Vilka bett `?

Sv: Vilka bett `?

Yeahnny skrev:
Är det inte detta som kallas betselöverslitning?
Urskålade kindtänder, sår i munnen (på insidorna till att börja med, och sen på utsidan) samt metallsplitter i tänderna?

Inte helt omöjligt. Sprettur hade iallafall början till sår på insidan i munnen och jag bytte storlek på bettet direkt.
Nu har han blivit mycket lugnare i munnen med.

/Emma

Hej!

Jag varierar mellan ett vanligt tredelat och ett pessoabett i andra ring. De funkar jättebra! På tävling använder jag ett isländskt kandar, det funkar superbra eftersom jag tävlar i T2 där tygeln skall vara lös, men med ett stång bett så behöver jag inte korta tygeln så mycket för att göra en liten korrigering. Funkar bra! Men det är ju förstås olika från häst till häst vilket som passar bäst! Mvh//Sara

Bra skrivet kopur, så även Marijaa längre ner! :)

Visst är passande och korrekt utrustning viktigt, och visst gör det skillnad att hitta det hästen trivs i - men man får aldrig glömma ryttarens in- eller påverkan på det som sker. Alltså, gör vi rätt och förstår hästen vad vi vill?

Egentligen borde det vara lättare att skola oss själva och förändra vårt beteeende, än att försöka påverka hästen. Oss själva umgås vi med rätt många fler av dygnets timmar ...

Vi har ganska många olika bett hemma, men mest används ett tredelat med tungfrihet på den äldre, den yngre trivs bäst på ett klassiskt, rostfritt tvådelat bett.

ang skrev:
Bra skrivet kopur, så även Marijaa längre ner! :)

Visst är passande och korrekt utrustning viktigt, och visst gör det skillnad att hitta det hästen trivs i - men man får aldrig glömma ryttarens in- eller påverkan på det som sker. Alltså, gör vi rätt och förstår hästen vad vi vill?

Egentligen borde det vara lättare att skola oss själva och förändra vårt beteeende, än att försöka påverka hästen. Oss själva umgås vi med rätt många fler av dygnets timmar ...

Vi har ganska många olika bett hemma, men mest används ett tredelat med tungfrihet på den äldre, den yngre trivs bäst på ett klassiskt, rostfritt tvådelat bett.

TACK!!! :) :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 126
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 276
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar