vila på bakbenet

han snackar hästspråk,och du tycker inte att vi människor ska göra det? att vara underlägsen tillhör flocken ju.

För min del vill jag inte ha en underlägsen häst, utan siktar mera mot kompis fast jag är den ranghögsta kompisen. Jag har nog inga "gurus" utan plockar vad jag anser är bra från alla genres.
Jag tycker oxå att monty roberts är en bra gubbe, för det är bland annat han som infört "icke våld" på när det gäller umgänge med hästar. i min ungdom var det ett måste att bruka våld för att visa vem som bestämde, skönt att det håller på att försvinna.
MR var ett uppvaknande, men nu håller andra generationen på att gå om honom totalt tror jag. dessutom e han väl snart redo för de gröna ängarna väl?
/jenny

Jag fick för några år sedan på en NH-kurs höra att hästen inte vilar på bakbenet utan att den står "beredd" att fly.
Om benet är något böjt kan den reagera snabbare genom snabbare frånskjut(den behöver ju inte samla ihop sig först) och när musklerna är förkortade så får frånskjutet extra mkt kraft. (Jämför med att man hukar sig innan man tar ett skutt upp i luften.)

Så som jag ser det är det ett stort samband mellan stress och att böja ena bakbenet om övriga hästens kroppspråk oxå utstrålar rädsla.
Ser hästen inte alls rädd ut så vilar den, ser den rädd ut- så är det någonting den inte litar på utan är redo att fly från.

Jag hoppas att han snart är redo för de gröna ängarna - hästvärlden är better off without him.

Jag har i ett antal trådar skrivit varför jag tycker som jag gör om Monty Roberts. Han praktiserar icke-fysiskt-våld, men på den mentala vålds-biten är han i världsklass. Har aldrig sett så mentalt förstörda hästar som de hästar han jobbat KLART med varit.

Visst snackar han hästsspråk, för det är svårt att knäcka en kines mentalt om man inte snackar kinesiska.

oj oj, många förslag nu..ditt lät väldigt troligt. han e väldigt snabb på att fly undan allt. Han är ingen tänkare precis.
Jag känner att det kan vara rätt, för att han ska slå är så otroligt tycker jag, men jag aktar mig ändå :)
/j

Jag tror stenhårt på det här, då min ena sköthäst är väldigt harig av sig och vi har fått jobba massor med honom för att få honom att slappna av någorlunda. På honom ser man direkt när någonting oroar honom och då fäller han genast upp benet och spänner rumpan. Och det är en häst som aldrig nånsin skulle kunna få för sig att vara elak, åtminnstonne har han aldrig visat någon tillstymmelse av agg mot någon. Och så måste jag säga att han är som din häst- ingen tänkare. Fly först tänka sen är nog hans motto....

:) tror oxå på den teorin om att han är rädd och därmed fysiskt till det yttre beredd att fly.

han hindras samtidigt mentalt av viljan att vara oss till lags...eller är det någon som visat honom att det där kommer du ingen vart med utan att egentligen förstå varför han vill fly.

då säger han: jag skulle vilja springa härifrån men jag vet att jag inte kan.
bättre fly än illa fäkta är ju hästens motto!

det "tränas" hästar varje dag som känner sig som han gör.
det brukar sluta med en kula i pannbenet.

det finns kunskap att tillgå om hur hästen lär sig saker och i vilket tillstånd den bör befinna sig i vid inlärning.
liknande situationer skulle kunna förhindras.

mvh rymdentusiasten :bump:

När de står med ena benet böjt i ett stressmoment är de beredda att fly.

Var det jag tänkte också när jag satt på hästen som gjorde så. Nån vila var det ju inte tal om, inte med den stenhårt spända kroppen. Men det verkar ändå inte som om alla hästar gör så i sådana situationer.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 149
Senast: WildWilma
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
271
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka