Viktminskning

Popcorn

Trådstartare
Jag har ett islandssto på 11 år som behöver gå ner i vikt. Hon är 133 mkh och väger 380 kg...

Får inget kraftfoder endast ensilage. Rids 6 dag/veckan i varierande terräng.
Snälla, nån som vet hur jag ska lägga upp träningen?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Viktminskning

Det låter inte som någon överdriven övervikt på en häst av den storleken.

Först är jag nyfiken på hur du kommit fram till vikten? Våg? Viktmåttband? Mäta och räkna enligt formler? Annat sätt?
Sen undrar jag hur hon ser ut, varför du tycker att hon behöver gå ner i vikt - var sitter överskottshullet för någonstans?
Nästa fråga är hur mycket ensilage hon får och om du har någon analys på fodret så du vet vad hon får i sig i energi- och proteinväg?

Förutom att hålla med Ameo kan jag tipsa om bantingstråden under hästvård. Där vimlar det av tips och peppning för oss med överviktiga hästar.

kan lägga in lite bilder på henne så ni får er en bättre uppfattning
vi har mätt med ett vanligt måttband runt magen (strax bakom frambenen som det stod beskivet) och från bogspetsen till höftknölen och sen plusade ihop de som man brukar göra och dela med och så.
Sen har vi ävet ett viktmåttband och fick samma summa där

sen är mest runt omkring som man ser framifrån, som ni kommer se på bilderna

men här är hon iaf:

för några veckor sen framifrån
IMG_9475.jpg

från sidan (hade tyvärr ingen där hon stod stilla:angel:)
IMG_9534.jpg

bakifrån (rund rumpa:D)

och så lite sommarbilder där ingen fet vinterpäls ligger om

IMG_1696.jpg

Det där tycker jag ser ut som en välmående häst, inte en överviktig.
Varför göra ett problem av något som inte är nåt problem?

Bilderna visar inte riktigt rättvist. Jag vill ha ner henne i vikt för jag tror att hon orkar mer te.x tölten.

Sen tar det på lederna att vara överviktig oxå. När jag spänner sadelgjorden där den ska vara dv.s en handsbredd från frambenet så när jag spännt färdigt ligger den precis vid frambenet. Den kasar fram för det går inte att spänna om hennes runda mage. :)

tyvärr inte ett svar på din fråga, men fy tusan vilken enormt söt häst! Ser ut som en liten vit snöboll på första bilden:love:

För övrigt tycker jag inte hon är överdrivet tjock, men tycker du som sagt att det är ett problem rekommenderar även jag bantningstråden för lite runda hästar här på forumet. Där finns det många bra svar och tips:)

För att bränna fett så är låånga skritturer bra, men jag tycker inte hon ser jättetjock ut; jag brukar titta om magen syns när man tittar bakifrån och det ser inte ut som den sticker ut så mycket även om bilden är tagen liite i vinkel. Egentligen är det bara sista bilden som hon ser lite bukig ut på och det är ju en sommarhage så då kanske hon precis har proppat i sig en massa smaskigt gräs?

De muskler som hon behöver för att hon "hissa upp" magen lite är ryggmusklerna! Var noga med formen; att hon jobbar rätt i trav och att hon inte bara kör upp näsan i tölten utan jobbar med ryggen.

Sedan kan du göra någon stretchövning (tror jag att det är) så hon höjer ryggen och "hittar" och stärker ryggmusklerna. En övning är när man står bakom och med händerna på var sin sida lite nedanför och bakom korset (leta lite så hittar du var du ska trycka) trycker framåt lite lätt, en annan övning är när man står bakom och FÖRSIKTIGT segdrar i svansen. Inte alla hästar gillar det här och det kan ta lite tid innan de fattar och reagerar på rätt sätt.

Hängande mage/muskelbrist kan bero på proteinbrist, hade du analys på grovfodret? Om du vill komplettera med protein så välj något med mycket lysin, det är det protein som det oftast är brist på och om det inte finns tillräckligt med lysin så kan de inte utnyttja annat protein i fodret heller, även om det finns mer än nog av det.

På första bilden ser man hur tjock päls hon har - en sådan sak kan göra att hon inte orkar jobba så samma sätt som i sommarkläder. Vi har valt att inte klippa vår häst på vintern, även om han blir lite trött och känns seg framåt januari, utan väljer att inte ställa samma krav i ridningen och ge mer vilodagar.

Hur som helst - fruktansvärt söt häst! Lycka till!

Senast ändrad:

Den bomlösa sadlen jag har nu kasar inte framåt. Det gjorde däremot den andra jag hade, en Wintex.
Det är bara sadelgjorden som "kasar" fram. Sadlen ligger stilla på henne när man hoppar upp.

Men för det allra mesta rider jag barbacka och med ett bettlöst träns. :banana:

Att sadelgjorden åker fram beror på att hästen är skapt med det smalaste stället just där, det har inget som helst samband med att hästen är överviktig.
Jag har själv haft en häst som såg ut så och hade i hela hennes liv problem med att få sadeln att ligga på plats - om jag inte använde en förgjord. Vissa sadlar fungerar bättre än andra, beroende på hur de är konstruerade.

Jag tycker du ska släppa tanken på att banta den hästen.

Jaha....men hennes ruunda mage då?
Ni andra som har islandshästar, hur mycket väger era när dom är ca 133 i mkh?

Min tinker hade samma problem med att sadeln åkte fram pga sin runda form under magen (utan att vara överviktig), och en svängd sadelgjord med lite hjälp från en svanskappa (som mest håller lite extra på plats i nerförsbackar) har gjort susen på min.
Jag tycker för övrigt att hon ser jättefin ut. Pälsen gör mer än man tror, och om hon inte blir överviktig på sommaren så tror jag inte du behöver oroa dig på vintern, då går det ju åt mer energi att hålla värmen etc.

De där formlerna tycker jag för övrigt stämmer jättedåligt på hästar som inte är stöpta i halvblodsformen. Min häst är extremt kort, och ganska grov i övrigt, och det blir helt fel proportioner för att det ska bli rätt på honom. Bara en sån sak som att benen är grövre gör ju skillnad i vikt. Och 380 för din tycker jag inte låter så farligt heller. Hade en liten lätt arabliknande ponny på 140 cm en gång i tiden som vägde ca 300 kg, och din är ju bra mkt grövre i kroppen än vad han var.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är dålig på de här med vikt, men min isiskille är 128 och väger enligt sånt dära viktband ca 400. Han är fet! Jag har fått ner honom ca 40 kg, och hoppas få ner honom ungefär lika mycket till. Kommer ju inte stirra på siffran, men efter vad jag hört att han vägt tidigare och vad andra islandshästar väger så tror jag att han skulle vara mycket sundare runt 350, kanske lite mindre med.

Min väldigt okunniga åsikt är att din häst inte är tjock, den behöver alltså inte bantas. Utan har du en bra foderstat, fortsätt med den. Och se över motionen, kanske rids den inte tillräckligt intensivt eller tillräckligt muskelkrävande. Jag vet inte alls hur du rider, men att rida 6 dagar i veckan säger ju inte så mycket om motionen hästen får. Jag kan också tipsa om vikttråden, där finns massa tips både vad de gäller kondition och muskelträning. Hur är de med styrketräningen?

Kä? Mig inte fatta? Styrketräningen???
Min pålle rids i varierande teräng med backar och massa sly. Får verkligen anstränga sej.
Rids i alla 4 gångarterna där det passar bäst. :)

Det låter ju som att du rider rätt bra och varierat redan.
Vad jag menade med styrketräning är så enkelt som de låter, låt hästen ta i lite och jobba med musklerna. Klättring är ju jättebra för sånt. På sommaren är bra träning att gå i vattenbrynet. Men annars all möjlig dressyr är ju också styrketräning, när de får bära upp sig själva bra så jobbar ju massa muskler, speciellt rygg och magmuskler jobbar ju på bra när de höjer ryggen och får fin rund form. Så all möjlig dressyrträning är också jättebra. Har du möjlighet och du och hästen gillar det så kan du ju hoppa lite. Behöver inte vara så högt för att de ska bli bra gymnastik:idea:

Hur långa är ridpassen förresten?

Jaha....men hennes ruunda mage då?
Ni andra som har islandshästar, hur mycket väger era när dom är ca 133 i mkh?
Den är inte så rund som du tycker att den är.
Det är helt normalt att man ser magen på sidorna om man tittar rakt framifrån, så som fotot är taget.

sen ett tips, stirra dig inte blind på vikten i kg, den behöver du bara veta när du ska avmaska hästen och räkna foderstat. Att mäta fram vikten är dessutom ingen bra lösning, för mätningen tar inte hänsyn till hur hästen ser ut i hullet för stunden - försök väga hästen på en våg i stället!
och jämför inte med andra hästar av samma storlek, för hästar är väldigt olika skapta och väger därmed olika även om mankhöjden är densamma...

men om man inte har möjlighet att väga hästen på våg vad är bästa sättet att räkna ut hästens vikt?

DÅ får man mäta och räkna och hoppas att det stämmer någorlunda.
(själv har jag haft en häst där de två säkraste mätmetoderna diffade på över 150 kg från varandra... Tur jag visste vad vågen visat också :angel: )
MEN man ska inte använda uträkningen för att uppskatta antal kilos övervikt eller något sådant.

Det finns dock flera sätt att komma åt en våg, ställ hästen i släpet och kör till bilprovningen (de brukar ha en våg tillgänglig), till närmaste "grusgrop", foderleverantör eller annat ställe som har en stor fordonsvåg. Man väger bilen + släpet med och utan häst i - mellanskillnaden är hästens vikt.

Tack alla snälla som står ut med mitt frågande.
Gå i vattenbryn HADE varit jättebra, jag vet. Nu är det bara så att min lilla pålle anser att vatten är FARLIGT!
Vi har annars tillfälle att testa, så länge det inte är badsäsong.
Så just nu tränar jag henne på vatten. Vi har kommit så långt att gå i vattenpölar, men dom ÄR otäcka!

Vägning sen ja. Jag vet att detta med måttband inte stämmer så bra. Har oxå kollat runt om det finns en våg och köra ditt med henne i transporten.
Men det finns ingen våg. Har VERKLIGEN kollat.

Så det där med svängd sadelgjord verkar ju bra. Men svanskappa? Njaa, vill helst vara utan. Det kan inte vara bekvämt att ha det runt svansen. Och sadlen kasar ju inte framåt.

Har förresten inte kollat om man kan ha en svanskappa på en Barefoot?

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 366
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 811
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 055
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka