Viktnedgång - pepp & motivation

Det är ju givetvis enklare att äta sig mätt och gå ner i vikt tippar jag på att @Unafraid syftade på? Det är ju antingen det eller räkna och väga som man får göra om man inte vill utesluta något ur kosten, det beror ju på vad som passar en själv.

Hur gjorde du ? Du måste väl tappat minst 20 kg om inte mer?

Ja huvudsaken är att det fungerar i längden.
Jag tappade 25 kilo på ca ett halvår. Räknade kalorier och förde matdagbok.
Nu har jag gått upp ett par kilon som jag tänker ta tag i. Men så lågt som 45 vill jag dock inte gå igen. Ligger jag på strax under 55 är jag nöjd (nu ligger jag på 57-58 ungefär).

Jag har en bekant som gick ner 30 kg på 3 månader på itrim. Hen "vann" det året på det gymmet. Det hen egentligen "vann" var en gallblåseoperation och 40 kilos uppgång :( En annan bekant gick ner 70 kg på 6 månader. Också genom drickdiet. Hen vägde mer ett år senare än vad hen någonsin hade gjort tidigare.

Det är inte sunt alls att gå ner så fort. Varken kroppen eller psyket hänger med och man far illa. Hur fort man kan gå ner beror såklart på startvikt men det viktiga måste ändå vara att sedan hålla vikten, inte bara att tappa den och sedan gå upp igen. Det finns inga genvägar, det enda som fungerar är att lägga om sina vanor för all framtid. Hellre gå ner ett kilo i månaden och kunna stanna där man är nöjd än att tappa massor fort och gå upp det och lite till snart igen.
Men, Gud är det sant? :nailbiting:
Det låter ju fruktansvärt. :wtf:

Jag har varit på något som liknar Itrim och jag kan säga att jag inte riktigt föll för det konceptet. Jag tror att det är en Quick fix.
Har själv testat Viktväktarna.
Gick ner 4 kg på ett halvår sen gick jag upp 15 kg.
Visserligen har jag sköldkörtelproblem och mediciner som ökar vikten, men ändå.

Överhuvudtaget har jag lite svårt för såna där koncept där folk blir mer eller mindre fanatiska.
Lite sektvarning känns det som eller också är jag bara överkänslig. :cautious:

"En studie från Köpenhamns Universitet visar att måltider baserade på baljväxter som bönor och ärtor är mer mättande än kött. I studien fick ett 40-tal unga män tre måltider med antingen bönor och ärtor eller kött som protein.
Resultatet? Killarna som åt baljväxter åt 12 % färre kalorier vid sin nästa måltid jämfört med de som ätit kött, dessutom höll sig mättnadskänslan efter måltiden i sig längre. Forskarna tror att en av anledningarna till resultatet är att baljväxter innehåller mer fibrer än kött."

Alltså, om man tycker att bönor är bland det vidrigaste som finns, som jag gör, så är det väl inte konstigt om man äter mindre nästa mål? Man gör ju allt för att slippa? Annars är nog tanken god.

Men, Gud är det sant? :nailbiting:
Det låter ju fruktansvärt. :wtf:

Jag har varit på något som liknar Itrim och jag kan säga att jag inte riktigt föll för det konceptet. Jag tror att det är en Quick fix.
Har själv testat Viktväktarna.
Gick ner 4 kg på ett halvår sen gick jag upp 15 kg.
Visserligen har jag sköldkörtelproblem och mediciner som ökar vikten, men ändå.

Överhuvudtaget har jag lite svårt för såna där koncept där folk blir mer eller mindre fanatiska.
Lite sektvarning känns det som eller också är jag bara överkänslig. :cautious:

Ja det är tyvärr sant :( Så snabb viktnedgång kan ge problem på många sätt och är helt vansinnig att ge sig på. Man ska vara rädd om sin kropp, man har bara en.

Ja det är tyvärr sant :( Så snabb viktnedgång kan ge problem på många sätt och är helt vansinnig att ge sig på. Man ska vara rädd om sin kropp, man har bara en.

Jag var överviktig innan jag blev anorektiker. När jag började försöka gå ner blev det ca 30 kg på lite mer än ett halvår. "Bara" det var för snabbt, det tog väldigt lång tid innan jag var överens med mig själv att det var min kropp. Att som de du känner till gå ner ännu snabbare vill jag inte ens tänka på.

Jag var överviktig innan jag blev anorektiker. När jag började försöka gå ner blev det ca 30 kg på lite mer än ett halvår. "Bara" det var för snabbt, det tog väldigt lång tid innan jag var överens med mig själv att det var min kropp. Att som de du känner till gå ner ännu snabbare vill jag inte ens tänka på.

Nej det är alldeles för snabbt. Att inte känna igen sig i spegeln ens och att inte hänga med i förändringarna rent psykiskt kan "bara" det ge problem och kroppen tar mycket stryk av att tappa så mycket så fort. Bara det att inte äta utan bara dricka, att tarmarna inte får möjlighet att fungera normalt är farligt. Att gå ner i vikt handlar inte om kilon utan om att hitta den man vill vara och må bra där.

Delvis knapplån.

Jag undrar ibland hur de här vansinniga viktnedgångsråden ens kan få fortsätta rent lagligt. När man vet att risken att gå upp igen är jättestor och att det är skadligare att gå upp och ner än att hålla en konstant övervikt. När det läggs vikt på att ge råd om hur man ska börja äta jätteförsiktigt igen efter x-antal månader på enbart dryck så borde man också informera om det vansinniga i att göra så alls.

Det finns bara en väg och det är att ta reda på varför man har hamnat där man är ifrån början. Ta reda på varför man överäter, varför man inte rör på sig, varför man äter fel saker eller vad nu orsaken är och börja förändringen där. Att bara byta ut ett destruktivt beteende mot ett annat är ingen hållbar väg. Man måste inse att man måste göra förändringar som man sedan kan leva med och må bra med resten av sitt liv. Att då som många gör gå ut hårt och tänka att de ska springa en mil varje dag när de knappt har hämtat vatten i köket när de blir törstiga tidigare för att det är jobbigt är ju inte hållbart. Där kanske delmålet istället ska vara att gå 1000 steg/dag. Istället för att bara dricka så kan delmålet vara att ta bort 1/10 del av maten man tänkt äta.

Att gå upp har tagit en viss tid. Att gå ner måste också få ta en viss tid. Det finns inga hållbara snabba lösningar.

Jag har tänkt gå ner ca 6 kilo. Det får ta den tid det tar tänker jag.
Kommer främst lägga om kosten. Mindre fika och mindre pasta.

Jag gick upp väldigt snabbt när jag började med Abilify, så jag misstänker att medicinen kommer göra det svårt med nedgång.

"Ordentliga måltider" är ngt mkt subjektivt och för de flesta överviktiga lite av en key point. Jag tror att iaf till en början så måste man lära sig vad en "normal måltid" är och då tror jag att matdagbok, väga, kolla kalorimäng odyl är lättaste sättet att få insikt
Man fungerar olika såklart, men det som fungerat bäst långsiktigt för mig har varit att plocka bort skräp och slippa väga, räkna. Det fina med LCHF, ingen räkning.

Man fungerar olika såklart, men det som fungerat bäst långsiktigt för mig har varit att plocka bort skräp och slippa väga, räkna. Det fina med LCHF, ingen räkning.

Och jag behöver absolut kontrollera mängden mat jag äter (dvs kaloriintaget) även om jag äter enligt LCHF.

Alltså, om man tycker att bönor är bland det vidrigaste som finns, som jag gör, så är det väl inte konstigt om man äter mindre nästa mål? Man gör ju allt för att slippa? Annars är nog tanken god.
Eftersom det är ett seriöst universitet bakom så utgår jag från att de har rensat bort sådana uppenbara felkällor från resultaten.
Du hade väl inte ens ätit upp det första målet, så det hade blivit bortfall redan där :D

:D

Fast mättnaden uppskattades med hjälp av ett frågeformulär tre timmar efter måltiden:

The four standardized questions in relation to satiety feelings were: How satisfied do you feel? (‘completely empty’ to ‘cannot eat another bite’); How hungry do you feel? (‘not hungry at all’ to ‘as hungry as I have ever felt’); How full do you feel? (‘not full at all’ to ‘totally full’); and How much do you think you can eat? (‘nothing at all’ to ‘a large amount’). The four questions related to desire were: Do you feel like eating something sweet? (‘yes, very much’ to ‘no, not at all’); Do you feel like eating something salty? (‘yes, very much’ to ‘no, not at all’); Do you feel like eating something fatty? (‘yes, very much’ to ‘no, not at all’); Do you feel like eating something meaty/fishy? (‘yes, very much’ to ‘no, not at all’).

Kunde man inte äta bönorna borde man väl snarast vara vrålhungrig. :D Men här svarade man uppenbarligen att man var mätt och osugen.

Fast som vanligt säger de som gjort studien att det behövs fler studier.

mvh älskar bönor

Jag behöver gå ner ca 15 kg. Har provat LCHF, lågkolhydratkost etc men för mig funkar bara att vara strikt och äta lite. Jag skippar pasta, bröd och sånt för jag blir så uppblåst av mjöl har jag märkt.
Tycker Dukan verkar intressant, kanske ska kicka igång mig själv med det. Enligt de ska jag vara i attack-fas i 6 dagar och sen i nästa fas i 119 dagar och ska ha nått mitt mål i maj. Det låter ju görbart :)

:D

Fast mättnaden uppskattades med hjälp av ett frågeformulär tre timmar efter måltiden:

The four standardized questions in relation to satiety feelings were: How satisfied do you feel? (‘completely empty’ to ‘cannot eat another bite’); How hungry do you feel? (‘not hungry at all’ to ‘as hungry as I have ever felt’); How full do you feel? (‘not full at all’ to ‘totally full’); and How much do you think you can eat? (‘nothing at all’ to ‘a large amount’). The four questions related to desire were: Do you feel like eating something sweet? (‘yes, very much’ to ‘no, not at all’); Do you feel like eating something salty? (‘yes, very much’ to ‘no, not at all’); Do you feel like eating something fatty? (‘yes, very much’ to ‘no, not at all’); Do you feel like eating something meaty/fishy? (‘yes, very much’ to ‘no, not at all’).

Kunde man inte äta bönorna borde man väl snarast vara vrålhungrig. :D Men här svarade man uppenbarligen att man var mätt och osugen.

Fast som vanligt säger de som gjort studien att det behövs fler studier.

mvh älskar bönor
Å, du hittade mer om hur den var gjord. Jag har bara läst korta nyhetsartiklar.
Är det något lättillgängligt som du har länk till?

/ Tycker linser, kikärtor, bondbönor, mungbönor etc. är goda,
men mindre förtjust i de typiskt böniga varianterna (bruna, vita, kidney m.fl)
Syra i dressingar (gärna citron) och rejäl kryddning i grytor och soppor (typ indiskt) förbättrar /

Jag har tänkt gå ner ca 6 kilo. Det får ta den tid det tar tänker jag.
Kommer främst lägga om kosten. Mindre fika och mindre pasta.

Jag gick upp väldigt snabbt när jag började med Abilify, så jag misstänker att medicinen kommer göra det svårt med nedgång.
Vad olika det är, när jag äter Abilify så tappar jag otroligt fort i vikt. Annars så är det lite hopplöst när man tar mediciner som motverkar viktnedgången.

Vad olika det är, när jag äter Abilify så tappar jag otroligt fort i vikt. Annars så är det lite hopplöst när man tar mediciner som motverkar viktnedgången.

Ja jag gick upp sex kilo på två månader..
Det blir svårt att få bort igen, vill ju inte sluta med medicinen. Men skam den som ger sig!

Jag behöver gå ner ca 15 kg. Har provat LCHF, lågkolhydratkost etc men för mig funkar bara att vara strikt och äta lite. Jag skippar pasta, bröd och sånt för jag blir så uppblåst av mjöl har jag märkt.
Tycker Dukan verkar intressant, kanske ska kicka igång mig själv med det. Enligt de ska jag vara i attack-fas i 6 dagar och sen i nästa fas i 119 dagar och ska ha nått mitt mål i maj. Det låter ju görbart :)
Var kollar man hur länge man ska vara i attackfas?

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 334
Senast: Nielaa
·
Kropp & Själ Det som jag nämner i rubriken är något som jag totalt saknar. Jag går in för något med hull och hår men orkar aldrig gå ända in i mål... 2
Svar
22
· Visningar
3 373
Senast: Blomskan
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter... 2
Svar
35
· Visningar
5 796
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V