Vilka benlindor när???

finapina

Trådstartare
Oj det blir många frågor från mig idag, mkt jag tänkt fråga om länge... Jo, det verkar ju finnas massor av div lindor o bandage. När används vad? Typ vetflex, elastiskt förband, fleeceförband, Back on Track osv osv. Ge gärna ex vilka lindor ni använder till vardags eller när hästen är krasslig ( sår, halt, svullen osv ) Hjälp, det är en djungel med alla lindor !

Sv: Vilka benlindor när???

Jag använder elastiska för att linda på tunna paddar vid ridning och stickade akryllindor (4m) till tjockare paddar som stallbandage.

Vid sårskador som kräver mycket bomull och sprit/jodopax använder jag engångslindor typ Vetflex.

Fleece använder jag aldrig, de är så sladdriga och samlar så mycket spån.

Ridning: padd +elastiska, akryl eller 50/50lindor

Stall efter ansträngning eller när hästen står inne länge: bot + fleece eller akryl

Transport: tjocka paddar och fleece lindor

Skada: bomull och vetflex, eller bara vetflex med skydd över för att hålla rent ett nästan läkt sår.

Har du vetflex direkt mot huden? Hur mkt isf?

Och är det inte otympligt med 50/50-lindor? Jag har aldrig provat dom, förstår inte vitsen då jaga lltid har padd under lindor oavsett typ. Men det kanske finns de som inte har så tjock padd-del?

*kl

Jag lindar sällan pga lathet. Men gör jag det är det enligt följande oavsett ridning eller stall, jag lindar bara olika högt/hårt: BOT-padd eller vanlig padd + fleece eller akryl

När jag använder benlindor använder jag fleece vid ridning (elastiska kan också användas vid ridning men jag gör inte det eftersom jag är rädd för tryckskador) och yllelindor som stallbandage/värmelindor/över natten. Back on Track har en viss läkande effekt i.o.m att svullnader oftast minskar, blodcirkulationen ökar och styvhet minskar. T.ex min häst som har artros och därmed kan vara styv har Back on Track på vissa dagar när hon är styvare än vanligt, det hjälper! :)
För övrigt undviker jag så långt det går att använda lindor, ju mindre desto bättre tycker jag ;)

Har du vetflex direkt mot huden? Hur mkt isf?

Och är det inte otympligt med 50/50-lindor? Jag har aldrig provat dom, förstår inte vitsen då jag alltid har padd under lindor oavsett typ. Men det kanske finns de som inte har så tjock padd-del?

har också alltid padd, men tycker att 50/50 lindor är smidiga att linda med. började med 50/50 lindor först för att jag köpte ett par snorbilliga, sen ett par som jag trodde var hel elastiska. men tycker att det bästa med att ha elastiskt ytterst är att det inte fastnar ngt skräp i dem och är lätta att borsta rena i jämförelse mot fleece.

bara vetflex har jag t ex om det är ngt ytligt sår på kotan eller för galoppbandage, har då en liten bumuls tuss + aleovera mot såret bara och vetflex om, + damask eller boots utanpå för att motverka mot att hästen slår upp det igen. tar kanske ca 3-4 varv runt benet bara.

Senast ändrad:

Elastiska när jag rider
Akryl i stall och vid transport
Alltid paddar under anpassade efter ändamålet.

Engångs vid sår med bomull under

Ok, då är jag med. Tänkte om du hade vetflex direkt mot såret och varför isf. Fick inte ihop det :p

Så här gör jag:

Ridning: padd med antingen elastiska eller akryl eller 50/50lindor

Inne: Tjocka paddar med fleecelindor

Vid Skada: bomull och vetflex, dom är praktiska att riva av till lämplig storlek och fäster bra. Ibland även knytlindor.

Jag har bara haft linda vid skada. Aldrig vid ridningen eller inne. Mina hästar har fina torra ben och korrekt benställning så jag ser ingen vits i att använda lindor.
Vi skada så använder jag vetflex

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 262
Senast: Sirap
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 939
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej på er! Idag när jag kom till stallet var hästen varm och svullen i kotan på ena bak, det fick bli att hänga tillbaka sadeln och ge...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Linnpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka