Vildkatt i stallet!

fettso

Trådstartare
Har en inneboende katt i stallet, h*n är jättskygg men om bara jag kommer ut så sitter hon kvar.
Hon har bott hos oss sedan några månader tillbaka, jag kan inte se något halsband på henne och eftersom hon är så skygg så antar jag att hon blivit förvildad.
Jag kan inte närma mig henne, då springer hon.
Men det märks att hon varit tamkatt för samtidigt som hon är så himla rädd så pratar hon jättemkt med en så fort man kommer till stallet.
Sedan några dagar tillbaka får hon mat av mig, torrfoder Royal Canin Sensitive, vilket hon äter upp.

Hon ser gammal ut, men det kan ju vara för att hon levt ute under en längre tid.
Har lagt ut schabrak som hon kan sova på vid höet.
Igår kunde jag gå på huk fram och hälla upp maten, hon satt och såg orolig ut men hon satt ju kvar iallafall!!
Dessutom spann hon och pratade som hon brukar göra.

Mitt mål är att försöka få henne att förstå att vi inte vill något henne
något ont(tror att det är en hona).
Att få henne tam och titta noga på henne efter Id-märkning, sedan vill jag ta henne till veterinären och få henne undersökt+kolla åldern om det går ungefärligt, kan veterinären kolla om hon är chipmärkt?
Om allt är bra med henne men vi inte hittar ägaren kommer vi adoptera henne vilket vi i stort sett redan har.
Är hon inte steriliserad så kommer vi göra det+vaccinera henne.

Låter det hela som en bra ide?

Sv: Vildkatt i stallet!

Det tycker jag låter som en bra plan!
Jag kan tillägga några bra tips; ta kort på kissen och maila till katthem runt ikring där ni bor, sätta in Upphittad-annons på hemsidor såsom kks.nu med bilden och gärna sätta upp några lappar i tex mataffärer eller på djursjukhus i ert område med bild på kissen.
Ring också polisen och anmäl katten upphittad.

Hör ingen av sig, tycker jag att det är jättebra utav dig att ta dig an katten och kolla hos veterinären efter chip och att kastrera, vaccinera och id-märka henne. Många kliniker har "vår-rabatt" nu på kastreringar med nedsatt pris.

Jag tjatade ju i din andra tråd ;) om alla våra 100 000 hemlösa katter i Sverige, här kan du troligen se till att det bli en mindre iaf. Det är nog tyvärr lite småbråttom med att få in henne och kastrera, för iaf här i småland börjar katterna löpa nu och parningssäsongen drar igång.

Berätta gärna hur det går!

Nu har vi plötsligt fått en till vildkatt, en stor röd/vit katt troligen hane som ränner i stallet.
Denna katt är verkligen livrädd, men huserar i höet ibland och igår satt han utanför ytterdörren.

Den svart-vita katten äter bra men hon är fortfarande livrädd för människor, vet inte riktigt hur man ska göra.

Ha, ha! Känner igen mig men jag har en helgrå tjej och en röd gangster i stallet. Är tvungen att mata bägge samtidigt för annars äter Per Olsson, rödingen, upp Doris mat!

Doris har varit jättetam sedan hon kom som liten tonåring men Per Olsson har varit jättemisstänksam. Men jag har tvångsklappat honom när han åt ett bra tag nu och nu kommer han och vill bli klappad så länge det bara är vi i stallet. Ska försöka få honom så tam att jag kan få in honom i en bur och ner till veterinären. Vill in kastrera Doris innan jag kastrerat honom för då har hon inte en chans att försvara sig mot honom. Vill få henne fixad så hon slipper äta p-piller men inte till priset att hon får stryk varje dag.

Planen låter bra och sund. Heders av dig! :)

Ett litet tips om veterinär: En del stallägare har överenskommelse med veterinären, att hen tittar till katterna när hen kommer för att kolla upp hästarna. Det finns då inberäknad som en liten extra tidsåtgång hos veterinären och en lämplig slant förstås, men stallägaren slipper åka extra runda till stan.

kolla om det finns ett katthem i närheten som kan låna ut bur...

en sån som slår igen när kissen knatat in. inte så schysst men då får du iaf tag i henne och kan få henne undersökt osv.

Tycker iaf det låter super att ni är beredda att adoptera om kissen inte har något hem!

Ett litet tips om veterinär: En del stallägare har överenskommelse med veterinären, att hen tittar till katterna när hen kommer för att kolla upp hästarna. Det finns då inberäknad som en liten extra tidsåtgång hos veterinären och en lämplig slant förstås, men stallägaren slipper åka extra runda till stan.

Min hembesöksveterinär har tyvärr övergivit mig och att ta med Per Olsson till Staffan Lidbecks lyxiga klinik är nog inte en hit!:rofl::rofl:

Men nu har jag lyft Per Olsson lite från marken och han tyckte inte det var allt för äckligt. Han har vårkänslor och det gör honom mer intresserad av olika sorters kroppskontakt.:angel:

Så kniven närmar sig.:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 829
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 926
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter