Vilka blommor ska jag ha var?/Tåliga blommor

Solvira

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips på blommor och var de kan trivas i min lägenhet! Skulle gärna ha en på matbordet, köpte en blomma för 1-1,5 månad sen då jag haft en likadan (kan för mitt liv inte minnas vad de heter :o) sen jag flyttade för 3 månader sen som trivts så himla bra i fönstret där det är em/kvällssol. Men den jag satte på köksbordet trivdes inte alls så bra, den börjar se ledsen ut. Likadant med Santa Paulan jag köpte samtidigt och ställde i sovrumsfönstret, blommorna ledsnade snabbt (kan hända att katterna åt på den dock...).

Sovrummet och köket ligger mot söder och har ljus från morgon till strax efter lunch, och vardagsrummet har ljus från senare eftermiddag tills solen går ner (alltså inte så värst många timmar nu när det går mot mörkare tider).

Så, vilka blommor tror ni skulle trivas i dessa fönster med tillgången på sol som finns i dem? Och vilka blommor trivs mer inne i rummet, där det inte är direkt sol?

Hjälp en stackars nybörjare som aldrig själv placerat ut blommor! :bow:

EDIT: Gärna blommor som det inte gör nåt ifall katterna tar en tugga av! Försöker få dem att sluta, men lika bra att köpa växter som katterna inte blir sjuka av ifall de skulle provsmaka lite...

Senast ändrad:
Sv: Vilka blommor ska jag ha var?/Tåliga blommor

Jag är ingen blomexpert och kan inte råda dig i vilka växter du kan ha. Men det jag kan säga, är att ofta är det en väldigt torr luft i lägenheter och fönsterbräderna sitter ju oftast precis över elementen som gassar på ganska bra på hösten/vintern. Det är ingen direkt gynsam miljö för de flesta krukväxter tyvärr:(. Ingen har så vackra blommor som min farmor som har hus och kallt i alla rum utan köket;)

För att hitta blommor/växter som passar dina fönster,så kan du nog bäst hitta rätt växter genom att titta på de informations"etiketter" som brukar sitta i krukväxten i affären. Det brukar stå enkla skötselråd och hur mycket ljus de behöver.

Ampellija,fredskalla och olika palmer tycker jag är ganska enkla att hålla vid liv,men även de kräver gärna en dusch då och då för att tåla en torr luft i lägenhet.

Ampelliljan vet jag är giftfri för katterna,men tyvärr brukar de också tycka den är ganska smaklig.

Senast ändrad:

Saintpaulan trivs ofta bäst i norrfönster :)

I sovrummet tycker jag att du ska satsa på växter som tål en hel del sol, tex. crassula, aloe vera, ordensstjärna osv. Även pelargoner kan fungera. Dessutom brukar inte djur gilla att äta på dem då de ju doftar rätt mycket ifrån blad och stjälk :)

Vardagsrumsfönstret kan nog vara en bra plats för ampellilja, vandrande jude, gullranka och svärmorstunga. Hoya och vissa pelargoner kan nog trivas där också.

Längre in i rummet är garderobsblomman outstanding :)

(Har dock inte riktigt koll på giftighetens vara eller icke vara ang dessa växter)

I söderläge har jag sommartid pelagoner, vintertid orkidéer (venussko). Österläge är mitt exprimentfönster, det fönster det mesta trivs i, ljust, men direkt sol på morgonen, just nu har jag mårbacka där... I norrläge kör jag med lite vad jag känner för, just nu står orkidéerna där eftersom de precis har blivit intagna från sin trädvila, men vintertid har jag amaryllis där, sommartid lite säsongsblommor.

Orkidéer är ganska enkla, men kräver lite specialbehandling, och inte giftiga, pelargoner samma sak och det är väl därför jag kör på det;)

Jag brukar köpa Höstglöd eller Våreld som den oxå heter och ställa på köksbordet.
Dom håller sej länge och är mycket billigare att köpa än lösa blommor.

Har man sen tur så blommar dom om! :angel:

Orkidéer brukar överleva det mesta ;) De överlevde nu senast 8 dagar utan vattning då jag var i Grekland... De är lättskötta och vackra att se på.
Jag har också gjort den upptäckten att de där billiga blommorna man köper på ICA och Coop brukar överleva rätt dåligt (antagligen rätt hårt drivna). Enda jag haft därifrån var en sådan som inte hade några direkta blommor utan bara en massa fina blad, såg ut som en minipalm. Oftast är det mer värt att åka till typ Plantagen eller liknande och lägga ut lite mer pengar på något som kan överleva rätt bra. Sedan har jag uppfattningen om att de som har mest blommor inte överlever så bra, de har ju bara en blommningsperiod och sedan är de hur svåra som helst att få komma igen....

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag älskar blommor! :love: Tycker det ger ett sånt lyft och en fin känsla att ha levande blommor i huset. Mitt hus är dock väldigt...
Svar
2
· Visningar
877
Senast: sthu
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Tjôta
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 908
Senast: Texaz
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 844
Senast: Niceperson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka