viktmåttband

Sv: viktmåttband

Man använder dom bakom manken och i sadelgjordsläget...

Stallägaren hade samma dag vägt hästen hos veterinär på våg. Tog måttbandet när vi kom hem för att testa och det stämde såpass med skillnad på runt 3 kilo, minns inte om det var upp eller ner dock

Har provat ett en gång och enligt det skulle hästen väga någonstans runt 700 kg och enligt våg väger hästen 580 kg...

Mitt band diffar på ca 50 kg mot vågen (han väger 566 idag, bandet visar 518), men det verkar följa ganska bra, väger på våg då och då och bandet visar i princip alltid 50 kg mindre.

Jag har ett men tycker det är svårt att använda. Det kan skilja hur mycket som helst från dag till dag. Självklart är det noga med att man mäter på exakt samma ställe varje gång och det har jag verkligen försökt.

Jag köpte min första häst för tre veckor sedan och jag använder viktmåttband ca 2-3 gånger i veckan nu i början för att hålla lite koll på honom. Jag tittar inte i första hand på vad själva vikten säger utan mer på om omfånget ändrar sig. Det är ett hjälpmedel så att inte ögat ska lura mig och jag helt plötsligt har en häst som börjar falla ur/bli smällfet.

jag tycker det funkar dåligt... enligt måttbandet så har min häst vägt det samma (589 kg) hela sommaren som i våras trots att han ser och känns tjockare om magen. det är ju längre bak han blir tjock, inte runt bröstkorgen. dessutom borde han väl väga mer än så med sina 178 cm?

Blir de inte lite fel när man använder dem på grövre hästar?
Enligt måttband är ju min nordsvensk fet när hon är i perfekt hull, hon är ju grövre över hela kroppen jämfört med en häst av halvblodstyp i samma mankhöjd.

Funkar inte alls tycker jag, har iofs inte provat på stora hästen. Men provade på ponnyn, enligt bandet skulle han väga 475 kg. Vägde sedan på våg som visade 410 kg... Bandet mäter ju runt bröstkorgen, skulle jag prova det på fullblodet i stallet skulle det nog visa på minst 200kg mer än han väger... O stallets fetaste häst är som smalast just runt bröstkorgen.

Så nej jag tycker inte att det funkar.

Jag tittar inte i första hand på vad själva vikten säger utan mer på om omfånget ändrar sig. Det är ett hjälpmedel så att inte ögat ska lura mig och jag helt plötsligt har en häst som börjar falla ur/bli smällfet.

Så gör jag också. För jag tror inte att det stämmer särskilt bra annars.

**till alla**
Intressant att läsa om era erfarenheter, låter som ja gklarar mig utan ett viktmåttband även i framtiden. Jag kan ju bedömma mycket av att klämma och titta. Jag hade dock tyckt det var jättespännande att veta vad hon väger. Viktmåttbandet en hade i stallet sa 720 kg, verkar det rimltigt för en grov halvblodsmadam på 169 cm? Jag har dlig koll på hästars vikt.
/U

Det är nog inte omöjligt!

Min bruksnordsvensk, 155 cm, vägde ungefär 700 kg när hon vägdes och var i väldigt bra form, välmusklad. Hon är ju mindre men mycket bredare och grövre.
Ett såpass stort grovt halvblod kan nog väga såpass.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 518
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar