ia_

Trådstartare
Fick tipset av min hästmassör att istället för Glucosamin ge min ena häst vildnypon. Han har dåliga leder och stått skadad länge. Han är nu helt symptom fri men ska på vet.s inrådan alltid få tillskott som är bra förleder/ledvätska/brosk. Blev nyfiken på vad massören sa ang Vildnypon och började söka på nätet, men kan inte hitta något speciellt om det.
Någon som vet mer och var man kan köpa? :)

Sv: Vildnypon

HippoK9 har

NYPON - Rosa canina - Bär/nypon.
Verkan: Välgörande och sammandragande på slemhinnor och vävnader, kappillärstärkande, främjar normal avföring vid diarré.
Användning: För dess höga C vitamin och flavonoidinnehåll. Nypon innehåller vitamin P (C-complexet, citrin, rutin, hesperdin och flavoner) vilket behövs för att vitamin C skall absorberas och fungera normalt. P-vitaminets främsta uppgift är att öka kappillärernas styrka och hjälper vitamin C att hålla bindväven frisk. Befrämjar blodcirkulationen till extremiteterna. Den stora mängden C-vitamin stärker kroppens försvar mot infektioner. Den milda sammandragande effekten hjälper djur med anlag för diarré.

Jag vet att seaweed& Rosechips (alger o nypon)har bra resultat på dåliga hovar...men leder har jag inget hört om....

Tydligen var det viktigt att det var just vildnypon och inte vanliga nypon...
Jag har som sagt ingen aning alls, men blev lite nyfiken o vill så klart veta mer :)

Tror inte det spelar nån roll om det är vildnypon eller inte. Antar att den du pratade med menar nypon från Vildros? Dvs Rosa Canina. De får ju nypon i stor mängd och jag misstänker att det är dessa nypon man tillverkar olika produkter och tillskott av.

Lupin skrev:
Tror inte det spelar nån roll om det är vildnypon eller inte. Antar att den du pratade med menar nypon från Vildros? Dvs Rosa Canina. De får ju nypon i stor mängd och jag misstänker att det är dessa nypon man tillverkar olika produkter och tillskott av.

Mycket möjligt... Massören sa iaf att det inte ska vara vanliga nypon utan vildnypon... mer vet inte jag.
Eftersom hästen haft så mycket problem med sina leder lyssnar jag o kollar upp så fort jag hör om tillskott som kan vara bra :)

Undrar vad h*n menar med vanliga nypon resp vildnypon. Vi har tex vresrosor (dvs vildrosor) växandes längs uppfarten. Vresrosornas nypon är nog ändå de allra vanligaste nyponen! Andra rosor man har i trädgården får ju också nypon, kanske de h*n menade med "vanliga" nypon? Varför inte fråga!

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 322
Senast: kryddelydd
·
Träning Det första steget är ju att erkänna att man har blivit rädd, men sen då? Jag har ingen backup, ingen som vill förstå. Bakgrund: För...
2
Svar
38
· Visningar
6 158
Senast: cili
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 108
Senast: Ganesco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka