Viktminskning

Sv: Viktminskning

Visst finns det hästar som inte trivs med svanskappa, men de brukar tala om det ganska snabbt. Min å andra sidan har aldrig slappnat av så mkt i nerförsbackarna t ex som med svanskappa (nu har jag iofs inte haft den så länge, men en fjording i stallet har samma erfarenhet). Hans rygg är också ganska rund och bogbladen ganska långt bak (tycker jag iaf), och det räcker med att den glider fram lite lite så går han lite besvärat.

Viktigt är att svanskappan är spänd (utan att dra). En del säger att man ska kunna ställa en hand under, men skulle jag ha det så skulle den vara helt verkningslös. Skillnad med körning, då gäller annat med svanskappan.
Men skulle det hjälpa med en svängd gjord bara så är det ju jättebra. Den formar sig lite bättre efter en rund mage eftersom de liksom lutar lite bakåt också. Det blir inte samma punkttryck som en gjord som är helt rak på en rund mage.

Skaffa en förgjord eller stoppgjord att ha i stället för svanskappa. Betydligt mer skonsamt för hästen...

(åsså blev fodertråden en utrustningstråd...)

Jaa, tack snälla! Förgjord eller stoppgjord det ska jag införskaffa.
Kan inte hjälpa det men jag tycker inte om svanskappa. :bow:

Och sen vad gäller "bantning" av min lilla sötnos så är det nog bara motion, motion och åter motion som gäller!

Men om du tittar rakt bakifrån, hur mycket av magen ser du då?

Om du känner med handen mitt på sidan, ungefär där stiglädren ligger, hur känns det då? Du ska kunna känna revbenen om du trycker ner fingrarna men inte när du lägger handflatan emot - det SKA finnas lite hull mellan skinn och ben, men inte så mycket att du öht inte kan känna revbenen.

Mina två isisar väger någonstans mellan 350 och 400 båda, och den ene är kanske 130 cm och den andre 140 cm i mankhöjd. Den lägre är grövre byggd och den högre är spensligare - men med mycket rund mage, ser nästan ut som han har en boll där inne :p.

Jag har både mätt med viktmåttband, vanligt måttband och vägt. Resultatet skilde inte så mycket mellan de olika metoderna, men bara man flyttar måttbandet det minsta så får man en helt annan vikt :crazy:. Använder måttbandet för att hålla koll så de inte plötsligt börjar öka/minska i omfång, då kan jag ju märka det snabbare än om jag bara litar till ögon och hand (och vintertid så luras pälsen jättemycket!).

Jag ska också prova svängd gjord - Tack Petunia! :laugh:

KL och trådkap.

Jag har en fråga angående att väga hästen. Jag har hört att vågen är det mest exakta sättet att väga (såklart) men de visar bara vad hästen väger just då. Alltså att det är så mycket som spelar in, så det kan vara missvisande, trots att det stämmer just då. Framförallt har jag hört att de kan skilja tiotals kilo beroende på om de drucikt nyligen.

Hur tar man ställning till detta om man ska väga hästen? Ska man i så fall låta den dricka efter vägningen, eller får man ta vikten med en klackspark? Jag har hört såna där historier om att de kan skilja över 50 kg, kan detta verkligen stämma?

Vågen visar ju alltid det exakta nuvärdet, det är det enda man kan mäta! Om du gör två mätningar direkt efter varandra med måttband/viktmåttband och det inte hamnar exakt lika, om du inte drar åt exakt lika hårt eller om hästen av någon anledning höjer/sänker sitt huvud när du mäter, så kommer du att få olika resultat. Vilket är då rätt?

Jag tycker det låter orimligt att det kan skilja 50 kg :p

Hästens magsäck rymmer typ 20 L och det ska ju helst vara ständigt mat i den, så även om man väger direkt efter att den fått mat borde det vara en marginell ökning (mina isisar får mellan 1 och 3 kg på en giva). Givetvis vet jag inte hur mycket de äter när de går på gräs, men är de vägda med "gräsmage" så är det nog ganska lika dag från dag.

Dricksvattnet samlas inte i magsäcken utan rinner längs ytan ner till tunntarmen (hur mycket kan det få plats där tro?) och även om hästar gillar att dricka mycket och fort så är det normala för mina isisar (ser när de dricker i vattenhinken i boxen) inte mer än kanske max 5 L per gång.

När jag var liten hinkvattnade vi en fjording som gått och dragit hölass hela dagen i sommarhetta, han drack drygt en spann men mer än två hinkar tror jag aldrig att det var. Och nuförtiden är det väl sällan hästar som står utan vatten och blir så där riktigt törstiga? Dessutom, om det är så i ett visst fall, så vet man ju om det och kan plussa på mängden vatten till den uppvägda vikten ( 1 L vatten = 1 kg).

Varför undrar du? Foderstatsprogrammen är ju inte så exakta, där får man ju avrunda till närmaste 50 kg, är det för transport du vill veta exakt? I så fall tycker jag att du ska ha en säkerhetsmarginal - det kan ju vara fel på vågen eller så visar den inte rätt för att hästen inte står rätt på den (min badrumsvåg visar mycket mindre om jag lutar mig framåt :P ) och marginalen kan ju t.ex. vara 50 kg, då täcker du nog garanterat allt!

Senast ändrad:

Tack för ditt svar. Anledningen till att jag undrar är att jag tycker det lät väldigt konstigt att det kan skilja så mycket. Jag är inte så insatt i hur stor magsäcken är och sånt, din förklaring var väldigt bra. Det låter ju väldigt osannolikt att det kan skilja 50 kg. Jag har hört detta från en som "hör" väldigt mycket saker som hon säger är helt sant, men hon har aldrig någon förklaring. Hon kände tydligen någon som hade varit med om en så stor skillnad på vågen, med bara någon dags mellanrum. Jag har tagit detta med en grov nypa salt, men det var ju kul att få det bekräftat att det troligtvis bara är skitsnack. :p

Jag är inte så jätteintresserad av vad min kille väger. Han är ju ganska liten, och jag håller mig på hemmaplan, så transport är inte så noga. Och foderstaten räknas ju på vad han borde väga inte vad han väger nu när han har övervikt, så det är ju ganska ointressant. Och dessutom får jag hjälp med detta för höanalysen kunde lika gärna vara skriven på kinesiska. Har försökt läsa på men fattar inte, det är ju så mycket så jag vet inte vad jag ska börja.
Han har iaf en bra och enkel foderstat som förra ägaren har fixat åt mig.

Oj förlåt nu blev de så där långt igen.
Men tack så mycket för ditt svar.:bow:

Flaekja undrade om jag såg magen när jag tittade bakifrån! OM! Som två stora bulor. Vadå känna revbenen? Nänä, jag vet att dom finns men dom känns då baske mej inte!

Nä, här är det motion som gäller, ännu mer än innan och sen stalla in henne när gräset börjar spira... :grin:

Jaha....men hennes ruunda mage då?
Ni andra som har islandshästar, hur mycket väger era när dom är ca 133 i mkh?

På en "normalviktig" häst ska sadelgjorden sitta på plats. Min islänning är lite större än din, ca 137 och han väger 360 med Hööks måttband - han är alldeles lagom även om han är lite rundare än normalt efter vinterns fria hösilagebalar....Måste åka o väga vid lämpligt tillfälle o stämma av med måttbandet.

Lättast att hålla lagom vikt är att ha ett bra grovfoder med rätt mängd MJ men bra protein. Hade en häst som alltid varit överviktig, fick ner honom 50 kg ganska snabbt när jag fick tag på ett bra hösilage med 6 MJ och protein blev med lucerntillägg 40 smpr/kg och då fick han 7-8 kg/dag med ganska hög TS, har inte i minnet men ganska torrt.

Klart är att hästen går bättre om vikten är mer "lagom".

Skaffa en förgjord eller stoppgjord att ha i stället för svanskappa. Betydligt mer skonsamt för hästen...

(åsså blev fodertråden en utrustningstråd...)

Förgjordar/stoppgjordar stoppar bara upp bogrörelserna - dessa ska inte användas. Då är svanskappa bättre.

Visst, ok att man ska kolla grovfodret men snart är det ju slut. Sen då?
Sen gäller ju bara gräs för hela slanten?
Och det första som kommer är kraftigt.

Jag fattar med att för/stopgjord kan hämma bogrörelserna. Men en svängd sadelgjord då?

Men det "enklaste", hmm.. är ju att försöka få ner henne i vikt trots allt.
Det löser alla problem. Problemet är bara hur...?

Tacksam för ALLA förslag! :bow::bow:

Det är ju svårt välja bete om man bor som man bor, men har man möjlighet är naturbete/skogsbete mycket bra för ridhästar. Då håller de ju vikten okej. Du bor i Blekinge, där finns ju många naturbeteshagar, iaf då jag bodde där om somrarna fanns det många fina beten.

Passar inte sadeln så gör den det inte. Jag vet inte om en svängd gjord fungerar. Rid barbacka om du kan eller använd en ridgjord så länge. Evt kan det behövas provas ut ny sadel för att vara säker den är okej i passform.

Naturbete/skogsbete är vad vi har nu. Och så har vi en bäck med rinnande vatten. Hur bra som helst. Alltså en kuperad terräng.

Jag har en bomlös Barefoot till henne och den sitter perfekt på henne, så byta sadel har jag inga som helst planer på.

Men jag rider för det mesta barbacka, det gillar båder hon och jag. :)
Varmt om rumpan med i vintras.. :banana:

Min som är 137cm och grov i typen väger 380 när han närmar sig normalhull. Så jag tycker att din är för rund , MEN du måste kolla hullet genom att känna på revbenen. INte bara titta på rundheten. Välkommen till gänget som konstant bantar.:devil:.

Förgjordar/stoppgjordar stoppar bara upp bogrörelserna - dessa ska inte användas. Då är svanskappa bättre.

Jag har också det intrycket... dessutom fattar jag inte varför en stoppgjord skulle ligga bättre på plats på magen än en vanlig gjord, eftersom problemet i mitt fall t ex är att gjorden glider framåt pga magens (revbenens) form i sadelgjordsläget.

Min som är 137cm och grov i typen väger 380 när han närmar sig normalhull. Så jag tycker att din är för rund , MEN du måste kolla hullet genom att känna på revbenen. INte bara titta på rundheten. Välkommen till gänget som konstant bantar.:devil:.

Mankhöjden säger väl egentligen ingenting om hur stor hästen är... det finns ju de som har 15 cm manke (kanske inte islänningar, men väl större hästar) och de som har nästan ingen manke alls och som i övrigt är så gott som identiskt stora i kroppen.
Så att säga att en häst är för rund enbart baserat på att den är några få cm mindre än en annan häst känns lite fel i mina ögon.

Men visst, kan ägaren inte ens känna revbenen om man trycker med fingrarna kanske det finns ett späcklager som är något tjockare än vad som kan vara normalt, men å andra sidan så ser den ju inte fet ut på något sätt.

Men revbenen känner jag inte, alltså måste hon vara för fet.

Det är väl med hästar som med människor, det räcker för en del att bara TITTA på maten så går dom upp i vikt.

Min lilla pålle är nog en sådan. :crazy:

380 kg är mycket på en häst i storleksordning 133 cm, mitt sto när hon var som mest vältränad med att klassas som mycket grov och 141 cm vägde 400 kg jämnt.

Minska om möjligt intaget av energi (mj), se till att din häst får behovet av protein tillgodosett och sen motion i samma omfattning.

Suck....hur i jisse namn ska jag få ner min lilla pålle?

Hon får inget som helst kraftfoder nu, bara ensilage.
Pigg som attan att rida men inte på något vis ohantrelig, bara glad.. :)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 366
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 811
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 055
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka