Viktmanchett-fråga och Sele-fråga!!

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag har en tik på ca 2½år. 50% Schäfer, 25% Jämthund och 25% Kungspudel. Jag har tänkt köpa ett par viktmanchetter att ha till henne, främst för att hon ska röra bättre på benen men det kan hända att jag börjar med lite småvikter om ett bra tag. Jag har två frågor..
Hur/Vart sätter man dem på frambenen? På bakbenen sätter man ju dem över "hasen" (eller vad det nu heter på hunden) men på frambenen borde de ju glida av rättså lätt om man sätter dem precis över där hunden böjer på benen eller precis under där hunden böjer på benen? Eller de kanske stannar ändå?

Och hur jag ska lägga upp träningen. Hade tänkt ha typ "uppvärmning" där hon får gå som vanligt i kanske 10-20min (disto längre ju bättre eller?) och sen ha på manchetterna i början i ca 10-20min (disto kortare i början disto bättre?) och sen låta henne gå resten av rundan (hela rundan tar ca 1h så det blir ju minst 20min till) och sen när vi kommer hem stretcha lite.
Och varannan dag frambenen och varannan dag bakbenen. Tror ni det blir bra eller ha ni några tips/råd/ändringar??

Sen en fråga till. Jag använder oftast Y eller D-sele till min hund och sällan halsband, men jag har märkt ett rättså bra tag nu att hon "markerar" när man tar henne precis bakom högra frambenen. Där selarna sitter. Jag har frågat vår veterinär och hon klämde lite och kände på henne men hon sa att det var bra. Men jag är ändå lite orolig.
Så jag undrar om ni tror att det är selarna, något annat eller ska jag inte oroa mig? Hon typ rycker vid ryggen (såsom hästar gör när de har ont i ryggen) när man tar henne där. Tidigare var det på bakom båda frambenen men nu bara på högra sidan. Hon har rätt storlek på selarna, de sitter INTE hårt utan jag har även spänt ut dem sen jag märkte det för typ 3 månader sen och det har ändå fortsatt. När hon springer lös så tar jag alltid av henne selarna, när hon leker tar jag också av dem osv. så hon har bara på sig dem när hon går vanligt. Hon visar inget när man går med henne att hon har ont eller så och hon nästan springer i selarna haha. Trycker i huvudet före jag ens fått av den helt från kroken och lyfter själv på benet till Y-selarna. Några tips eller så??

Sv: Viktmanchett-fråga och Sele-fråga!!

Har ni röntgat? Hade inte din hund problem med smärta tidigare? Kan det finnas någon koppling? Att selarna ligger bakom har jag väldigt svårt att tro.

Varför behöver hunden träning med vikter? Jag skulle spontant tänka att hunden ska röntgas och kollas upp innan du börjar träna vikter med tanke på hundens historia och de nuvarande smärtmisstankarna.

Funderade över om det kan vara senor/ligament som gör ont eftersom det är så att hundens framben sitter fästande vid kroppen med dessa och inte med leder. Så en sele kan ge både ont och skador enligt veterinär som vi diskuterat med:confused::confused:

Har hunden ont så är det nog en väldigt(!) dålig idé att börja med viktmanschetter, istället borde hunden få ett besök hos duktig fysioterapeut om inte veterinär hittar något fel.

Diskutera och planera med en duktig hundfysioterapeut innan du börjar exprimentera själv.

På frambenen sätter man lättast ett lager vetflexbandage under viktmanschetten så stannar de kvar på sin plats. I övrigt håller jag med de andra...

Det senare tycker jag precis som andra att du ska kolla upp hos veterinär eller fysioterapeut. Då kan du också få bra tips om (och om) du ska använda benmanschetterna.

Jag använder benmanschetter på min yngsta för att få ökad rörelsekontroll på hennes bakben.

När du använder benmanschetter fram så ska de sättas ovanför karpalleden.

Visst är jag? ;) naprapaten tackade också för tipset :p jag har använt vikter för att bygga upp muskler på min hund och det har fungerat super!

Liknande trådar

Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 343
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa På vinterlovet (ev. även höstlovet om det finns snö då) så ska jag upp till Norge och åka skidor med min hund ( 32kg 50%Schäfer...
Svar
0
· Visningar
692
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 239
Senast: Magiana
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 001
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar