Vila efter meeting

J

Jump

Hur många dagars vila brukar ni ge hästen efter ett 3-dagars meeting, som man hoppa 4 klasser i (en första två andra en sista).

Sv: Vila efter meeting

Kanske skritta lite lugnt dagen efter, absolut inte vila här eftersom hästen kanske har träningsvärk och måste röra på sig lite. Sen kan hästen vila eller gå någon runda dagen efter det, sen tar jag det succesivt lite lugnt sen. Men hästar återhämtar sig ganska snabbt.

Qyenn97 skrev:
Kanske skritta lite lugnt dagen efter, absolut inte vila här eftersom hästen kanske har träningsvärk och måste röra på sig lite. Sen kan hästen vila eller gå någon runda dagen efter det, sen tar jag det succesivt lite lugnt sen. Men hästar återhämtar sig ganska snabbt.

Självklart ska man låta hästen skritta, men jag undrar hur många dagar ni brukar låta dom gå med "mindre" arbete.

Hmm svårt att säga, men kanske gå lite lugnt två dagar efter skrittdagen sen kör jag på som vanligt.

Vilka klasser är det?
Är det bara lätta klasser skulle jag promenera/skritta med hästen dagen efter och sedan rida som vanligt (dock ingen hård träning, konditionspass mm). När jag hoppade meeting på msv nivå skulle jag skritta/promenera dagen efter och andra dagen lätt, lätt jogga lite och verkligen få den låg och lösgjord och känna efter hur den känns och leta ev. spänningar osv. Efter det rida ungefär som vanligt igen, dock inga hårda träningar då heller.
Det tar ungefär 48 h för musklerna att återhämta sig.

Jag tävlar LB, LA.

Men jag har fått svar på tal. Jag brukar alltid hästen få gå lätt dom första 2-3 dagarna efter ett meeting. Men ville bara kolla hur ni andra gjorde ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 151
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 417
Senast: Sassy
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 466
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vegansk efterrätt?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur