Vilka broddar till Hubertusjakt?!

Xoya

Trådstartare
Hejsan...
...vet inte om tråden har hamnat rätt...
men moderator får gärna flytta tråden.
Jag har gått och funderat
en hel del på vilka slags broddar
jag ska brodda med inför
helgens Hubertusjakt jag
och min häst ska åka på.
Vilken sorts brodd skulle ni rekommendera
att använda på hubertusjakt isbroddar eller
gräsbroddar...
...*kli kli kli
i huvudet...:confused:
Tack på för hand.

Sv: Vilka broddar till Hubertusjakt?!

Det är ju ganska mjukt i markerna nu, så jag hade valt gräsbrodd.
Lycka till. Vi håller tummarna för er.

Jag ska rida jakt på lördag och jag kommer inte att använda broddar. Försöker att endast använda broddar när det finns ett stort behov, vid högt tempo och många svängar, eftersom det även är en skaderisk. Eftersom jakter oftast är mkt rakt fram och måttligt tempo så föredrar jag utan, men om det tvunget behövs hade jag nöjt mig med blindbroddar.

håller med Lady D - det behövs inga broddar om det inte är is - det är skaderisk med broddar!

Vanliga små, gräsbroddar dvs inte särskilt stora. :D
Jag skulle hellre ha en broddskada än en sen- alt. fläkskada. :mad:
Av erfarenhet känner jag att risken är betydligt större för halk- el senskador än broddskador.
Men du känner din häst bäst. :idea:
och sen spelar underlaget så klart stor roll. Men hubertusjakter häromkring brukar inte gå på ren sand... som terrängen ibland gör.

Isbroddar anv vi bara när det är stenhårt i marken... och möjligen is. Men det är det så sällan här där vi bor. :idea:

Gräsbroddar. Skulle aldrig ta risken att vara utan broddar Det är ju som idasagare sa inte precis sand man rider på. Broddskador har jag aldrig varit med om under ridning, och att riskera att hästen halkar i leran/gräset tex skulle jag aldrig göra.
Det handlar ju om att man inte är ensam precis och rätt som det är dyker nån idiot upp som inte klarar sin häst och far in framför när man ska hoppa (jodå det händer varje gång) och då måste hästen kunna bromsa utan att riskera skador. Bara som ETT exempel.

Senast ändrad av en moderator:

:)Tack för alla svar...ska iväg och köpa broddar nu... =)

inga broddar till Hubertusjakt!!!!!

nej, nej köp inga broddar - jag har ridit nästan 100 jakter och jag har aldrig broddat min häst - det är mjukt i markerna, broddar är farligt för din häst, andras hästar och andra ryttare

bara om det är isfläckar och fruset kan det finnas anledning!!!!!

Sv: inga broddar till Hubertusjakt!!!!!

nej, nej köp inga broddar - jag har ridit nästan 100 jakter och jag har aldrig broddat min häst - det är mjukt i markerna, broddar är farligt för din häst, andras hästar och andra ryttare

bara om det är isfläckar och fruset kan det finnas anledning!!!!!

Vad är detta för trams? Vem är du? Vilken bakgrund har du till att anse detta?

Markerna är inte bara mjuka just nu. De är leriga och blöta. Detta ger stor halkrisk, då är det inte lämpligt med såphala järnskor.
Fast var och en gör som den vill och man måste ta hänsyn till underlaget på just den platsen. Kanske är det sandmark och då behövs inte broddar.

En liten, liten fundering. Du måste vara bra gammal om du ridit 100 jakter :angel:

En liten, liten fundering. Du måste vara bra gammal om du ridit 100 jakter :angel:

:rofl::rofl:

Till experten:

Jag undrar om du ridit en enda jakt som går över åkrar och gräsmark och lera, eftersom du skriver det du gör. Faran för andra, som du skriver, är betydligt större om din häst halkar och t o m går omkull i ett fält med hästar, pga leran, än om du har broddar. Med broddar kan den ev sparka en annan men då beror det på att någon av er inte har kontroll på sin häst och rider för nära andra. I ett jaktfält måste var och en ha fullkomlig kontroll på sin häst och då utgör dina broddar inte någon som helst risk för någon annan.

jag broddar bara fram :) red min andra jakt i år, Husarjakten på revinge. Många som inte klara av att hålla sina hästar.. synd.
Men inga skador vad jag vet. 106 st ryttare var anmälda:)
Nu ser jag fram emot öved och blommeröd :):)

Hejsan.
Ville bara uppdatera hur det gick på jakten.
Jakten gick bra över all förväntan. :)
Jag hade med mig alla de slags broddar...
... men jag lät bli och brodda dels
för att underlaget var mycket bra.
Mest sand och grus. Det var inte isigt
eller halt någonstans.
När jag fick se publikkartan så
visade det sig att det skulle vara väldigt många
vattenpassager/hinder och var glad att jag inte
hade broddat.
Då min häst är väldigt snubblig av sig med broddar
vid ridning av vattenhinder. :)
När vi skulle börja hoppa hindrena ute i skogen...
så släppte ena stiglädret från
stigläderhampan men jag hann fånga upp stiglädret
i farten innan det for av helt och hållet.
SÅ jag fick hoppa med endast en stigbygel och
med ena handen hållandes i tyglarna och den andra handen
hållandes i det tappade stiglädret.
Det gick hur bra som helst.
Vi var inte den som fick tag i räven på upploppet...
...men klubbens hopplagsledare erbjöd mig och min häst
en plats i laget till vårens tävlingar med Gotia Cup(tror att
det är så tävlingarna heter)...:banana:
Vem kunde tänka sig att jag och min varmblodsvalack
någonsin skulle bli erbjudna något sådant stort. :love:

Ja, visst gör du det.:p
Du ska få några ledtrådar:
*Titta på hästen på min avatar, känner du inte igen honom?
*I vårat stall bor också en shettis och en ponny som brukar kallas "huliganen".
*Och en get du brukar ta mellan benen.:rofl:

Vad är detta för trams? Vem är du? Vilken bakgrund har du till att anse detta?:

jag har ridit jakter i sverige, danmark, irland och skottland, jag rider i all sorts terräng och alla årstider, jag tränar även galopphästar. Underlag och skoning är saker som intresserar mig, jag följer en del vetenskaplig litteratur om skadeorsaker på galopphästar. Jag rider en och annan hopptävling också. har ca 30 års hästerfarenhet i bagaget. jag broddar bara när det fryser till och blir halt! jag anser det vara onödigt och farligt att hålla hästarna broddare alltför mycket. När hästfoten lander sker en glidmoment, detta minskar på den stöt som blir i kontakten mellan fot och underlag, med broddar minskar denna glidning och stöten tas mer upp i hästens ben, leder och senor. detta kan leda till skador! skor med grepp ger mer skador på galopphästar är visat i amerikanska studier! hästarna på jakterna på Irland och i Skottland var inte broddade, och underlaget där var allt annat än idealiskt

Markerna är inte bara mjuka just nu. De är leriga och blöta. Detta ger stor halkrisk, då är det inte lämpligt med såphala järnskor.
Fast var och en gör som den vill och man måste ta hänsyn till underlaget på just den platsen. Kanske är det sandmark och då behövs inte broddar. :

om det är lerigt och dant så är det oftast djupt också, valet att rida försiktigt, vilket du måste om det är djupt, eller brodda så är valet klart för mig, när det är plusgrader finns oftast ingen anledning att brodda - undantag kan ju finnas men de är väldigt få, man får ju känna sin terräng, och fara runt på en leråker i full fart är inte bra hästhantering, eller kasta sig i full fart in i tvära svängar på dåligt underlag men då saknar man ridvett

jag har ridit jakter sen 1991 - 5-10 om året har det blivit, dvs snart 100 på 16 år, jag är alltså inte lastgammal.....

:rofl::rofl:

Till experten:

Jag undrar om du ridit en enda jakt som går över åkrar och gräsmark och lera, eftersom du skriver det du gör. Faran för andra, som du skriver, är betydligt större om din häst halkar och t o m går omkull i ett fält med hästar, pga leran, än om du har broddar. Med broddar kan den ev sparka en annan men då beror det på att någon av er inte har kontroll på sin häst och rider för nära andra. I ett jaktfält måste var och en ha fullkomlig kontroll på sin häst och då utgör dina broddar inte någon som helst risk för någon annan.

jag har ridit i all sorts terräng!
eftersom jag varit med länge så kan jag bara säga att den absolut vanligaste skadan på häst och ryttare är när andra hästar sparkar - som beror på obetänksamhet, oerfarenhet, dumhet eller nåt hos ryttarna, tyvärr händer sånt här även mycket erfarna ryttare. en spark med en broddad häst kan få väldigt tråktiga konsekvenser medan broddningen enbart kanske hjälper lite din häst att hålla sig på benen, om det ens märks - hästarna är ju födda utan broddar och klarar säkert en leråker också.... så för säkerhets skull: brodda inte om ni inte måste (dvs då det är snö och is)!

jag broddar bara fram :) red min andra jakt i år, Husarjakten på revinge. Många som inte klara av att hålla sina hästar.. synd.
Men inga skador vad jag vet. 106 st ryttare var anmälda:)
Nu ser jag fram emot öved och blommeröd :):)

jag menar att mastern kunde hållit fältet smalare, typ 2 o 2 då hade det varit lättare hålla i hop det, i fält 2 reds betydligt mer disciplinerat

blommröd har flyttat till 17 nov
se
http://www.blommerodgalopp.com/?pid=71

Sunt förnuft kommer man långt med. När man ska brodda och inte måste ryttaren avgöra. Underlag, tempo, kunskap och målsättning måste vägas in. :idea:

Du har en tydlig hållning och jmfr galopp och terräng. Jakterna som jag ridit genom åren har ännu aldrig gått på slät (preppad)mark eller icke lerig mark. Jag vet dock att andra jakter går på mestadels sandmark och därav vikten av bedömning av underlag.
Jag är mycket medveten om riskerna med broddar men också mycket medveten om riskerna utan. Det finns även undersökningar som är gjorda för terränghästar. Jag anser personligen att det är mer lika förutsättningar med terräng än med galopp.
Vi sätter järnskor på hästarna (långt ifrån naturligt) och behöver hjälpa dem med grepp emellanåt. Sunt förnuft funkar långt.
Att då generalisera och säga att det inte behövs brodda när du inte vet något om underlag och kunskap hos ryttaren förvånar mej när du enligt egen utsago har så pass mycket erfarenhet.
Att jmfra med jakterna i England/Irland är ganska kul. Hästhållningen och sättet att hantera hästarna där är milsvitt från oss. På gott och ont men i detta fallet mest ont. Hästhållningen är långt ifrån vår.

Men du skriver (nu) "hålla hästarna broddade alltför mycket" men det är ju just detta det handlar om. När/var/hur broddar man.

Vi gör inte alla likadant. Vintertid tar vi av skorna på de flesta hästarna och därmed broddar vi inte. Några är skodda fram. Nu bor vi i Skåne, har bra halkbekämpning runt stall/hagar/ridhus och det är en förutsättning enligt mej. Så att brodda för fryshalka är nästintill obekant för oss. Däremot rids inte en terräng utan broddar eller att vi hoppar på gräs utan(jodå vi tränar i Gärds ibland utan, då det är ren sand på det mesta).

Att sedan det händer olyckor med sparkande hästar är en sak. Visst händer det enstaka olyckor under jakter men hallå.. var är det sunda förnuftet nu då? Nu är ju jag ganska gammal :o och har ridit en massa jakter tidigare i livet (på den tiden när det var vanligt med jakt...) men det har aldrig varit något som blivit skadad av spark. Med tanke på alla hästar som går broddade i hagar blir den passusen nästan löjlig. :crazy:

det är rätt att inte generalisera, situationen avgör om man broddar eller inte, jag brukade brodda förr om vinterna jämt, men har minskat rejält på detta av tidigare nämnda skäl, men ridning i terräng på mark som inte är frusen föranleder sällan (nästan aldrig) att man behöver brodda - så är min erfarenhet helt enkelt. att irländarna skulle vara okunniga om behovet av broddning på jakt tycker jag är ett häpnadsväckande påstående! man har ridit jakt där sen medeltiden..... jag har ridit på bogs(mossar), över leråkrar, gräsfält, hoppat diken och bankar, klättrat upp och ner i hisnande stigningar utan broddar!
På vintern brukar jag ofta enbart sko hästarna fram, de är bra säkra på fötterna då

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 368
Senast: Miingla
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30