Viktproblem

Sv: Viktproblem

Jag har också en häst som är onormalt lättfödd.
Vi brukar skoja med att det räcker med att sätta upp ett fotografi på gräs så går hon upp.

Det är ett evigt jobb att tänka på hennes föda samtidigt som man måste väga in att hon ska få i sig alla viktiga ämnen och heller inte få några magproblem.
Nu när hon har ställts av för vila i flera månader efter flera olika problem så har hon inte direkt minskat i omfång.
Nu är ju gräset snart borta iaf och eftersom hon ska gå på lösdrift så kommer hon iaf ha nytta av det hon har lagt på sig.

Nu på höstkanten så blir ju många hästar rundare också pga allt vatten som finns, sen är det naturligt för islandshästar att lägga på sig så mycket som möjligt för att klara den snåla vintern.

Viktigt är ju också att ha koll så att hästen inte ser bukig ut pga proteinbrist, många tar det som en tjock häst också.

Sant, många tror pga hästen är bukig så är den fet o så gör man det än värre. Jag tror inte på att ha hästar i grushagar, även jag har haft två väldigt runda hästar men det har klarat sig bra pga skogshagar och magra hagar för övrigt ändå, sedan ett mycket bra grovfoder. Har man lågt med MJ i höet och bra med smrp får man en häst som kan äta sig mätt och ändå få bra med muskler, har haft tur få fatt i sådant hö i flera år då jag hade gård. Sedan det med hagar, äger man marken kan man plöja upp och så om om det går.

Jag har också en häst som är onormalt lättfödd.
Vi brukar skoja med att det räcker med att sätta upp ett fotografi på gräs så går hon upp.

Det är ett evigt jobb att tänka på hennes föda samtidigt som man måste väga in att hon ska få i sig alla viktiga ämnen och heller inte få några magproblem.
Nu när hon har ställts av för vila i flera månader efter flera olika problem så har hon inte direkt minskat i omfång.
Nu är ju gräset snart borta iaf och eftersom hon ska gå på lösdrift så kommer hon iaf ha nytta av det hon har lagt på sig.

Nu på höstkanten så blir ju många hästar rundare också pga allt vatten som finns, sen är det naturligt för islandshästar att lägga på sig så mycket som möjligt för att klara den snåla vintern.

Viktigt är ju också att ha koll så att hästen inte ser bukig ut pga proteinbrist, många tar det som en tjock häst också.

Är glad för era svar!
Känner att jag kan slappna av lite från vårt problem!
Kommer jobba med konditionen så blir nog även vikten bättre snart :)
Hon är ju frisk och lycklig annars

Du står ju på otroligt bra odlingsmark, inte konstigt att det växer och frodas.

Jag har aldrig sett så magert bete som vi har här, men de på lösdrift har ändå inte börjat stödfodras.

Jag har ju min på box och ger så lite som möjligt, enbart för att hon ska få tugga. Däremot började jag redan i augusti att vänja in proteinfoder, vilket jag tycker brukar behövas framåt hösten. Ger inte så mycket än, kommer utöka efterhand.

Hur mycket har hon gått upp?
Hon väger idag 402 kilo enligt måttbandet

Inkl EXTREM vinterpäls. Hon har så mycket päls att hon egentligen aldrig blir riktigt korthårig

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ställde mig på vågen häromdagen. ... (Tänk att en sådan liten handling kan få såna följder...) Det visade sig att jag hade gått upp...
2
Svar
29
· Visningar
5 195
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 812
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar