Vilka bett tillåtna till "lätta klasser"?

C

COQ

Vet någon en länk, eller vet ni annars bara vilka bett som är tillåtna att rida med på vid lätta klasser? V5 och T7 i det här fallet.

Vet att man inte får rida på bett med hävstångseffekt; pelham, islandsstång hackamore etc. Men kan man tex. rida på D-ringsbett, eggbett, bett med tungfrihet? etc. vad gäller??!?!

och... Hur tjockt får bettet vara max/min?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka bett tillåtna till "lätta klasser"?

Vanliga raka, två- eller tredelade bett med fasta eller rörliga ringar.
jag skulle säga ok till D-ringsbett, men fråga huvuddomaren för säkerhetsskull innan start och ha ett annat bett i reserv med dig.
Bett med tungfrihet är ok. Eggbett ok.
Ingen stång och ingen kedja och inget pessoa.
Några min/maxmått på tjocklek finns inte. Betten mäts inte längre. :)

/Malin

Tack ska du ha!

Ja D-ringbett är mest intressant just nu, men kan vara smart att höra efter med huvuddomaren innan start så man inte blir diskad pga bettet.

tack igen :laugh:

Man får inte heller ha bridong.
Skulle ha det på en tävling men det var inte tillåtet.

Eh? Vad menar du med bridong? Menar du ett sånt här då?
För det är tillåtet. I så fall var det domaren som gjorde fel. Var det länge sedan? Om det var innan mätreglerna togs bort kan det ha varit för att det var för tunt.

/Malin

Visst får man rida på bett med parerstänger nuförtiden?

ja! Full-cheekbett och så kallade travarbett är tillåtna

/Malin

Ja det är det. Jag har i vart fall aldrig blivit diskad och jag har ridit med både "raka" och ett tredelade sådana.

I FIPO står det ganska tydligt vilka bett man inte får rida på, så att införskaffa ett FIPO är ett hett tips från coachen ;)

/Anna

Liknande trådar

Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
3 960
Senast: Ace
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 348
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar