Vilka är tecknen på osteochondros?

HannaZ

Trådstartare
Vilka symptom kan lösa benbitar ge?
Kanske knepig fråga men jag testar ändå.

Nån som vet?

Det känns ju oftast och sen e det ju lite större på det stället...
hehhehehehe ingen bra info men det va allt från mej ;)

Lösa benbitar behöver varken synas eller kännas utifrån. Men ofta kan man ha återkommande gallor på den led där benbiten sitter, gallor som kan vara ganska vätskefyllda. Beroende på om hästen är störd av problemet eller inte kan hästen vara lite seg, röra sig något osymmetriskt och i vissa fall också visa hälta. Det var väl några saker man kan titta efter i alla fall.

Det är inte alltid det visar sig som hälta, men endel hästar får en sorts oregelbunden gång. Kan även bli stora genomgående gallor. :crazy:
Allt detta av egen erfarenhet, kan alltså säkert skilja sig på många olika sätt.
Hoppas svaret var till någon hjälp... :bow:

behöver inte ge några alls,på min häst upptäcktes det inte förran han röntgades inför försäljningen

Intämmer med suisyola. Min häst hade lösa benbitar i höger bak. Upptäcktes inte förrän han var 11 och de röntgade vid en utredning av en hälta. Hade med största sannolikhet haft dem länge och inte haft några som helst besvär av dem med de plockades bort ändå för säkerhets skull.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 139
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte