Vila bort hälta?

ankic

Trådstartare
Hästen är fortfarande halt ef.2 veckors vila. Så mest troligt är det gaffelbandet som spökar igen. Har haft kontakt med veterinär, som först tyckte att vi skulle låta honom vila de här 2 veckorna ( misstänkte överansträngning el vrickning pga av ridning av skötare -har skrivit om det i annan tråd) . Pratade med honom idag igen , och tyvärr så går han på semester. Han tyckte vi kunde låta honom vila bort hältan o kolla på 2 veckor igen .Eller boka tid på kliniken här i norrbotten. Jag litar fullt på denna veterinär och vill helst inte ta honom till kliniken ,efter en lång felbehandling förra året. Men självklart måste jag överväga ett klinikbesök nu.
Vad hade ni gjort? Väntat eller åkt till kliniken ? Vad har ni för erfarenheter av att låta skador läka ut utan veterinär besök?

Sv: Vila bort hälta?

För mig är det självklart, hästen ska uppvisa klart förbättrad symptom under den första viloperioden. Om så inte sker, kontaktar jag klinik annars kan jag tänka mig att låta hästen få vila en ytterligare period.

Sv: Vila bort hälta?

Nu har vi inte kollat honom nämnvärt mycket, utan sprungit med honom på rakt spår. Ska ta och kolla mera i kväll. Det var mest för att prova om han var "ren" vi sprang med honom ,då vi skulle ha kontakt med veterinären i dag. Han är inte blockhalt utan nickar till lite då han sätter ner Vä.fram.

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 181
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 770
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 988
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 341
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025