Vila kort period- kondition-igångsättning

Sv: Vila kort period- kondition-igångsättning

Ang. det du och Saigon disskuterat (takten av konditionsnedgången), är jag inte till någon hjälp. Däremot är ju konditionen lättare att bygga upp på en häst som haft mycket bra kondition innan än på en som aldrig varit i toppkondition. Jag vet inte, men det känns som att något som befästs under lång tid (vilket krävs för att få hästen i toppkondition) så borde det vara svårare att ta ifrån den det än från en som inte tränat kondition på samma sätt. Alltså att kondition går ner snabbare på en hobbyhäst än på en fälttävlanshäst.

Ja som sagt är jag inne på samma spår, men jag kan inte bevisa att det verkligen är så, utan jag har som du, antagit baserat på det jag ser som logiskt med hänsyn till hur kroppar fungerar under träning - det jag vet vill säga. så vi tänker nog snarlikt där.

mackan, du som verkar insatt: hur fungerar det med muskulaturen i övrigt, har du koll på det? får för mig att en högpresterande häst (travare? hopphäst? ft-häst? mfl) med rejäl kondis och starka muskler lätt blir stel om den plötsligt blir avställd?
Har du någon fakta/erfarenhet kring det, eller gäller det bara om de i kombination har muskelspänningar sen tidigare som blir värre, om de får för mycket kraftfoder, står så länge att de förlora kondis + muskulatur eller om man inte varvar ner innan vilan?

Själv har jag lite "låta hästen stå"-skräck, men då gäller det mest lite äldre hästar eller hästar som man vet har/har haft spänningar för att jag upplever att de blir sämre när de inte får röra på sig lika regelbundet.

Nej jag är ingen muskelexpert ang. det du specifikt frågar efter alls tyvärr. Dock så brukar man ju vara jättenoga på hästar i riktig toppkondition, som ska vila i större bemärkelse, att trappa ner den arbetsmässigt, och det är väl av den anledningen till stor del, dvs att kroppen skall hinna "landa".
ang. din panik att ställa av, så känns den igen till viss del, men jag har lärt mig mkt genom åren och det finns varianter av "ställa av" som inte innebär att låta hästen stå på box och i en liten hagruta under viloperioden :D. Mycket utevistelse i kuperad hage med en häst som rör sig vettigt, ja då har du inget att oroa dig för ang. vilodagar. Alternativet är ju uppsuttna skrittpass eller promenad vid hand, = vilodagar.

Tror många är för maniska och inte ger rum för tillräcklig vila, ff.a hobbyryttare som kanske inte har sån full koll på hur kroppen fungerar eller responderar under arbete, eller som har svårt att känna igen en ändamålsenlig form, och därmed jobbar sina hästar felaktigt på ett sätt som bryter ner/sliter snarare än bygger.
Sen finns det ju å andra sidan även den andra hälften, som typ verkar tro att det går att vila sin häst i form dvs hästen vilar i princip året runt :D

Lilla_My och Christobal: tror att era synpunkter är ganska relevanta i diskussionen och tackar för dessa! :bow:

Visst gör det det! :) Jätteintressant att läsa! :bow:

Får man fråga vad det är för sport du sysslar med?

Thaiboxning :D
(En rolig sak i sammanhanget: det är inte så många tjejer som tränar thaiboxning, men alla tjejer i min klubb är eller har varit hästtjejer! Vi filosoferar varför. Kanske att vi hästtjejer är ganska orädda av oss?)

Jag vet inte om det går att jämföra på detta sätt egentligen men tänker lite som studieteknik. Bästa sättet är ju att i god tid börja nöta gång på gång. Till slut fastnar det och man kan minnas saker länge. Däremot om man råpluggar, som jag gör :angel:, dagen innan kommer man ihåg det på provet men en vecka senare är det som bortblåst.

Jag har ju också elitidrottat innan jag började med ridningen och är inne lite på samma linje som Lilla_My. Tränade närmare 30 i veckan som 10-åring och enda längre vilan var under sommaren 2-3 veckor. Visserligen tränade jag någon timme varje dag under lovet men det var "vila" för mig och jag märkte ingen större förändring av varken styrka eller kondis efter vilan. Däremot tyckte jag att reaktionen inte riktigt hängde med, man hade styrkan men kunde inte riktigt koordinera ihop sig. Om ni förstår? Ringrostig helt enkelt. Och det tycker jag hästarna kan vara lite också ibland efter vila. Som om knopp och kropp inte riktigt hänger med varandra.

Precis så upplevde jag det också. Kanske det som menas med att man är matchotränad, man saknar den där riktiga koordinationen och tajmningen i rörelser, och, tror jag i att fatta blixtsnabba beslut...

Jag tyckte att man kände sig lite "tung" också, som att man inte riktigt fick till det, inte samma spänst och koordination. Tränade gymnastik så om man inte tajmade rätt blev det platt fall, bokstavligt talat :p

Tror många är för maniska och inte ger rum för tillräcklig vila, ff.a hobbyryttare som kanske inte har sån full koll på hur kroppen fungerar eller responderar under arbete, eller som har svårt att känna igen en ändamålsenlig form, och därmed jobbar sina hästar felaktigt på ett sätt som bryter ner/sliter snarare än bygger.
Sen finns det ju å andra sidan även den andra hälften, som typ verkar tro att det går att vila sin häst i form dvs hästen vilar i princip året runt :D

Enstaka vilodagar tycker jag iofs inte är så farligt, det är när det blir flera dagar på raken eller en längre period. Brukar lägga in en vilodag när det känns som att hästen behöver det, mentalt eller fysiskt, med 3-6 dagars träning emellan. Ibland hagvila, ibland promenad eller lugn skrittur på långa tyglar.
Tycker själv visserligen att hästarna känns piggare och mjukare ofta efter en periods vila, men samtidigt tror jag det är lätt hänt att en stel häst blir ännu stelare eller en häst med lite halvtaskiga leder får för lite "smörj" :p

Haha vila i form låter slappt och bra! :rofl: skulle jag själv vilja göra...:angel:

Senast ändrad:

kl...till ts:

vilade min häst som är i tävlingskondition i 10 dagar för ett par veckor sedan.

slutade på "topp" och hon gick i hage med kompis under tiden.
dag ett då jag red var hon som ett kylskåp, stel och motvillig, så jg tog ett mkt lungt pass i mest skritt och jobbade lösgörande tills hon var helt loss i hela kroppen, och sedan dag två-var hon helt underbar att rida!

10 dagar är nog en perfekt "återhämtningsvila". de tappar ingenting alls, förutom kanske just lösgjordheten under ryttare (?).
med ett par dagars "igångsättning" kan du fortsätta där du slutade!

Tack! :bow:

Det låter bra. Känner mig betydligt lugnare nu än förut. Räknar också med att jag säkert behöver en 3-4 dagar för att få honom mjuk igen (är ju lite äldre), men jag hoppas att hans enorma hage skall hålla honom någorlunda fin trots allt.

Tack! :bow:

Det låter bra. Känner mig betydligt lugnare nu än förut. Räknar också med att jag säkert behöver en 3-4 dagar för att få honom mjuk igen (är ju lite äldre), men jag hoppas att hans enorma hage skall hålla honom någorlunda fin trots allt.

Tror säkert att det kommer bli jättebra, kanske till och med blir en energikick för både dig och pållen att vila lite!
Perfekt också att han går i stor hage. Hur mycket de rör sig av sig själv är förvisso olika, men på vår ena pålle kan man märka stor skillnad på aktiviteten i hagen beroende på hur mycket han rids. När han rids mycket surar han mot unghästarna när de vill busa och går undan för att äta. Men om han inte ridits så mycket så kan han få hela flocken med på en galopp- och bockningsrepa i hagen! Vår andra pålle däremot rör sig inte frivilligt i hagen (trots att hon är jättepigg att rida), henne är vi mer noga med att hålla igång med ridning och andra aktiviteter eftersom hon inte motionerar sig själv.

Lycka till!

Jag har läst någonstans om att de hade kollat upp Robin Z efter 6 mån. konv. o den hade knappt tappat alls- på ngt område.
muskler kommer tillbaka fort- om den väl har haft sådana o om man inte drar ner på maten- tappat i hull oxå.
Så 10 da´r är nog bara hälsosamt.

Det är ingen fara alls! Det som möjiligtvis händer är att han blir lite stel och "seg" i kroppen, men skritta en sväng första dagen, jogga lite den andra, vila den tredje och börja träna lite lagom den fjärde.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
760
Senast: ryujaneiro
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 241
Senast: Miikan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama