Sv: Vila efter avmaskning?
Ja, minst? Jag avmaskar inte INNAN det har gått 30 dagar, det har jag aldrig sagt heller.
För övrigt är det krav från stallägaren för att han ska få gå kvar på betet.
Säg stopp. Ring parasitologen på SVA och fråga, vad som helst, men ge absolut inte Noromectin var 4e vecka.
Avmaskningen är i första hand för att hålla borta smittan från markerna. Innan det gått 8v finns det inga ägg som kommer ut ur hästen. Det är ett faktum som din stallägare aldrig i livet kan hitta något som säger emot, alltså ingen som helst anledning att avmaska före 8v har gått sen senaste.
Det är resistensutvecklingen som gör att du öht måste ta träckprov, för att man ska avmaska så lite som möjligt. Aldrig aldrig aldrig i Sverige behöver avmaskning oftare än ERP är på medlet som är använt.
Att avmaska så ofta som halva ERP gör att resistens utvecklas otroligt fort. Har vi väl fått in resistenta stammar blir det mycket jobbigt, det finns inga nya avmaskningsmedel på minst 15 år, vi måste spara på de vi har.
Noromectin tar vuxna äggläggande maskar och "ungdomar". Utöver det finns outvecklade larver som känner av medlet för varje avmaskning men inte dödas av det, de hinner alltså bygga upp motstånd mot medlet så de sen kan utvecklas utan att dö. Larverna kan ligga och vänta till ett bra tillfälle att utvecklas i flera år.
Avmaskar du efter redan 4v tar du alltså bara de ev. utvecklade ungdomarna, som inte gör någon skada i hästen och inte heller sprider några ägg, det enda du gör är att mata larverna så de klarar sig bättre för varje avmaskning.
Att det står minst 30 dagar i FASS är för att det öht inte når några maskar alls före det.
Jag blir uppriktigt förbannad om veterinären både gett dig medel för avmaskning med det medlet var 4 vecka och sagt det till dig. Det motverkar precis allting som alla andra jobbar för, att vi ska ha maskmedel kvar som verkar även när våra barn har hästar.