Vila efter vaccination

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare topsy_turvy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 874
T

topsy_turvy

Hur många dagar e det hästen ska vila efter den blivit vaccinerad? Har glömt...:confused:

Sv: Vila efter vaccination

Ca 3-5 dagar brukar vara lagom, att inte anstränga hästen. Om längre tid behövs beror på hur hästen reagerar. Får de feber, kan de behöva vila längre tid.

Nyligen när jag vaccinerade min häst sa vår veterinär att dem inte behöver stå i tre dagar.
Man kan allstå skitta dem och promenera lite.
Men man får inte jobba dem så dem blir svettiga.

Mvh
Lotta

Jag förmodar att du menar influensa vacc. Karenstid är 96 timmar, dvs 4 dagar, som man inte får tävla. Jag kollar febern dagligen några dagar efter vacc. Samma dag rider jag inte. De följande dagarna rider jag ungefär som vanligt, men inte träning eller hårda pass. Om hästen har ökad temp, eller känns hängig eller trött, så blir det ingen ridning.

Min bruakr få vila den dagen de har fått sprutan, sen skrittas den 2 -3 dagar.

tempar varje dag då oxå

Mitt ena valack får feber och sånt efter vaccination, så han får stå 2 - 3 dagar och sen skrittas 4 till 7 dagen...brukar vara lagom...bara så febern har försvunnit.

Dom andra tre vilar 1 - 2 dagar sen börjar dom skrittas några dagar.

Tempa varje dag!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 362
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter FEI har lanserat en ny funktion för registrering av hästinfluensavaccinationer i FEI HorseApp. Vaccinationer som ges till...
Svar
0
· Visningar
51
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka