Vikttabeller

S

Sparf

Sorry om tråden ligger fel, men då kanske en moderator vill flytta på den:smirk:

Joo, det är ju ganska bra att hålla koll på vikten på sin häst men hur ska man kunna veta att den vikttabell eller det viktmåttband man använder stämmer, om man inte har tillgång till en våg!?:confused:

Jag har hittat två uträkningar:

• Omkrets * Omkrets * längd dividerat med 11877
  • Omkrets * längd i kvadrat dividerat med 11900

När jag mäter min ena häst i sadelgjordsläget (omkrets) så är han 181 cm och längden (bogspets till bärbensknölen) så är han 163 cm.

Med den första uträkningen väger han i sånnafall ( 181*181*163/11877 ) 449,61 kg

Med den andra uträkningen så väger han ( 181*163 i kvadrat / 11900 ) 435,630 kg

Visst det skiljer inte särskilt mycket men jag undrar iallafall varför tabellerna skiljer sig från varandra.

Ni som har fler sånna här viktuträkningstabeller, skulle ni vilja slänga in dom så kan man testa och se hur många som verkar stämma överens? Svårt om möjligt, men man kan ju se iallafall:bump:

Sv: Vikttabeller

Är det ingen som har någon vikttabell att dela med sig av:confused:

I princip alla sätt att 'mäta hästens vikt' har en felmarginal, och om du skulle mäta med viktmåttband t ex skulle du kunna få en tredje vikt.

Det viktiga med mätsätten är dock inte om du får exakt rätt vikt, det är att kunna se förändringar över tid.

T ex, säg att en mätmetod säger att din häst den 1/1 väger 500 kg.
Om du då mäter på samma sätt den 1/2 och mätmetoden säger att den väger 450 kg, jag då vet du hästen gått ner. Där är den största fördelen med mätmetoder. I övrigt så är det mest för medicinering man kan vilja mäta sig till vikt, och inte heller där är det krav på exakt vikt.

Jaga nvänder viktmåttband, det har på de hästar jaga nvänt det på haft en diff på +/- 25 kg. Men vill jag veta vad hästen väger på riktigt ställer jag den på en våg. Däremot är viktmåttbandet utmärkt för att hålla koll på om ullet ändras och åt vilket håll.

Joo, jag tycker också att de verkar ha en felmarginal på alla sorts vikttabeller.
Jag har mätt med viktmåttband också men då väldigt mycket tycker jag.
Min andra häst testade jag att mäta med en vikttabell (den första) och tog sedan viktmåttbande också. Och med tabellen vägde han i sånnafall 660 kg och med måttbandet bara 603 kg. Jag som gärna vill veta exakt hur mycket dom väger (det är ju ganska omöjligt om man inte har tillgång till våg men får prova med tabellerna så gott det går:smirk: )tycker det är jättestor skillnad och ändå så vägde jag med dom olika sätten med 5 minuters skillnad.

Det har du helt rätt i! Att man direkt kan se om hästen gått upp eller ner, vilket är bra att veta.

Men både vikttabeller och viktmåttband kan väl omöjligt fungera för alla sorters raser? De tar ju inte hänsyn till benstomme och kraftighet i typen.
Jag mäter kanske mitt varmblod och då blir vikten skapligt rätt men sedan mäter jag min väldigt kraftiga nordsvensk och får då fram ett för litet resultat eftersom vikttabellen fortfarande utgår från att hästen är av varmblodstyp (eftersom tabellen är gjord för tex varmblod), när den i själva verket benstommen tex är så mycket större.
Så egentligen borde det ju finnas en vikttabell/viktmåttband för kallblod, och ett för fullblod, ett för halvblod ect ect... Eller svamlar jag bara?

Joo, jag tycker också att de verkar ha en felmarginal på alla sorts vikttabeller.
Jag har mätt med viktmåttband också men då väldigt mycket tycker jag.
Min andra häst testade jag att mäta med en vikttabell (den första) och tog sedan viktmåttbande också. Och med tabellen vägde han i sånnafall 660 kg och med måttbandet bara 603 kg.

Grejen är att du kan inte veta om det var viktmåttbandet eller 'den andra' metoden som slog fel. Tänk på att du INTE ska lägga viktmåttbandet 'rakt runt magen', det ska när det är runt magen vara lite diagnonalt. Från precis bakom manken, diagonalt framåt till precis bakom armbågen. Annars blir det fel.

Men både vikttabeller och viktmåttband kan väl omöjligt fungera för alla sorters raser? De tar ju inte hänsyn till benstomme och kraftighet i typen.
Jag mäter kanske mitt varmblod och då blir vikten skapligt rätt men sedan mäter jag min väldigt kraftiga nordsvensk och får då fram ett för litet resultat eftersom vikttabellen fortfarande utgår från att hästen är av varmblodstyp (eftersom tabellen är gjord för tex varmblod), när den i själva verket benstommen tex är så mycket större.
Så egentligen borde det ju finnas en vikttabell/viktmåttband för kallblod, och ett för fullblod, ett för halvblod ect ect... Eller svamlar jag bara?

Hur vet du vikten är fel för kallblodet?

Här har viktmåttbandet fungerat på både växande unghästar (dvs idel lååånga ben och skrangel), till smälfeta haghästar, topptrimmade diton samt även dräktigt sto. Fungerat lika bra på kallblod som halvblod som fullblod. Dock då med en felmarginal på +/- 25 kg.

Vill man veta exakt vad hästen väger är det enbart våg kvar. om det så fanns en exakt mättyp, så kommer tio olika människor som mäter ändå kunna få 10 olika svar.

Ibland har jag förresten varit HELT säker på att viktmåttbandet mätt fel. T ex på betesfet valack, som enligt bandet bara vägde 40 kg mer än normalt - kunde ju aldrig stämma. Vågen visade + 43 kg jmf med normalvikt.

Andra gången jag allvarligt tvekade var när den sa etts tycke unghäst i växtryck och förvisso välgödd men som INTE såg smällfet ut sa 450 kg, nääää, inte SÅ mycket? Vågen sa 444 kg.

Mager, växande unghäst på ca 155. Jag, vet och sedemera även killen från nödslakten kunde ta gift på att hon INTE vägde över 400 kg. Viktmåttbandet sa 450 kg (vi medicinerade för 400 kg, för vi var så skra på det var fel). Vågen visade 455 kg..

Så, frågan är, de vikter du tycker är fel - ÄR de fel? Utan våg kan man aldrig veta.

Och just för ÖGAT kan luras så vad gäller vikten, så mäter jag mina med viktmåttbandet regelbundet. T ex om jag tycker 'nej hu vad de tappat/hu vad de gått upp', så fram med måttbandet, och så får jag svaret.

'Roligast' var väl den gång som vet tycte att 'nu börjar hon ju se fin ut i hullet när du fått henne att gå ner lite. Jag höll med, tyckte verkligen hon hade gått ner synbart och började bli jättefin'. Vågfan sa plus 4 kg.. :crazy: Så hon hade stått still i vikt, men antagligen musklat om sig eller ändrat sig (växer) i kroppen så att utseendet för ögat blev ett helt annat.

Grejen är att du kan inte veta om det var viktmåttbandet eller 'den andra' metoden som slog fel. Tänk på att du INTE ska lägga viktmåttbandet 'rakt runt magen', det ska när det är runt magen vara lite diagnonalt. Från precis bakom manken, diagonalt framåt till precis bakom armbågen. Annars blir det fel.
Där ser man:D Jag har mätt ganska med bandet ganska lodrätt så det kan ju förklara skillnaden då:) Tack för att du sa de! Jag ska nog gå ut och mäta igen och så får vi se hur vikten blir.

Hur vet du vikten är fel för kallblodet?
Som jag ser så väger han mer än 600 kg. Han är för tillfället överviktig och dessutom av brukstyp.
När jag och min hovslagare diskuterade ämnet om vikt trodde han nästan att hästen skulle väga runt 750, och det tycker jag det ser ut som också. Men jag ska aldrig säga aldrig! Med tanke på vad du precis berättat. Och jag kan heller inte veta att vikttabellerna stämmer. Och när jag tänker efter så kan det kanske stämma mer än jag trott innan (fast jag vill ändå , utifrån vad jag ser inte tro helt på det;) ) eftersom fett väger mindre än muskler och han har tappat muskler nu under senarste tiden pga konvalecens. Men av hans storlek att döma så ser han ut att väga mycket mer..

Det är svårt att avgöra utifrån ögat och måttbandet när dom inte riktigt stämmer överens;) Dessutom så räckte inte måtten för kilona till förut, runt magen på kallblodet så då hade jag verkligen problem att veta. Nu når det precis runt, vilket tyder på viktnedgång iallafall:banana:

Vart får du föresten tillgång till våg? har du tillgång till det själv eller åker du någonstans?
Och sista fråga: Vad har du för måttband? Är alla likadana, oberoende på vart man köper dom??

Vart får du föresten tillgång till våg? har du tillgång till det själv eller åker du någonstans?
Och sista fråga: Vad har du för måttband? Är alla likadana, oberoende på vart man köper dom??

Jag väger såfort jag är på klinik, total vågmani och det första jag gör är att släpa hästen till vågen *s* Sen, när man lärt sig normalvikten etc, så behöver man inte väga 'stup i kvarten' på vuxen häst, utan då vet jag ju på te x valacken väldigt bra bara med ögat vad han väger (och kan komplettera med måttbandet).

Nu är ju ffa min K alldeles för mycket på klinik, så då är det ju lätt att väga. Men annars kan man åka till klinik med våg och väga, eller så åker man och väger på bilprovningen/kvarnen/återvinningsstationen etc där de har stora bilvågar. Du väger då först ekipaget utan häst, och sen så väger du med hästen i lastad. Då kan du genom att dra av vikten för det tomma ekipaget få fram vad hästen väger.

Jag har Hööks viktmåttband, vilket är samma modell som 'alla jag sett'. Så jag TROR bara det finns en sort, sålänge de bara är för häst. Finns dock kombinerade häst & kretursband, och rena kreatursband - de har jag dock ingen erfarenhet av. Men det Hööks har är samma, dyyyra, modell som jag köpte flera år innan, och som är det jags ett användas i England (det var via engelska hästtidningar jag fick upp ögonen för viktmåttband).

Innan dess hade jag vanligt måttband och 'bara' kollade om jag fick samma, mer eller mindre antal centimetrar runt magen, dvs om hästen gick upp eller ner.

Hmm.. Jag ska till klinik snart med kallblodet och då kanske jag kan höra med dom om de har någon våg. jag har aldrig vägt honom nämligen... Men när jag praktiserade där för några år sedan så såg jag ingen:confused: får fråga helt enkelt..

Jag har också hööks viktmåttband så då har vi samma i sånnfall. Nötkreatursband finns också här hemma men dom tvivlar jag passar på hästar eftersom det inte är samma kroppsbyggnad. Det är iallafall vad jag hört från bonden själv:p

Jag får tacka för hjälpen!:D

Hör med dem du, alla kliniker har inte våg, men många har. Dock kan den ibland vara väldigt 'undanskymd' så man hittar den inte utan hjälp, eller om man inte är ute och lallar runt där man inte borde vara *s*

hahaha:D Jag ska minsann fråga och hoppas på att dom har en våg:p Annars får jag väl åka till bilprovningen:D Åter igen tack!

jaha? på hemsidan jag läst det ifrån står det bara omkrets och längd i kvadrat...:confused:

Kollade precis och du har nog rätt.. det stog längd och bröstomfång i kvadrat så då kan det ju vara både läng och omkrets i kvadrat eller bara omkrets i kvadrat. eller tvärtom:confused:

http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm
där man ska skriva in hästens vikt vid uträkningen av foderstat så trycker man på "hjälp". Då kommer rutan upp med tabellen

Finns ett specialarbete av 2 Hippologer om just detta. De jämförde 13 olika viktberäkningsmetoder med vad vågen visade.
Hästar i olika åldersgrupper + dräktiga ston.
Två metoder visade sig mkt tillförlitliga. Ska se om jag hittar häftet.

Tänk dig hästen som en cylinder(en förenkling men det är svagheten med sådana är viktformler) volymen("vikten") är längden gånger tvärsnittsytan. Tvärsnittsytan är proportionell mot kvadraten på omkretsen.
PL

Tack! det vore jättesnällt! :bump:

Mycke' papper, pärmar och kompendium är det... fortsätter leta imorgon

Ett ps. En mkt välmusklad 160 cm ardennerhingst vägde 910 kg detta efter att under flera ur arbetat framför griplastarvagn, timmerkälke och långstock mm mm
4 år e pensionering ser han smällfet ut jämförelsevis, men har tappat 90 kg. Vikt enl våg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan! Jag undrar hur man räknar ut hästens vikt? Har räknat enligt tre olika formler jag hittat på nätet och har kommit fram till tre...
Svar
12
· Visningar
5 065
A
Foder & Strö Blev helt chockad när jag vägde min haflinger för någon vecka sen. Han är bara 148 cm hög och väger 670 kg!!! :o Han är inte tjock nu...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka