Viktigt med besiktning??

martha

Trådstartare
Tycker ni att det är jätteviktigt att besikta en häst och gå igenom alla tänkbara scenarier när ni ska köpa häst??

Jag har aldrig besiktat häst någonsin som jag köpt, och då har jag iofs KÖPT trashankar en hel del...osedda..på telefon.... :angel:

Jag har heller inte varit med om att nån viljat ha hästen besiktad..jo förra året när jag sålde min 3 åring för ett skapligt högt pris...men köparen sa ändå att det är ingen fara om det är nån grad eller så...bara det inte var nåt stort( och det var grönt)

Jag skulle verkligen bli chockad om nån krävde besiktningar så som man läser på buke ibland....är det så förskräckligt noga med ridhästar?? får dom ha nån grad eller defekt, eller ska dom vara 100 procent rakt av??

Jag tycker att det beror på dels vad man själv har för kunskaper för att kunna kolla hästen, dels vad hästen ska användas till och till detta beror det ju på vad hästen kostar... Och vilken risk man är beredd att ta. man har ju undersökningsplikt som köpare, blir det nåt problem och man inte har besiktigat och problemet borde kunnat upptäckas vid en normalbesiktning så har man ju inte en chans att klaga hos säljaren och lyckas...

Senaste hästen jag besiktigade ordentligt före köp var 1991 - och då bara för att få veta alla fel hon hade... :p För ATT hn hade fel visste jag! Och med facit i hand så var det nog faktiskt det bästa hästköpet jag gjort! :bow:

Jag köpte mig ett fullblodssto för att använda i avel i början av sommaren. Henne har jag inte besiktigat, för jag tyckte att det enda veterinären skulle kunna hitta (vid en normalbesiktning) som skulle spela roll för hennes användningsområde och som jag själv inte skulle kunna hitta var ett hjärtfel eller liknande. Och den risken tar jag...
Shettisar har jag aldrig besiktigat före köp. Fast jag besiktigade gammelhingsten efter att ha köpt honom bara för att kunna höja upp försäkringen...

Generellt är det nog så att de flesta köper inte en ridhäst om den har minsta lilla skavank på besiktningen.
Dels för att det då inte går att försäkra den utan reservation OM det finns en böjprovsreaktion som inte utretts. Sen finns det säkert en massa andra orsaker också.

Jag hade definitivt besiktigat... vet att jag har alldeles för lite erfarenhet för att hitta fel själv :p I alla fall om det var en dyrare häst och jag skulle ha den till ridning.
Smiter in med en ny fråga på din tråd...

Jag kommer förmodligen att ta min "gratishäst" på foder (delvis för att jag vill flytta på honom) och eftersom han börjar bli till åren kommen och inte är riden på länge funderar jag på att låta en vet. kika på honom, eller kanske en fysioterapeut? Båda delar? Vad tycker ni? Skulle vara tråkigt att lägga ner en massa tid på att få igång honom om det visar sig att han har någon skada redan nu...

Min häst är den enda jag ägt och vi besiktade inte honom. Dels så visste vi att han inte skulle gå igenom eftersom han har ett knä som är väldigt påbyggt och inte kan böjas så mycket. (medfött) Lika bra att inte böja det... Jag hade inga planer på att tävla heller :angel: och jag var så kär i hästen, jag skulle ha honom!

Priset var inte heller så högt... Men skulle jag köpa en häst idag för en större peng så skulle jag nog besikta. Det är inte kul att få en massa problem sen som man kanske kunnat slippa om man besiktat.

M.

neror ju lite på vad det är för en häst, skall den enl ägaren vara fullt frisk, eller finns det skavanker på den??

reservationer får vi ju inte på travarna i allafall på vanliga hältor..å andra sidan så får vi ingen hjälp med försäkringen på det heller..

men en vanlig böjning om du vill veta om det är nåt fel på den är väl inte helt fel, syns det skavanker t es pålagringar kanske en rtg kan vara på plats...efter detta kan du ta ut nån som känner igenom hästen som t ex equiteraput el liknande

Fortsätter med mitt sidspår på din tråd...
Ägaren har inte sagt något om några problem... men det är nog inte alldeles säkert att h*n vet om dem heller... :crazy: Är lite fundersam om ena bakbenet, så en vet. är nog ingen dum idé. Vet du/ni hur man kan få tag på en equiterapeut som finns i närheten? Och ungefär vilka priser de brukar ta?

Beror helt på vad man letar för häst.

Jag sökte en häst för tävling/träning och skulle då absolut inte köpa en utan besiktning och genomgång.

Vill inte köpa en häst som inte kommer att hålla eller liknande. Så ja jag vill ha en häst som går igenom utan anmärkning. :)

Men iochförsig så tror jag inte jag skulle behöva besiktiga en häst som jag bara vill ha och rida lite lätt på. En promenadhäst eller en skogskompis som man kanske bara tränar lite lätt med.

Men om du hittar en häst som har ALLT, men är 1 grad halt...dissar du hästen då??

jag vet ingen i dina trakter, men hör dig för runt istallar o så...djungeltelegrafen brukar vara bra....dom brukar väl ligga mellan 3-800 ung typ

Jag har aldrig besiktiat en häst, vilket jag iofs fått ta en hel del skit för...och sa att jag Aldrig skulle köpa en ny häst utan att ha röntgat igenom hela hästen, till minsta lilla beståndsdel.... ;)

På tisdag kommer min nya häst - euhrm...ingen besiktning :angel:.
Visst fanns tanken där, helt klart. MEN, det handlar om en orörd 4-åring så....nej, jag chansar faktiskt en gång till (kalla mig dum om ni vill - är jag så van vid redan :) )

Tror det :crazy:
Men naturligtvis så får man ju utröna varför den är halt.
Kan ju vara ngt tillfälligt.
Kan inte svara med 100% säkerhet att jag skulle släppa hästen om den hade precis allt som jag letade efter.. :crazy: :)

Köpte ju en häst förra året som verkligen har just det jag letade efter. Gick igenom besiktningen kanonfint men är nu skadad. :(
Muskelinflammation pga av sadeln så hon har vilat i 5 månader nu. Det är meningen att jag ska starta igång henne men man ser på lång väg att hon inte är bra så Det är bara att vänta.
Så även om man köper en häst som går igenom bes, 100 procentigt så finns det ju fortfarande risker :crazy:

JAg tycker det är viktigt men det beror ju på vad hästen kostar och ifall den ska tränas hårt lr tävlas.
Man kan ju inte precis tex begära vet.besiktning på en häst för 5000 som dessutom börjar bli lite äldre och att den ska gå igenom u.a.
eller till en häst man bara tänkt promenad rida
Nä för dyrare hästar är det ett måste som man dessutom tänkt satsa mer på!

Jag hade definitivt besiktigat... vet att jag har alldeles för lite erfarenhet för att hitta fel själv :p I alla fall om det var en dyrare häst och jag skulle ha den till ridning.
Smiter in med en ny fråga på din tråd...

Jag kommer förmodligen att ta min "gratishäst" på foder (delvis för att jag vill flytta på honom) och eftersom han börjar bli till åren kommen och inte är riden på länge funderar jag på att låta en vet. kika på honom, eller kanske en fysioterapeut? Båda delar? Vad tycker ni? Skulle vara tråkigt att lägga ner en massa tid på att få igång honom om det visar sig att han har någon skada redan nu...

Samma problem här!
Ska få en foderhäst nu som dom tänkt sälja för 30.000 lr 10.000 och triangelmärkt!
Han är 15 och tävlat mycket MSV dressyr men sedan 2 år har han mest stått och blivit lite riden!
Ska sätta igång han nu och bygga ridmuskler.
Han ska triangelmärkas utan att han har större fel, bara att han inte tål hård träning och inte bör tävlas mer eftersom han dels ska "pensioneras" från det nu och dessutom fått har ett konstigt steg som han fick efter all hård träning som inte funka på denna tävlingsnivå, ägaren kallar steget "som en klumpig tonåring".

Tycker ni han ska genomgås av en massör/kiropraktikor lr nåt sånt i och med han ska sättas igån och jag tänkt träna lätt/medel dressyr på han så småningom men mycket uteritter, och lära han hoppa små hinder (han har knappt blivit hoppad alls)?

Tycker detta är så svårt..

Vi har veterinärbesiktigtat EN av alla hästar vi köpt genom åren, och det var min ponnytravare som vi köpte 1979. Men då hade vi en resa på 40 mil att göra bara för att kolla och hästen kostade 6000 spänn vilket var massor för en russ på den tiden. Men det var givetvis vanligt böjprov hemma i stallet.
(Mina föräldrar blev helt idiotförklarade i ponnytrav-Sverige när de köpte honom.)

Annars har jag köpt/fått så billiga hästar att de inte varit lönt att veterinärbesiktiga. Samtidigt har jag kompetens att bedöma om en häst är någorlunda ok.

/// ghost

Jag tycker att det är superviktigt att besikta. För utom att man vill veta om hästen ÄR fräsch, är det ju en nödvändighet för försäkringen. Jag pratar då om ridhäst. MEN, trots att jag besiktat på klinik efter konstens alla regler sitter jag nu här med en ofräsch häst... :(

Ska jag köpa häst så vill jag inte köpa på mig problem (några fler gånger :D ) och väljer därför att få hästen genomgången av en veterinär JAG valt. Skulle hästen visa t.ex lite hälta på böjprov skulle den veterinären tala om vilken inverkan det hade på hästen och det jag tänkt använda den till, det mesta går ju att få ordning på. Dock vill jag ha kollat sånt som jag känner är viktigt men inte har riktigt full koll på själv. Tänder, hovar/benställning, jämnhet i kroppen (symmetri) osv. Alltså sånt som inte är så "grovt" att jag faktiskt ser själv.

Men så vill jag ju ha EN häst jag kan träna och tävla med på en gång och inte lägga ner en massa rehabilitering på först eller efter en kort period.

Jag besiktigar alltid. Jag vill veta vilka ev. defekter hästen har, för att kunna ta ställning till om den är värd pengarna och om den kommer hålla för träning och tävling. Skulle aldrig köpa en häst som inte går att försäkra utan reservationer, och då går ju de flesta outredda hältor/rörelsestörningar bort.
Har jag möjlighet till det vill jag gärna att "min" ET går igenom hästen innan jag bestämmer mig för köp.

När jag köpte min kuse (varmblodstravare) gjorde jag ingen veterinärbesiktning. Jag hade ridit hästen 1-2 ggr i veckan i över 6 månader och han hade aldrig varit halt då. Dessutom hade dom haft in honom på kliniken flera gånger för att försöka hitta om det var något fel på han eftersom han sprang så dåligt. (Enda anledningen var att han är lite bekväm av sig :D )

Så nej, jag har inte gjort det. Men skulle jag köpa en dyrare häst skulle jag nog göra det ( om det inte vore så att jag har ridit och skött hästen en längre tid innan utan att det varit några problem)

Men sen är inte jag ute efter att tävla heller. Det kanske är viss skillnad.

Fast i travvärlden verkar det väldigt ovanligt att man besiktar hästarna innan man köper dom. Eller har jag fel?

Jag köper mina hästar alltid obesiktigade och ibland osedda.
Säljer däremot alltid besiktigade för att köparna är så kinkiga :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 940
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
4 071
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på... 2
Svar
25
· Visningar
5 104
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Jag var så sjukt nöjd med mitt försäkringsbolag, jag tror till och med att jag prisade dom i nån tråd här på buke för någon vecka sedan... 2 3
Svar
56
· Visningar
6 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Tävla/träna trots höglöpande tik hemma?

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare
  • Vilka raser passar in?
Tillbaka