T
torra
Hur viktigt är det att ha en baksele till sin loksele? Vissa säger att man måste ha det och andra säger att det inte är nödvändigt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
snigelfarmor skrev:De som kör utan har antingen ingen körkunskap eller inget medlidande med hästen. Jag säger att det är absolut nödvändigt. Nu med egen lokseleerfarenhet i bakfickan.
snigelfarmor skrev:Du ska även helst använda draglinor. Det brukar inte heller ingå när man köper loksele.
Vad kör du för häst?
precis, det beror ju helt på vad man kör och vart.Asfolath skrev:Med vagn; alltid! Med redskap på plan tex åker; inte lika viktigt.
Du har fått tips på många bra trådar, läs i dem, där finns det många tips!
De som kör utan har antingen ingen körkunskap eller inget medlidande med hästen. Jag säger att det är absolut nödvändigt. Nu med egen lokseleerfarenhet i bakfickan.
snigelfarmor skrev:Självklart inte.
Men kan ändå få följa med på rumpan om bromsen går sönder.
När jag kör 9 pers och bromsad vagn har vi självklart bakselen med.
Måste man alltid skriva de 100 undantagen på ett forum, smått överdrivet.
_L_ skrev:Jag har lärt mig att man ska bromsa i nedförsbacke så att draglinorna är sträckta. Men jag brukar låta hästarna bromsa själva, spec unghästarna, så de lär sig!
Med en broms kan man ju variera trycket och om man ser att hästen spänner sig (är för ovan för just så mkt tyngd bakom) bromsar man lite mer bara.
/L (Inte heller expert på nått vis med delar gärna med sig av erfarenheter )
Varför det?Jag har lärt mig att man ska bromsa i nedförsbacke så att draglinorna är sträckta.