Viktminskning

Sv: Viktminskning

Samma med min kille. Han får bara hö och mineraler. Det enda sättet är få ner vikten är genom att ändra motionsvanorna.

Ett tips om man redan rider så många dagar man kan är att rida två pass samma dag, det lär ge effekt om du har möjlighet till detta såklart.

Förgjordar/stoppgjordar stoppar bara upp bogrörelserna - dessa ska inte användas. Då är svanskappa bättre.

Jag har också det intrycket... dessutom fattar jag inte varför en stoppgjord skulle ligga bättre på plats på magen än en vanlig gjord, eftersom problemet i mitt fall t ex är att gjorden glider framåt pga magens (revbenens) form i sadelgjordsläget.
Den förgjord jag har använt har INTE stört bogrörelserna på hästen. Den häst jag hade med samma problem - erkänt av sadelutprovarna som det svåraste problem man kan ha - fungerade utmärkt med förgjord. DEN gick att lägga på sätt ställe utan att den gled fram, så att man sen kunde lägga sadeln på rätt plats och den låg kvar där. OCH med bibehållna goda fria bogrörelser.
En svanskappa drar i svansen när den håller sadeln på plats, om sadeln börjar glida framåt, och det kan orsaka ryggproblem i stället.

Samma med min kille. Han får bara hö och mineraler. Det enda sättet är få ner vikten är genom att ändra motionsvanorna.

Ett tips om man redan rider så många dagar man kan är att rida två pass samma dag, det lär ge effekt om du har möjlighet till detta såklart.

Tack Elina8! När tillfälle ges rider jag 2 ggr/dagen. Jag tror med att det är motion som gäller.
Och nu börjar ju vädret bli skapligt oxå. Hoppas bara det håller i sej!

Synd att vi inte bor nära varandra, då kunde vi motionera våra pållar tillsammans. :banana:

Visst blir det mycket lättare med motivationen när vädret är bra, dessutom är det ju mycket trevligare att rida när det är ljust ute och man inte fryser ihjäl på ryggen.
Skulle du flytta till Varberg så är det bara att höra av sig, vi har platser lediga i vårat stall;). Just nu är mitt ridsällskap i stort sett obefintligt. Hade ju varit kul med sällskap en gång i veckan iaf.
Sen är jag tyvärr inte så bra på att pussla med tiden som jag hade önskat. Så för min del har det inte varit jättesvårt att öka motionen. Innan red vi ca 3 dagar i veckan och nu är vi väl uppe i 5, minst 4 iaf. Ska börja träna lite smått är det tänkt med, så jag hoppas det ska ge resultat.

Lycka till med pållan.

Tack Elina8!

Jag jobbar skift på Volvo så varannan vecka rider jag på förmiddagen och varannan eftermiddagen.

Eftersom det går 2 isisar till i hagen så har jag för det mesta ridsällskap men dom behöver inte motionera sina pållar så mycket som jag.

Den ena är 146 och väger lika mycket som min lilla sötnos som bara är 133...
Han är precis lagom.

Men jag ska ha ditt anbud i åtanke OM jag skulle flytta till Varberg. :bow:

Lycka till du med!!:)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 366
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 811
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 055
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka