Vilka bett `?

Sv: Vilka bett `?

Jaja, Jenny :p
Jag ska variera nu. Mellan det raka och stången ;)

Yeahnny skrev:
Fast det allra bästa är att byta bett hela tiden!

men hela tiden ?
hur menar du då ?
är det inte bra att hästen
ska kuna lära sig ett bet sedan
kan man ju använda olika till olika
användingar men hur menar du = :crazy:

Molvi skrev:
jag tänkte man skulle kuna testa ett gummibet
med smak av morrot/äpple/mint eller vad det är ?!.
men min kompis häst bet sönder sitt efter ett tag.
men det hade funkat väldigt bra, innan hon vet av det då :smirk: haha :D :angel:
Tänk på att när ni köper gummi/äppelbett att de oftast är tjockare längst ut och därför kan inte hästen bita ihop.
Fast visst finns det tunna också :)
Hoppas ni fattar vad jag menar, det blev lite vimsigt

Svíþjóð skrev:
Tänk på att när ni köper gummi/äppelbett att de oftast är tjockare längst ut och därför kan inte hästen bita ihop.
Fast visst finns det tunna också :)
Hoppas ni fattar vad jag menar, det blev lite vimsigt

okej, juste ja, men om hon nu är känslig i munnen
ont i munnen, och jag vilo inet ha ett hackamoor
vad kan man andvända då ?:smirk:

Det bästa är att variera bett så mycket som möjligt, så det "sliter" olika i munnen på hästen.

Molvi skrev:
:smirk:

okej, gud va härligt :D
skulel vilja testa hacamorr men våhar inte :smirk:
haha.. :P
Du kan ju börja prova hackamoret i en paddock eller annan inhängad så du vet hur h'n fungerar på det.

Filippan skrev:
Det bästa är att variera bett så mycket som möjligt, så det "sliter" olika i munnen på hästen.

aa menm an kan ju inte ha massa okliak och byta varje dag, eller ? :smirk:

Svíþjóð skrev:
Du kan ju börja prova hackamoret i en paddock eller annan inhängad så du vet hur h'n fungerar på det.

aa jag skulle kunan gör det i för sej !
;)

Molvi skrev:
aa menm an kan ju inte ha massa okliak och byta varje dag, eller ? :smirk:

varför skulle man inte kunna ha det? På min medryttarhäst växlar jag mellan 3 olika bett.

Jag rider på ett helt vanligt tredelat bett, fungerar jättebra, har ett vanligt tränsbett också men gillar inte riktigt tvådelade.

Annars är hackamoren favoriten, men har dessvärre inte hunnit införskaffa mig ett sådant ännu. Men i framtiden skall jag ha ett :D

TonicWater skrev:
varför skulle man inte kunna ha det? På min medryttarhäst växlar jag mellan 3 olika bett.

nähä okej, jag bara undrade
har sagt innan att jag vet ingeting eller så
om just bett därför behöbver jag tips.

Molvi skrev:
Vilka bett använder ni på era islandshästar ?
berätta gärna varför ni just använder detta
bettet !
behöver tips.
har en häst som är väldigt pigg, stark, hård, och drar ner huvudet
när man ska bryta av.
just nu har jag ett vanligt 3-delat vilket funkar helt okej.
men har ni tips på något annat bett som oxå skulle
kunna funka på min polle ?
berätat gärna om vilket ni har =P
/c

Jag har fått lära mig att om hästen blir "framtung" och drar ner huvudet så är det ett symptom på ett annat problem, nämligen att hästen slutar jobba med bakdelen! Om man byter bett så påverkar man kanske symptomet, men inte själva anledningen! Kanske blir det bättre ett tag, men mest troligt kommer problemet tillbaka... Därför tycker jag att man NOGA ska analysera sig själv och hur man rider i nedtagningarna. (Ta gärna hjälp av en instruktör, eller av en duktig kompis.) HUR gör du dina nedtagningar? Innebär din ridning i nedtagningarna att aktiviteten i hästens bakdel bibehålls? Kan du genom att justera din ridning aktivera bakdelen mer? Det är svårt att rida bra nedtagningar - och väldigt lätt att man "lägger ner hästen på framdelen" fastän det inte alls är meningen!

Lycka till!

Jag varierar hela tiden mellan olika bett. Provar alla möjliga, men man märker ju ganska fort om det inte är något för en själv och hästen. Tex gillar varken jag eller hästen raka bett... Hon blir helt stum i munnen och svår att svänga, vilket hon inte är annars.. Och jag tycker bara att det är svårare att rida på rakt bett om man jobbar mycket på volter och så, vilket jag gör.. Man kan ju inte ha samma stöd på yttersidan, vilket jag behöver ha på hästen jag rider nu.

Gillar vanligt tredelat, enkelt och de flesta hästar funkar ju helt okej på det.

Stångbett gillar jag att rida på om man rider mycket rakt fram, ex. tävling. Men det är ju långt i från alla hästar som gillar det bettet...

Pessoabett (3-delat) är också helt okej. Brukar ha två tyglar till det så jag lätt kan bestämma hur "kraftigt" jag vill ta.. Dock rider jag inte så ofta på stången, pessoat eller ngt annat "kraftigare"/starkare bett eftersom jag inte vill bli tvungen att andvända dessa starka bett hela tiden.

okej, tack för alal svar ska börja testa det här.
men jag har lixom inte möjlig het att köpa hur många
bett som helst, kanske 1 eller 2 till men inte 4 -5

Filippan skrev:

Det är jätte bra att variera bett, precis som man ska variera med sadlar men det är ju bra att alltid ha ett bett man kan gå tillbaka till
lixom, grundbett typ :D

Molvi skrev:
aa jag skulle kunan gör det i för sej !
;)

Hackamore är jätte bra att rida på, hästen har ju inget bett i munnen som den behöver bry sej om. Var bara försiktigt när du börjar med bettet så att hästen förstår, eftersom det är ju en stor omställning från ett tränsbett.

Vet någon om man får tävla på Hack?
Har för mej det, men är inte säker.

Poplan skrev:
Det är jätte bra att variera bett, precis som man ska variera med sadlar men det är ju bra att alltid ha ett bett man kan gå tillbaka till
lixom, grundbett typ :D

men sadlar ska man variera på det med ?
jag har precis köpt en ny sadel som sitter som smoort
på min polle, behöver jag varie endå, när man rider babacka och sådär i bland. sedan hatr jag en hoppsadel oxå men den använder jag ju bara då coh då.
för en sadel eju inet så lätt att han många av jag har baar 2 och det räker gott och väll för mej, eller vad menar du med varie på sadlar ?

Molvi skrev:
men sadlar ska man variera på det med ?
jag har precis köpt en ny sadel som sitter som smoort
på min polle, behöver jag varie endå, när man rider babacka och sådär i bland. sedan hatr jag en hoppsadel oxå men den använder jag ju bara då coh då.
för en sadel eju inet så lätt att han många av jag har baar 2 och det räker gott och väll för mej, eller vad menar du med varie på sadlar ?

Det är som samma sak som med betten som FILIPPAN sa att betten sliter olika mycket i munnen. Och sadeln sliter ju också olika, det är också bra för hästen att byta sadlar som omväxling mot den gamla sadeln lixom. Nu menar jag inte att du ska skaffa dej ett helt lager hemma med sadlar men ;) Jag varierar emellan min Wintec och en bomlös sadel. Det funkar jätte bra!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 126
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 276
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar