Vilka avmasknings-medel är bäst?

ika77

Trådstartare
Senaste gångerna när jag har köpt avmaskningsmedel på Apoteket så har jag ju givetvis lagt märke till att det har kommit en mängd nya preparat.
Det blir ju ändå att man hänger kvar lite vid de sorterna man känner igen och använt sig av förr. T.ex Banminth och Ivomec.
Därför skulle jag behöva lite hjälp med att gallra ur vilka som är bra alternativt sämre.
Och även om det är en speciell avmaskningsperiod som kanske kräver ett visst preparat m.m
Nån som kan det här..Hjälp mig lite nu, va?! :D

Det finns inga nya (förrutom Equimax som är ett kombinationsmedel), utan det är bara "plagiat" på Ivomec och Banminth, alltså samma medel.

Du ska hålla dig till samma substans ett helt år och sen byta. Undantaget om du har ett pyrantel-år (Banminth, Fyrantel) och ser styngflugeägg på hästen, då behövs ett ivermectinmedel i sept-okt.

Ok, så jag ska t,ex ge Banminth ett helt år och sen kanske ge t.ex Ivomec ett helt år?
Jag vet ju att hästar kan bli residenta mot maskmedel. Är det därför man bara ska ha samma under ett års tid och sen byta..?( om det nu är så du menar..)
Tack för att du hittade hit! Hade hoppats på det.. :angel: :D

Det finns ju billigare alternativ till tex Ivomec = Noromectin! Som inte är nytt men nyare :)
Banminth är ju samma som fyrantel och jag tror det sistnämnda är billigare...hum

Jo Cydectin som visserligen är släkt med ivomec men är ett nytt preparat med verkan på enkapslade larver av lilla blodmasken samt längre verkningstid.
PL

Hur nytt är Cydectin? När det gäller byte av medel så tillhör det samma grupp som ivermectinerna i alla fall.

Det har ju några år på nacken men det är mycket nyare än ivomec. Helt riktigt ur resitenssynpynkt hör det till samma grupp men när det gäller verkan o giftighet(vid överdosering) är det stor skillnad, det är definitivt inget "plagiat" till ivomec.
PL

Ett litet förtydligande: hästar kan inte bli reststenta mot maskmedel, det är maskarna som blir reststenta. Annars är det riktigt förrutom att det finns ingen klar sanning hur ofta man skall byta utan diverse olika uppfattningar. Byter man för ofta är det risk att man får reststen mot bägge preparaten samtidigt.
PL

Ja, när du säger det så låter det ju rent logiskt att det givetvis är masken som blir resistent.. :D
Men hur funkar det EGENTLIGEN: vid vilka tillfällen BÖR man enligt rekommendation avmaska under ett år?
Man hör olika hela tiden. Och det är en ren omöjlighet för mig att lyssna på alla åsikter för då skulle jag haft en resistens för länge sen... :crazy:

Lättast är väl att läsa på Hippocampus sida, det får väl räknas som det officiella senaste.

Absolut bästa är att ta träckprov och anpassa avmaskningen till just ens egen stalls parasittryck. Det är MÅNGA här som tagit träckprov som visar på 0 EPG, och alltså inte behöver avmaska alls.

Ett litet förtydligande: hästar kan inte bli reststenta mot maskmedel, det är maskarna som blir reststenta. Annars är det riktigt förrutom att det finns ingen klar sanning hur ofta man skall byta utan diverse olika uppfattningar. Byter man för ofta är det risk att man får reststen mot bägge preparaten samtidigt.
PL

Hur ofta anser du att man ska byta? Ska man öht byta?

Ja man bör byta men hur ofta som är optimalt är nog svårt att svara på.
Vad Dan Christensson skriver på hippocampus är att man skall använda samma preparat hela året vilket är i linje med vad jag skrev eftersom man inte sett någon snabb resistensutveckling med de två preparattyper so används idag så kan jag inte se någon vinst med at byta varje år. Det kan vara bättre att parasiterna får några år på sig att "glömma" ett medel mens man använder nästa. Ett problem är:vad göra mot styngflugan det år man använder pyrantel då blir det ju ändå att blanda under året om man inte skall gå tillbaka till att slanga kolsvavla.
PL

men om man tar ivomecen som är det enda? medlet som tar på styngflugan... Den tar ju även andra parasiter som inte banminth familjen gör.. hur löser man det då?? :confused:

Lungmask får hästen EVENTUELLT om hästen går ihop med åsnor. Nackbandmasken har jag sett på en enda häst av mina 25 hästår.

Alltså inget man behöver bekymra sig om i "vanliga hästlivet".

Och vad säger att hästen inte kan få lungmask bara för att han inte delar hage med åsnor?? Det finns tillgång till åsnor på "nära håll"...
Bara för att du inte har sett det på DINA 25hästår så behöver det väl inte ha någon betydelse?? :confused:

Lungmask smittar via betet. Lungmask har inte någon praktisk betydelse i sverige dvs det är inget man behöver tänka på vid avmaskning om man inte han speciell anledning.
PL

I "Apotekets Hälsoråd för häst" finns en tabell på vilka avmaskningsmedel som biter på vilka parasiter. Jag tror att det även står när det är tänkt att man ska ge vilket (före bete/efter bete) och hur man bör lägga upp det där med byte mellan preparaten.
Någon som har koll på hur pass bra den är?

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 422
Senast: Madick
·
Hästvård Ska se om jag kan förklara.....just nu är det bra snurrigt i huvudet :confused: men jag försöker. Jag har en 4-åring som börjat bli...
Svar
8
· Visningar
1 108
Senast: Madick
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 571
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V