrisken är mycket stor.
Galopphästar som går på gräs har grässkor med mycket bra grepp i och med kanten och på såna kan jag absolut tänka mej att rida jakt utan broddar men då ger ju skorna i sej själva greppet.
Det går inte att jämföra med vanliga järnskor som ridhästar har.
Nu gillar jag inte grässkorna för övrigt men just ur halksynpunkt är de ju bra vilket är avsikten.
I övrigt går galopphästar på dirttrack med minimal halkrisk. Så var jämförelsen med dem kom in förstår jag inte.
I hoppning har jag sett flera olyckor pga halka där hästar inte varit broddade. Ingen olycka för ATT de varit broddade.
Att de sparkar ger skador i sej, brodden gör inte jättemycket till eller från där anser jag. Hästarna ska inte vara så nära varandra att de kan sparka andra. Har heller aldrig varit med om att någon blivit sparkad i jakt, däremot att hästar trängt sej, ställt till problem för andra, tvärnitat framför hinder osv, vilket har påverkat den häst jag har suttit på som fått väja och därmed kunnat halka utan broddar.
Senast ändrad av en moderator: