Vila efter avmaskning?

1887

Trådstartare
Hej! Jag ska avmaska min häst idag, med Noromectin. (Han hade 1500 epg när vi gjorde kolla masken så vi avmaskar var 4e vecka nu under sommaren)

Han går på bete nu, så min fråga är om jag kan släppa ut honom direkt igen efter avmaskningen eller om han ska stå inne och vila i några timmar?

Sist jag gjorde det var det en tjej som sa att han skulle stå inne en stund efter, men jag har själv ingen aning så jag frågar här.

Sv: Vila efter avmaskning?

Hej! Jag ska avmaska min häst idag, med Noromectin. (Han hade 1500 epg när vi gjorde kolla masken så vi avmaskar var 4e vecka nu under sommaren)

Han går på bete nu, så min fråga är om jag kan släppa ut honom direkt igen efter avmaskningen eller om han ska stå inne och vila i några timmar?

Sist jag gjorde det var det en tjej som sa att han skulle stå inne en stund efter, men jag har själv ingen aning så jag frågar här.

Med Noromectin avmaskar du MAX var 8e vecka!!! Inget annat! Det enda preparat som har 4v intervall är Banminth/Fyrantel.

Jag kan inte se någon som helst anledning till att hästen inte skulle kunna gå ut efter avmaskning. Jag brukar köra avmaskning ute i hagen t.o.m.

Saxat från FASS.se: "Behandlingsintervallen ska vara minst 30 dagar." Alltså en månad, vilket jag menar när jag säger 4 veckor.

MINST!!!

Normectin har ett ERP på 60 dagar. Det finns absolut ingen som helst anledning att avmaska oftare än det finns ägg som sprids. Det som händer om du avmaskar oftare än ERP är att du snabbar på resistensutvecklingen otroligt snabbt.

Citat från SVA:

Man
skall då vara bekant med det ERP (egg reappearance
period) som gäller för den substans man valt
för avmaskningen vid betessläppet. ERP definieras
som tiden från avmaskning till dess att hästarna
börjar utskilja ägg igen. För pyrantel är ERP fyra
till sex veckor, ivermektin åtta veckor och moxidektin
tolv till fjorton veckor.

Hela artikeln hittar du här: Parasitologen - SVA

Ja, minst? Jag avmaskar inte INNAN det har gått 30 dagar, det har jag aldrig sagt heller.

För övrigt är det krav från stallägaren för att han ska få gå kvar på betet.

Ja, minst? Jag avmaskar inte INNAN det har gått 30 dagar, det har jag aldrig sagt heller.

För övrigt är det krav från stallägaren för att han ska få gå kvar på betet.

Säg stopp. Ring parasitologen på SVA och fråga, vad som helst, men ge absolut inte Noromectin var 4e vecka.

Avmaskningen är i första hand för att hålla borta smittan från markerna. Innan det gått 8v finns det inga ägg som kommer ut ur hästen. Det är ett faktum som din stallägare aldrig i livet kan hitta något som säger emot, alltså ingen som helst anledning att avmaska före 8v har gått sen senaste.

Det är resistensutvecklingen som gör att du öht måste ta träckprov, för att man ska avmaska så lite som möjligt. Aldrig aldrig aldrig i Sverige behöver avmaskning oftare än ERP är på medlet som är använt.

Att avmaska så ofta som halva ERP gör att resistens utvecklas otroligt fort. Har vi väl fått in resistenta stammar blir det mycket jobbigt, det finns inga nya avmaskningsmedel på minst 15 år, vi måste spara på de vi har.

Noromectin tar vuxna äggläggande maskar och "ungdomar". Utöver det finns outvecklade larver som känner av medlet för varje avmaskning men inte dödas av det, de hinner alltså bygga upp motstånd mot medlet så de sen kan utvecklas utan att dö. Larverna kan ligga och vänta till ett bra tillfälle att utvecklas i flera år.

Avmaskar du efter redan 4v tar du alltså bara de ev. utvecklade ungdomarna, som inte gör någon skada i hästen och inte heller sprider några ägg, det enda du gör är att mata larverna så de klarar sig bättre för varje avmaskning.

Att det står minst 30 dagar i FASS är för att det öht inte når några maskar alls före det.

Jag blir uppriktigt förbannad om veterinären både gett dig medel för avmaskning med det medlet var 4 vecka och sagt det till dig. Det motverkar precis allting som alla andra jobbar för, att vi ska ha maskmedel kvar som verkar även när våra barn har hästar.

Nu har det visserligen gått 8 veckor sen senaste gången så det kanske är bra då?

Men om vi ska avmaska i flera omgångar under sommaren för att hästen har mycket mask, vad ska vi använda istället?

Nu har det visserligen gått 8 veckor sen senaste gången så det kanske är bra då?

Men om vi ska avmaska i flera omgångar under sommaren för att hästen har mycket mask, vad ska vi använda istället?

8 veckor är HELT korrekt.

Avmaskningen upprepas så det inte kommer ut nya ägg på markerna som smittar hästen.

Vill man avmaska ofta (var 4e vecka) väljer man få ett pyrantelpreparat som bara tar vuxna maskar (Banminth, Fyrantel)

Var 8e vecka blir ett ivermektin-preparat, det tar vuxna och "ungdomar" (Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell)

Var 12e vecka blir moxidektin-preparat som tar vuxna, ungdomar och sena stadier av inkapslade larver (ca 25% av de inkapslade som finns i hästen).

Det spelar alltså ingen roll vilket av dessa man väljer bara mn håller intervallen, resultatet blir detsamma = inga nya ägg på marken vilket också är syftet.

1500 EPG är mycket, men inte så man behöver få panik. Vad har de andra hästarna i stallet? Gjordes odling för stora blodmasken?

Kom på en sak till som är värd att nämnas:

Om någon (typ stallägare) sätter krav. Fråga om SYFTET. Det är ju bra att förstå varför man måste göra en sak. Då kan man dessutom ta reda på om det är ett helt rimligt krav att ställa eller något som är förlegat och kan argumenteras till en bättre lösning. Vissa är bara rent okunniga tyvärr. Men utan att förstå varför en person ställer ett visst krav är det svårt att argumentera.

Men blir inte betet smittat om man avmaskar när hästen går på betet? Ska man inte helst avmaska i en mindre hage och mocka noggrant efter avmaskning? Om man läser bipacksedeln till avmaskningsmedlet står det någonting om att gödseln bör tas om hand för att minska påverkan på naturen.

Men blir inte betet smittat om man avmaskar när hästen går på betet? Ska man inte helst avmaska i en mindre hage och mocka noggrant efter avmaskning? Om man läser bipacksedeln till avmaskningsmedlet står det någonting om att gödseln bör tas om hand för att minska påverkan på naturen.

Om hagen inte är helt ren sedan innan finns det ingen anledning att vara orolig över det lilla som kan komma ut efter avmaskning. Maskarna är döda men det kan finnas levnadsdugliga ägg INUTI maskarna. Men det är ett par-tre dagar det kan komma ut, och jämfört med hur smittad hagen är i övrigt är det en droppe i havet.

Var ska du göra av gödslet du tar omhand?

Okej, då är jag med!

De andra hästarna i stallet hade lite olika. Vissa skulle avmaskas en gång, vissa inte alls och sådär. Våran här är ny, kom i maj om jag minns rätt.
Vi har inte gjort nån odling för stora blodmasken men vet inte om någon annan har gjort det.

Var ska du göra av gödslet du tar omhand?

Det bränner jag upp, då överlever varken maskar eller ägg. Mina hagar var nämligen helt rena innan jag flyttade hit. Jag gör träckprov varje år och det har hittills varit minimalt med mask så det har räckt med avmaskning en gång om året.

Så här står det i fass om cydedctin tex
"För att begränsa påverkan av moxidectin på gödselfaunan samt beroende på otillräckliga miljöstudier avseende praziquantel, bör behandlade hästar hållas på stall 3 dagar efter behandlingen."

Nu tycker jag det är väldigt opraktiskt att ha hästarna på stall i tre dagar då de dessutom förmodligen skulle hoppa över dörrarna eller äta upp hela boxen då de inte alls är förtjusta i att stå inne någon längre tid. Så när jag ska avmaska gör jag en lite mindre hage kanske ett halvt hektar som är putsad och plan=lättmockad. Där får hästarna gå i tre dagar och så mockar jag noggrant och bränner upp det.

Senast ändrad:

Det du citerade är från Cydectin comp. Och jag undrar fortfarande var de anser "medel-svensson" ska göra av gödslet som uppstår fast hästarna står på box.

Ja förlåt glömde comp. Jag är en medelsvensson tror jag:confused:

Dessutom blev jag av med halva gödselstacken till en trädgårdsodlare när jag berättade hur jag skötte gödselstack och avmaskning.

Senast ändrad:

Ja förlåt glömde comp. Jag är en medelsvensson tror jag:confused:

Dessutom blev jag av med halva gödselstacken till en trädgårdsodlare när jag berättade hur jag skötte gödselstack och avmaskning.

Inte medel-Svensson när det gäller att tänka ett steg längre när det gäller miljön och parasitbekämpning! Mycket bra jobbat tycker jag.

Jag har tänkt att ha hästar här ganska länge och då markerna var rena när jag flyttade hit försöker jag göra allt för att behålla dom så. Och med lite planering är det inte så svårt att mocka hagen de där tre dagarna efter avmaskning.

Och jag fick till och med betalt för hästgödseln eftersom den var medicinfri!

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 140
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 877
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar