Vild fölunge..

P

pessan

skulle behöva lite hjälp här..
Mitt hingstföl har blivit väldigt "framåt".. Han har tyvärr inte möjlighet att gå med andra föl så han blir tvungen att leka med sin mamma och med mitt varmblod som uppenbarligen inte är speciellt roliga.
Han är nu snart 2 månader, (shettis) men så himla stark ändå.
så fort man går in i hagen springer han fram och hälsar ( vilket ju är jättebra) men han har svårt att hålla sig på alla fyra benen och stegrar liksom på en.. De går ju att trycka ner honom men någon som har något tips på hur man får honom att sluta helt?

Sv: Vild fölunge..

skulle behöva lite hjälp här..
Mitt hingstföl har blivit väldigt "framåt".. Han har tyvärr inte möjlighet att gå med andra föl så han blir tvungen att leka med sin mamma och med mitt varmblod som uppenbarligen inte är speciellt roliga.
Han är nu snart 2 månader, (shettis) men så himla stark ändå.
så fort man går in i hagen springer han fram och hälsar ( vilket ju är jättebra) men han har svårt att hålla sig på alla fyra benen och stegrar liksom på en.. De går ju att trycka ner honom men någon som har något tips på hur man får honom att sluta helt?

Har en kompis som hade en shettis som dom fick omhänder ta och den var inte rolig att handskas med gick mer på bakbenen och visde ingen respekt alls för människor. Dom la ner henne på marken utan att vara elaka utan bara välte ner henne och la sig på henne en kort stund. Men de fick dom göra några ggr. samt lära henne gå bra i grimma osv.NH är bra även på fölisar. till en viss gräns förståss.

okej, låter lite grymt..:crazy:
han går bra i grimma själv och springer gärna med min stora häst när han longeras..:P

okej, låter lite grymt..:crazy:
han går bra i grimma själv och springer gärna med min stora häst när han longeras..:P

Ja jag vet de tyckte jag med. Men hon var ju 2år. jag har oxå en liten kaxig shettis föl hos mig. härom dagen märkte jag inte honom men kände en riktigt nyp i armhålan.:eek: AJ SOM FAAN!!:devil: Din lilla rackare skrek jag och han visste direkt att han gjort nått fel. TYP SÅ HÄR: :eek:(fast ett ponnyansikte) ojoj!! de var inte bra. bäst att sticka!!:rofl::rofl:
Så jag vet barnen får inte gå in till den hagen för dom är såå tuffa de där små rackarna. Men de blir bra när dom kastreras och sånt.

ja, nyps gör dom verkligen.. :P men jag är lite rädd för att förlora den fina kontakten man har, om man skäller för hårt. man får ha nån balansgång och berömma när de gör rätt,..

ja, nyps gör dom verkligen.. :P men jag är lite rädd för att förlora den fina kontakten man har, om man skäller för hårt. man får ha nån balansgång och berömma när de gör rätt,..

Fina kontakten..... din fölis har dig inte som ledare utan han tycker han är ledaren och testar/utmanar dig. Om du inte sätter han på plats nu så inte blir det lättare när han blir äldre.
Och vad är mest grymt? Att låta dom små söta varelserna busa runt och vara småfarliga i 2 år för att man sen tröttnar på dom och verkligen måste ta i hårdhandskarna eller att man direkt markerar att här är gränsen?
Enligt mitt tycke är han alldeles för tam redan (ser inte dig som en värdig ledare) Markera ditt ledarskap, låt sen hästarna gå i fred och bara vara häst. Att hela tiden hantera/besöka/gulla trubbar bara snabbare av hästen = ledarskapet brister.

Fina kontakten..... din fölis har dig inte som ledare utan han tycker han är ledaren och testar/utmanar dig. Om du inte sätter han på plats nu så inte blir det lättare när han blir äldre.

Det ÄR en två månaders föl du tänker sätta på plats???? :eek:
Vart har sund hästhållning tagit vägen?? :confused:

AM

men jag är lite rädd för att förlora den fina kontakten man har, om man skäller för hårt. man får ha nån balansgång och berömma när de gör rätt,..

Hur tror du dom andra hästarna uppfostrar varandra? Inte är det smek o fina ord. Du måste redan nu visa vad som är acceptabelt o inte.

Jag håller med Pocahontas. Även en 2månaders måste man markera tydligt emot vilket beteende som inte är acceptabelt. Det gör ju hästarna själva!

Mitt tips är att helt sonika jaga bort den när/om den försöker stegra/springa över eller bitas. När den närmar sig på ett bra sätt (inte stegrar utan nyfiket bara kommer fram utan att vara framfusig): då kan man klappa och tex visitera fölisen. Om den försöker stegra/sparka eller dylikt: markera tydligt att den inte får genom att säga nej och eventuellt jaga bort den igen.

Man får vara lite tolerant med unga hästar. Tex genom att acceptera att de inte klarar av att stå stilla långa stunder och genom att acceptera VISST "noppande" med läppar eftersom de undersöker världen på så vis. Men: man ska INTE tolerera att hästen reser sig emot en, sparkar eller bits. Om du inte tar tag i detta från början är det så lagom kul (o ofta ett j-la jobb) att göra det när hästen blivit 2-3 5 år. :crazy:

Jag hade en sådan buse för någar år sedan då vi tyvärr bara fick en fölis. Gör allt du kan för att låna hem ett sto med föl, det är det enda rådet jag kan ge dig. Vi gjorde det och alla bekymmer bara försvann. Nu mera så har vi alltid minst 2 föl.

Jag hade en sådan buse för någar år sedan då vi tyvärr bara fick en fölis. Gör allt du kan för att låna hem ett sto med föl, det är det enda rådet jag kan ge dig. Vi gjorde det och alla bekymmer bara försvann. Nu mera så har vi alltid minst 2 föl.

:bow::bow::bow::bow:

AM

Det ÄR en två månaders föl du tänker sätta på plats???? :eek:
Vart har sund hästhållning tagit vägen?? :confused:

AM

Det ÄR sund hästhållning att uppfostra en häst att vara häst och inte en knähund!
Även en 2 månaders fölis blir större och farligare, är det inte bättre att stämma i bäcken än i ån?

Jag tycker inte att han är farlig, det är mest att han är jobbig... att shasa bort honom fungerar ganska bra, han springer då bort till mamma och stoppar mulen under svansen på henne. sen kan det ta en stund innan han vågar komma fram och hälsa, just att lägga omkull honom känns lite väl.. ville mest höra om någon hade något bra tips till en Busig fölunge inte till någon okontrollerbar vilding :p
men Björk: som sagt att shasa/jaga bort honom verkar hjälpa, bara han inte blir skyg..

tyvärr har vi inte möjlighet att göra det, för det första så ska vi flytta inom den närmsta månaden och för det andra tror jag inte att det finns någon som vill låna ut sitt föl (med mamma såklart) när de är som sötast, (och behöver jobbas med)

Ärligt talat, de fölungar som mopsat sig mot mig har åkt på en propp. Lägg till en ytterst surmärrig uppsyn från min sida... Har aldrig haft några större problem med någon unge efter en sån tillrättavisning. Det värsta som finns är respektlösa snorungar, oavsett art.

Snälla söta rara lyssna på Nafayette och Åke. Av de som svarat dig är det de som vet mest om föl. Nafayette livnär sig på att ta hand om andras ston och föl och är ett riktigt proffs. Ta reda på vem det är som svarar dig och deras bakgrund och välj de riktiga svaren för att slippa ännu mer problem i framtiden.

men Björk: som sagt att shasa/jaga bort honom verkar hjälpa, bara han inte blir skyg..

Ingen risk! Så länge du är konsekvent och inte sjasar när han faktiskt ÄR snäll och hygglig! Det gäller att läsa av att "nu tänker han stegra/uppföra sig illa" och då agera direkt. Om han bara närmar sig utan att göra något dumt ska du naturligtvis vara snäll.

Annars var ju åkes tips toppenbra: att se till att han får gå med någon mer/några fler föl. Flockuppväxt är alltid bra! Om det inte går nu så kan du ju kolla upp om du kan släppa honom lite längre fram med andra unghästar; när han ska vänjas av.

tyvärr har vi inte möjlighet att göra det, för det första så ska vi flytta inom den närmsta månaden och för det andra tror jag inte att det finns någon som vill låna ut sitt föl (med mamma såklart) när de är som sötast, (och behöver jobbas med)

Då kanske DU skulle flytta ditt sto och föl till ett fölstobete där det finns någon annan hingstunge i samma ålder. Det finns säkert något inom köravstånd.

När man inte förstår djurens betende, så kan man alltid gå tillbaka till oss människor och jämföra.
Hur skulle ett ensamt barn reagera om det enda sällskap fanns var mamma och en äldre bekant.
Ingen att leka med.............

Egentligen kan du svaret själv. Om ingen kan komma till dig så får du åka iväg så att han får någon att leka med. Det går också utmärkt med en ett åring om inget annat alternativ finns.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar