Vilka är dina favoritbett?

dotzie

Trådstartare
Det här med bett tycker jag är väldigt intressant, hur olika bett fungerar olika bra på olika hästar, under olika moment osv. Det vore kul om ni vill berätta vilka era favoritbett är, och varför! Kanske för att de är allsidiga och fungerar på många hästar, för att det klickar så himla bra med den där annars kinkiga hästen osv. Föredrar ni bettlöst så skriv gärna vilket alternativ, och varför!
Så:
1. Favoritmodell på tränsbett (ex. två- eller tredelat, rakt, fasta eller rörliga ringar osv)
2. Favoritmodell på "övriga" bett (ex. rak pelhamstång, peewee, ledat kimblewick osv)

Hoppas ni vill dela med er! :up:

Alltså jag har egentligen inget favoritbett så. Det som fungerar bäst för den häst jag sitter på för tillfället är min favorit just då, liksom.

Men om jag ska gå på vad jag brukar börja med så är det ett ganska smalt tredelat med fasta ringar. Tycker många hästar brukar fungera iallafall okej med det. Dock är det bara en häst av de fyra jag haft senaste tiden som ridits regelbundet på ett sånt.

"Andra bett", om jag av nån anledning vill prova något skarpare, så är min go-to ett smalt gummiklätt babypelham. Det är också ett sånt jag tycker de flesta hästar funkar ok på.
Men t.ex. ponnyn jag har nu tycker inte alls om gummi i munnen men ÄLSKAR sitt kimblewick. Så även där är det ju väldigt individuellt.

Jag föredrar Sidepull.
Tycker dom verkar lätta för hästen att förstå och jag rider ju nu mer eller mindre bara ut och då är det lätt med sidepull när jag vill låta hästen beta lite.

Har haft olika skapa på olika hästar, en rider jag med rep på nosdelen och min gamla hade en nosdel som var platt och bred i läder och klädd i fårskinn.

Det här med bett tycker jag är väldigt intressant, hur olika bett fungerar olika bra på olika hästar, under olika moment osv. Det vore kul om ni vill berätta vilka era favoritbett är, och varför! Kanske för att de är allsidiga och fungerar på många hästar, för att det klickar så himla bra med den där annars kinkiga hästen osv. Föredrar ni bettlöst så skriv gärna vilket alternativ, och varför!
Så:
1. Favoritmodell på tränsbett (ex. två- eller tredelat, rakt, fasta eller rörliga ringar osv)
2. Favoritmodell på "övriga" bett (ex. rak pelhamstång, peewee, ledat kimblewick osv)

Hoppas ni vill dela med er! :up:

Jag rider mest de flesta hästar på 3-delat Sprenger Dynamic RS med lösa ringar.
Jag gillar utformningen och jag gillar tredelat. Hittills har ingen häst tyckt illa om det bettet.
Min egen har väldigt liten mun med platt gom. Tvådelade är då ingen hit på honom.
Jag vill ha ledade tränsbett iom att jag vill kunna ge ensidiga hjälper som inte går på rakt bett(iom att det påverkar motsatt sida med).
Det här är nog mitt absoluta favoritbett på de flesta hästar.

I övrigt rider jag väl en del på kandar också. Vilken stång beror väl lite på hästens hur hästens mun ser ut. Min egen har en stång från Sprenger med anatomisk och moderat tungfrihet.
Bridongen är Sprengers Dynamic RS.
Vippkandar gillar jag inte. Så de går bort. Men själva mundelen styr hästens trut.

Rakt eggbett (dvs med fasta ringar)
Fullcheek

Tränsbett:
3-delat med rörliga ringar vid ridning och oledat med rörliga ringar och bettskivor när jag tömkör.

That´s it. Har aldrig använt skarpare bett på någon häst jag haft för det har aldrig funnits behov av det.

Häst 1 rids i lädergrimma eller repgrimma.
Häst 2 rids i sidepull.
Häst 3 rids med smal westernstång med tungfrihet och fasta, långa skänklar.

Jag gillar bäst att knäppa fast tyglarna i grimman och så är man klar för uppsittning, men det funkar tyvärr inte på alla. :)

Sprenger Dynamic RS, tredelat med lösa ringar går båda mina bäst på och är lite av ett universalbett känns det som. Vad det gäller övriga bett har jag aldrig haft en enda häst som jag haft nåt special på. Rider däremot alltid ut på hackamore.

Sprenger Dynamic RS, ett med lösa ringar och ett med D-ringar, Stübben golden wing tredelat (gillar det ffa för att mittdelen är så liten där), Stübben tredelat lockup är några favoriter som går på de flesta hästar här, unga som äldre. Det äldre stoet går på kimblewick i WE teknik och speed (msv klass, så stång tillåten), hon trivs väldigt bra med det. Mer utbildade hästar varierar mellan tränsbetten och kandar.

Jag vill helst rida på rörliga ringar då jag inbillar mej att jag får en bättre känsla och tydligare, 'snabbare' kommunikation.

Mundelen är upp till hästen, gärna två eller tredelat.

Betalar jag upp är det gärna till ett rakt pelham med dubbla tyglar.

Jag rider med tvådelat på mitt halvblod. Ett ganska smalt mässingsbett med rörliga ringar. Har funkat bäst av de jag testat.
Ponnyn går bäst på ett tredelat med fasta ringar.

Halvblodet varierar mellan tvådelat o hackamore. Ponnyn går på kimbelwick ibland vid uteritter i sällskap då han kan bli svår att kontrollera annars.

3-delat sprenger bett med fasta ringar, bra och stadigt bett som ligger bra i munnen.:)

Pee-wee, smaltoch trevligt bett som ligger stadigt på ett annat sätt än sprenger bettet, ger tydliga signaler. Sen gillar jag babypelham med 2 tyglar till. :D

Tredelat verkar vara en stadig favorit! ;) Inte helt otippat kanske. Själv föredrar jag också varianter på smala tredelade med lösa ringar. På de minsta betten tycker jag dock att mittendelen ofta är så oproportionerligt stor, så shettisarna går med tvådelat eller rakt. Jag gillar när betten har inslag av någon "extra smaklig" metall.

Favoriten just nu om min häst får välja är ett Sweet iron tredelat med lösa ringar på mitten! Innan red jag på ett vanligt tredelat sötmalmsbett och varierar mellan de två:)

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 430
Senast: Fazeem
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Mia_R
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 257
Senast: user19728
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 314
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka