vila eller hackamore?

T

Tomaten

Har fått "världens" problem, kollade hästens mun i går för att han tuggade lite konstig,han har en hel del kanter i munnen.Tandläkaren har inte tid för honom förens om lite drygt två veckor.Innan dess har vi ett antal träningar och "tävlingar".Vet inte hur jag ska göra.Kompisen sa att det var mest skonsamt med ett hackamore eller sidepull till honom då gjorde det honom ingenting.Men jag har ingen aning om hur ett hackamore elelr sidepull inverkar på kanterna på ahn tänder.
Något bra tips? :)

jag vet, borde ha kollat tänderna innan!*slår mig själv i huvudet :mad:*

Var hos tandläkaren i förra veckan :) . Nu hade inte vår häst så allvarliga problem, men hon sa det, att ett hackamore väldigt effektivt stänger munnen.
Om din häst då har massa kanter, så är inte hackamore det bästa alternatviet.
Däremot så kan du rida på ett sidepull. Det stänger inte hästens mun på alls samma sätt, den kan göra mer vad den vill.

Lycka till!

Ett sidepull är även mer likt ett tränsbett i sin inverkan, en fördel för både häst och ryttare om man inte är van vid stångbett. :)

ett hackamore ligger inte i hästens mun utan siter över nosen och under nosen så finns det en kedja under käken, så på så sätt så påverkar den inte hästens mun på samma sätt och är därför skonsamare eftersom att hästen slipper få ont i munnen utav hur bettet ligger mot tänderna.

Ett litet problem med hackamore bara...

När du tar i ett hackamore gör hävstången att det dras åt ganska hårt runt nosen, ju mer du tar desto hårdare dras den åt. Beroende på vilka tänder hästen har problem med är inte det heller så bra i alla lägen... :)

men man behöver ju faktiskt inte spänna kedjan så hårt.
iof om hästen är jättestark kanske det inte är så smart.

men när min häst hade en sprucken framtand, red jag på hackamore i 2 månader, och han är så känslig (aldrig stark) så jag hade kedjan så löst det gick den tog inte emot käken någonting.
funkade utmärkt.
ville hellre ha ett sidepull, men hittade inget för under 500lappen då och det hade jag inte råd med direkt...

Det spelar inte så stor roll hur hårt man spänner den från början, det är ju när man tar i tyglarna som det dras åt. :)
Ungefär som när man vrider åt en brems, lite brutalt förklarat... :smirk:

Men om hästen är känslig och inte "kräver" att man tar i den så dras det ju åt inte så hårt såklart!

Fast då blir det mer som en sidepull eller hur man nu ska se det.

Normalt sett måste man spänna kedjan annars nyps hackamoret (skänklarna går förbi 45grader bakåt).
Sen finns det alltid hästar som är undantaget som bekräftar regeln. ;)

det är ju inte meningen att man ska ta i i hundra nittio ett litet kläm med fingarna ska räcka och med hackamore så brukar det räcka å seddan släpper man på å då ska ju hackamoren gå tillbaka till sitt "orginalläge" eler vad man ska kalla det för.
när man rider med händerna så ska man ju hela tiden släppa kläma släppa klämma släppa klämma å så vidare... man ska ju aldrig sitta å hålla hästen i munnen hela tiden, utan vara lite löss på tygeltaget.
man ska ju inte behöva sitta å dra i hästen som en tocka, det är väldigt få hästar som faktiskt behöver det i dom dagliga situationerna.

Sant, men om de har problem med tänderna kan den lilal åtdragningen räcka.

Som de flesta vet kan en nosgrimma som är löst åtspänd skapa stora problem om hästen har problem med tänderna.

löst åtspänd? vad menar du med det? dom flesta som har häst (iaf jag) vet hur man spänner åt nosgriman som den ska sitta...

Jag menade att även om den är löst spänd så kan den skapa stora problem om hästen har problem med tänderna.

Jag gjorde mitt eget sidepull-träns av en nosgrimma med metallringar i sidorna. Jag fäste sidostyckena i metallringarna, anpassade nosgrimmans läge på nosen, och fäste tyglarna i metallringarna. Ringarna bör ligga på varsin sida om hästens nos, och inte för långt under eller över. Jag tror dock inte man får tävla så eftersom det inte är någon betsling alls - men det fungerar bra för oss på hemmaplan :D

Hej! Jag tycker nog att det är smartast att låta hästen din vila så ofta som möjligt (gå i hagen) och kanske tugga på pinnar o dyl. Annars föredrar jag att rida på ett sidepull tror jag! Kolla på Hööks - de har nog lite billigare sidepullträns än typ Granngården..! Eller nån annan hästsportbutik. Annars kanske du kan testa å rida i grimma nån dag?! Om du har ridhus alltså. Inte så smart att testa ute.. :smirk:
Å longera (på kapson/grimma), leda, släppa osv.

Alltså rida så lite som möjligt för att undvika att störa hästens mun! :confused:

jamen alltså hur mycket för löst spänd och på vilket sätt kan det skapa stora problem om hästen har problem med tänderna?

Tja för löst = lösare än man ska ha den. Vet inte hur jag ska förklara det...

Oavsett om den sitter åt eller inte så hästarna känner det brukar det påverka "psykiskt" att det finns något där. I alla fall för hästar som tidigare gått med nosgrimma och de stänger igen munnen mer än de skulla annars.

Kanske hörs att jag inte gillar nosgrimmor alls? :angel:

jo det gör hörs...

förstår fortfarande inte hur det påverkar en häst som har dåliga tänder, förklara så att man förstår vad en häst som har tandproblem får för broblem?

Det jag ville ha fram var att om man använder något som gör att hästen trycker ihop tänder, käkar och mun mer än den gör när den går helt fritt så är det att be om problem. Speciellt om hästen redan har tandproblem, vilket ju var fallet i denna diskussion. Har jag fått det att låta på anat sätt så var det inte meningen.

Sen att det blir mer problem för en häst som har tandproblem om den går och trycker ihop käkar och tänder antar jag att jag inte ebhöver gå in mer på för det är så logiskt.

För att en engelsk nosgrimma, och även hackamore, sitter mot kinden precis där tänderna brukar vara vassa och ge problem. Även om det är löst spänt kommer det alltså trycka kinden lite mer mot tandraden är utan nosgrimma/remontgrimma om man nu anser att man måste stänga munnen på hästen.

Ett sidepull verkar inte på det sättet, eftersom det aldrig dras åt runt nosen som ett hackamore gör så fort man tar i tygeln. Likaså kan man ställa och böja för handen, vilken man inte kan på en betsling med hävstångseffekt. Vill man inte köpa ett sidepull för att testa kan man som andra här sagt sätta tyglarna i ringarna på en remontgrimma. Det ger ungefär samma effekt, och en hint om hur ett sidepull skulle funka.

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Vogue
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 131
Senast: Unafraid
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 749
Senast: tuaphua
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur