Vilka bett `?

M

Molvi

Vilka bett använder ni på era islandshästar ?
berätta gärna varför ni just använder detta
bettet !
behöver tips.
har en häst som är väldigt pigg, stark, hård, och drar ner huvudet
när man ska bryta av.
just nu har jag ett vanligt 3-delat vilket funkar helt okej.
men har ni tips på något annat bett som oxå skulle
kunna funka på min polle ?
berätat gärna om vilket ni har =P
/c

Sv: Vilka bett `?

Jag har ett tvådelat D-ringsbett med kopparrullar. Det låter kompliserat men funkar ungefär som ett vanligt bett.
D-ringarna gör att det blir något hävstångseffekt (men mycket lite). Rullarna gör att hästen inte kan bita sig fast i det (fungerar faktist jättebra). Kopparn ska göra att hästen tycker att bettet är godare. Det fungerar superbra på min häst.

Jag använder tredelat bett - tycker att det ligger bäst i munnen på hästen. Sedan har jag lärt pålle att jag gör halter och halvhalter BARA med skänklar och säte. Tyglarna använder jag bara till att ställa o s v. Tycker att det fungerar mkt bättre - hästen blir mkt mer avspänd på detta sätt!

Dessutom ger jag ALDRIG lång tygel direkt när vi saktar av till skritt, utan brukar göra halt och rygga några steg och sedan skritta samlad skritt en stund innan jag ger lång tygel. På det sättet undviker jag att lära hästen att "dyka ner" och bli lång i avsaktningarna.

Okej, låter bra detta,men hur köper du sådana rullar ? ingen som har bra tips vilket bett jag kan ha till min polle ?
/ c

Använder ett tredelat sötmalmsbett ( är flera olika metaller i det ) det ser ut att ligga bra i munnen, fast jag misstänker att jag skulle behöva prova nått annat eftersom att han är ganska "gapig" när man tar lite mer bestämt i tygeln. Kan ju iof bero på att han inte accepterar bettet eller har nått tokigt i munnen. Vad tror ni om att prova ett gummibett av något slag?

Skrauti skrev:
Använder ett tredelat sötmalmsbett ( är flera olika metaller i det ) det ser ut att ligga bra i munnen, fast jag misstänker att jag skulle behöva prova nått annat eftersom att han är ganska "gapig" när man tar lite mer bestämt i tygeln. Kan ju iof bero på att han inte accepterar bettet eller har nått tokigt i munnen. Vad tror ni om att prova ett gummibett av något slag?

jag tänkte man skulle kuna testa ett gummibet
med smak av morrot/äpple/mint eller vad det är ?!.
men min kompis häst bet sönder sitt efter ett tag.
men det hade funkat väldigt bra, innan hon vet av det då :smirk: haha :D :angel:

Jag använder ett rakt bett till min häst. Många tycker att det är konstigt och säger att det verkar vara svårt att rida med det :p Det tycker inte jag!
Hade ett tredelat först och då tuggade min häst nästan aldrig på bettet, utan gick med ganska "ihoppressade" käkar osv. Jag tänkte inte så mycket på det först men när jag bytte till rakt bett märkte jag skillnaden så tydligt! Han började "suga" och tugga mer på bettet och verkade trivas mycket bättre!
Men det är självklart olika på alla hästar vad som funkar, så mitt tips är helt enkelt att prova alla möjliga sorters bett. Förr eller senare hittar man rätt!

Tredelat bett med tungfrihet, det gillar min häst väldigt mycket. Ibland rider vi på stång, men inte så ofta.

OA

Vad är det som skiljer ett rakt bett från ett vanligt tre-delat?
Försöker suga in mig all info jag kan nu när jag är på väg att köpa egen häst :P

om hästen kan bita på bettet är det antagligen för långt... pröva ett rakt gummi bett.

ett rakt bett ligger stilla i hästens mun och är därför på det viset snällt, det du kan känna är att eftersom det inte är ledat kan det kännas lite svårare att svänga osv. ett tre delat är lite skarpare än ett 2delat eftersom det ger mer tydligare signaler. men ligger väldigt bra i hästens mun! hästens mun är inte skapad att ha bett i överhuvudtaget andvänd därför så smala bett som möjligt annars får det inte plats i hästens mun! för tjocka bett trycker på en nerv hästen har i gommen som säger till hästen att gapa.... :( lyc:) ka till!

*kl*

Jag rider inte bara på ett bett utan växlar hela tiden för att minska risken för skador i munnen. När jag köpte honom var den så att säga förstörd...

Just nu växlar jag mellan, tredelat med fasta ringar, tredelat i mässing med fasta ringar samt rakt bett och hackamore när de är skritturer i skogen. Ibland får jag även för mig att rida med repgrimma.

Rekomenderar att titta in på denna sida:
www.djurtandvardskliniken.se

Din häst kanske har ont i munnen, och försvarar sig därför.

Yeahnny skrev:
*kl*

Jag rider inte bara på ett bett utan växlar hela tiden för att minska risken för skador i munnen. När jag köpte honom var den så att säga förstörd...

Just nu växlar jag mellan, tredelat med fasta ringar, tredelat i mässing med fasta ringar samt rakt bett och hackamore när de är skritturer i skogen. Ibland får jag även för mig att rida med repgrimma.

Rekomenderar att titta in på denna sida:
www.djurtandvardskliniken.se

Din häst kanske har ont i munnen, och försvarar sig därför.

mhm ok, men hackamoor här ju väldigt anvanserat asså man måste ju ta dte väldigt lungt med det, och min häst är en liten hoppetossa så hon tycker det är väldigt kul att skena lite då och då när matte inte rkt är på G!

Jag rider på ett vanligt tredelat på Snarfari.
På gáski rider jag på ett d-ringsbett (tredelat)
Egentligen tyckerinte jag att det är någon skilldan
och det är med d-ring eller vanlig ring.

Jag och mamma har funderat på ett "hålbett" till Snarfari.
Det är ett vanligt tvådelat bett med en massa hål i. Det
verkar bra, bettet ska göra så att hästen producerar med saliv.
Har inte sett det i någon affär här hemme (S-VALL) så vi ska beställa det från Agersta. Någon här som har erfarenhet av sånna bett?

Molvi skrev:
mhm ok, men hackamoor här ju väldigt anvanserat asså man måste ju ta dte väldigt lungt med det, och min häst är en liten hoppetossa så hon tycker det är väldigt kul att skena lite då och då när matte inte rkt är på G!

Då kanske ni ska träna mera lydnad och ledarskap.
Eller så har din häst ont och skenar därför. Man vet aldrig förrän man tar reda på det.

Filippan skrev:
Jag använder ett rakt bett till min häst. Många tycker att det är konstigt och säger att det verkar vara svårt att rida med det :p Det tycker inte jag!
Hade ett tredelat först och då tuggade min häst nästan aldrig på bettet, utan gick med ganska "ihoppressade" käkar osv. Jag tänkte inte så mycket på det först men när jag bytte till rakt bett märkte jag skillnaden så tydligt! Han började "suga" och tugga mer på bettet och verkade trivas mycket bättre!
Men det är självklart olika på alla hästar vad som funkar, så mitt tips är helt enkelt att prova alla möjliga sorters bett. Förr eller senare hittar man rätt!

Många hästtandläkare säger att det är bra för hästes tänder med ett rakt bett :)

Molvi skrev:

Angående Hackamore:
När jag köpte min häst var han väldigt jobbig i munnen, drog och slet och försökte på alla vis komma undan bettet. Vi testade först med ett lättare tungfrihetsbett, det gick bra till en början. Sedan började han lägga tungan över bettet. Så då köpte vi ett vanligt tungfrihets bett, men han la fortfarande tungan över bettet. Jag provade även ett tungfelsbett som jag fick låna av min kompis, på det så är det ju en platta lixom som går inåt i munnen. Snarfari tyckte det var jätte konstigt och blev jätte osäker med det bettet, så det funkade inte heller. Det sista vi provade var ett hackamore. Vi tänkte att när det inte är något bett han måste gå och oroa sej över så kanske han blir lungn. Och det blev han, hackamoret fungerade jätte bra på honom. Jag red honom på det hela sommaren, men från emot hösten så började han bli less på hackamoret med. Han brydde sej inte lika mycket om trycket, fast vi var hela tiden jätte försiktiga när vi red. Så våran tränare fick oss att börja med det lättare tungfrihetsbettet igen, och då gick han ju som en ängel. Han la inte över tungan eller bråkade någonting. Och sen den dagen har han aldrig lagt tungan över bettet. Efter yttligare några månader så kunde vi tillochmed rida på ett vanligt tredelat bett och han går jätte bra på det :D

:smirk:
Poplan skrev:
Angående Hackamore:
När jag köpte min häst var han väldigt jobbig i munnen, drog och slet och försökte på alla vis komma undan bettet. Vi testade först med ett lättare tungfrihetsbett, det gick bra till en början. Sedan började han lägga tungan över bettet. Så då köpte vi ett vanligt tungfrihets bett, men han la fortfarande tungan över bettet. Jag provade även ett tungfelsbett som jag fick låna av min kompis, på det så är det ju en platta lixom som går inåt i munnen. Snarfari tyckte det var jätte konstigt och blev jätte osäker med det bettet, så det funkade inte heller. Det sista vi provade var ett hackamore. Vi tänkte att när det inte är något bett han måste gå och oroa sej över så kanske han blir lungn. Och det blev han, hackamoret fungerade jätte bra på honom. Jag red honom på det hela sommaren, men från emot hösten så började han bli less på hackamoret med. Han brydde sej inte lika mycket om trycket, fast vi var hela tiden jätte försiktiga när vi red. Så våran tränare fick oss att börja med det lättare tungfrihetsbettet igen, och då gick han ju som en ängel. Han la inte över tungan eller bråkade någonting. Och sen den dagen har han aldrig lagt tungan över bettet. Efter yttligare några månader så kunde vi tillochmed rida på ett vanligt tredelat bett och han går jätte bra på det :D

okej, gud va härligt :D
skulel vilja testa hacamorr men våhar inte :smirk:
haha.. :P

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 126
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 276
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar