R8n

Trådstartare
Vi går dagligen på en grusväg som är cirka 2 km lång.

På senare tid har vi upptäckt "hundskit" (storlek labrador eller större) på vägen och invid kanterna. Upptäckte idag i slutet av vägen att det finns en stig där som går rakt in i skogen. Den är väl nertrampad och cirka ½-1 meter bred.

Vad för djur gör detta, kan det vara vildsvinen som letat sig hit? (norra Uppland) Vet att vildsvinens spillning liknar människans. Men inte om de trampar stigar?

Hunden reagerar genom att nosa mer än vanligt och ställa sig morrande inåt skogen.

Vågar vi gå den vägen igen eller bör vi se oss om efter en anna väg?

Sv: Vildsvin?

Precis så märkte jag att vi hade vildsvin i våra skogar, samma beteende på hunden dessutom.
Jag följde "stigen" in i skogen 100-150m och upptäckte bök etc.

Jag har hört att vildsvin kan vara farliga för hundar, så jag slutade ha hunden lös där och undviker helst att gå där alls.
Har du möjlighet är väl det bästa om du byter väg, särskilt om du brukar ha hunden lös.

Oj :eek:

Tror jag ska gå en bit på "stigen" imorgon då och kolla efter bök etc. Men utan hund.

Nej, våran vovve kan inte springa lös eftersom han springer efter alla vilda djur. Men ändå, tänk om det kommer en stor galt till attack :eek: :crazy:

Vi får nog byta väg..

Oj :eek:

Tror jag ska gå en bit på "stigen" imorgon då och kolla efter bök etc. Men utan hund.

Nej, våran vovve kan inte springa lös eftersom han springer efter alla vilda djur. Men ändå, tänk om det kommer en stor galt till attack :eek: :crazy:

Vi får nog byta väg..

Vildsvin är ganska skygga djur och försvinner innan du har upptäckt dom. Det är bara i trängda situationer som de kan tänkas att attakera.
Du behöver nog inte vara så rädd för galtarna, men passa dig om du kommer emellen en sugga och hennes kultingar.

Det är likadant med älgar.
Tjurarna är inte så farliga (om det inte är brunsttider :angel:) men kommer du emellan en ko och hennes kalv kan du ligga risigt till. :grin:

ok. ska iaf gå på upptäcktsfärd och kolla lite på stigen :)

Jo, vet att älgkorna är farligare än tjurarna. Då en släkting till mig kom emellan en ko och kalv. Det hela slutade dock lyckligt med släktingen uppe i ett träd och mor och unte travande bort i solens sista strålar :D

Liknande trådar

Träning Hej! Vid vårt stall finns inte så mycket ridvägar, det finns en skog och det är mest stigar av varierande storlek. Det finns en anlagd...
Svar
9
· Visningar
1 598
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 207
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Äldre Nu är jag irriterad till max. Finns det inte ringklockor på cyklar nu för tiden? Jag är förbannat trött på att cyklister på Mountinbikes...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 778
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar