Viktigt med baksele eller inte?

T

torra

Hur viktigt är det att ha en baksele till sin loksele? Vissa säger att man måste ha det och andra säger att det inte är nödvändigt. :confused:

Sv: Viktigt med baksele eller inte?

Finns några trådar med baksele frågor sök upp dom!!
Sök i detta forum finns det på raden en bit åt höger sen skriver du in baksele och trycker på OK :smirk:
Äh jag har gjort det åt dig :p
Tråd
Tråd
Tråd
Tråd
Tråd

Andra länkar:
http://www.cliffords.se/korskolan.html
http://www.equilex.se
http://www.driveout.se/fragarsvar.htm

Annars beror det bla på, med vilken vagn och underlag du kör på.
Hör av dig om du inte hittar svaren bland sidorna! :)

Mvh Lisa

De som kör utan har antingen ingen körkunskap eller inget medlidande med hästen. Jag säger att det är absolut nödvändigt. Nu med egen lokseleerfarenhet i bakfickan.

Jag kör med baksele och loksele, och trots det så trycker ryggputorna in i skulderbladen i nerförsbacke, samt att svanskappan tar en del. Hästen gillar inte nerförsbackar.
Jag har bakselen fäst i dragringen, ännu bättre är det om man fäster den i skaklarna direkt. Då kan man spänna den bättre utan att låsa draglädren.
När du testat en gång så ser du direkt vilket val som är självklart, om du spänt allting rätt.

Du ska även helst använda draglinor. Det brukar inte heller ingå när man köper loksele.

Vad kör du för häst?

Med vagn; alltid! Med redskap på plan tex åker; inte lika viktigt.
Du har fått tips på många bra trådar, läs i dem, där finns det många tips!

snigelfarmor skrev:
De som kör utan har antingen ingen körkunskap eller inget medlidande med hästen. Jag säger att det är absolut nödvändigt. Nu med egen lokseleerfarenhet i bakfickan.

Även om man har en bromsad vagn? :confused:

Självklart inte.
Men kan ändå få följa med på rumpan om bromsen går sönder.
När jag kör 9 pers och bromsad vagn har vi självklart bakselen med.

Måste man alltid skriva de 100 undantagen på ett forum, smått överdrivet.

Oj oj ursäkta min fråga... :o men du utryckte dig rätt starkt så jag trodde det var ok att fråga....

// Idka som alltid kör med bromsad vagn och hintertyg :cool:

snigelfarmor skrev:
Du ska även helst använda draglinor. Det brukar inte heller ingå när man köper loksele.

Vad kör du för häst?

Jag ska precis börja köra in min nordsvenska travare (med instruktör självklart) Det är ganska backigt där jag tänkte köra. Jag har en rockard med draglinor. Tidigare har jag bara kört hästar som har haft baksele så jag har inte riktigt något att jämföra med.

Asfolath skrev:
Med vagn; alltid! Med redskap på plan tex åker; inte lika viktigt.
Du har fått tips på många bra trådar, läs i dem, där finns det många tips!
:bow: precis, det beror ju helt på vad man kör och vart.
Man får använda lite sunt förnuft. ;)

det är ju lite tradition bakom det med...travet vet inte vad baksele är och andra skulle aldrig köra ens på rak mark utan.

Hästar är tåliga djur och klagar sällan trots smärta eller obehag. Med en lätt speedcart och 1 person i vagnen och fastsurrad skakel kan man klara lite backar med rent samvete. Ha bara väl stoppad pad under däckeln och ha koll så inte svanskappan trycker på svansroten.

Eller oxå får du väl introducera bakselen för hästen :)

Nä, issåfall hade jag inte frågat. Jag är helt ny på körningsfronten men jag har fått intrycket att du är väldigt kunnig, därför fråga jag så jag inte skulle missförstå nåt... :o

Jag fortsätter fråga, i hopp om att inte bli idiotförklarad :angel:

Vad är bäst, att låta hästen bromsa med bakselen (i muskelbyggar-syfte) eller att alltid bromsa i sluttningar/backar så hästen alltid är i dragläge?

Vilket intryck..men här finns kunnigare, speciellt på lokselar.

Det är ju bäst att låta hästen slippa ha hela lasset på rumpan och bakbenen. Balansen försämras och steget kortas när de måste ta vikten bakifrån. Jag försöker bromsa så att draglinorna sträcks lite, men så klart inte så hästen måste slita sig ner för backen. :)

Du menar inte att du har uttalat dig och gett råd INNAN du hade ERFARENHET av de olika selarna??:) :angel:

Kommer ju ihåg att du i en tråd totalsågar lokselarna för de tynger på hästens halskotor!!!!
Har du själv blivit en hästplågare nu?:D

Sen så måste jag säga att din häst ska nog tränas lite mer på att bli välinkörd så som den beter sig i nedförsbackar..;)

Du är välkommen att testa nån av hästarna här så får du uppleva hur en välinkörd häst själv lungt o smidigt tar sig ner för en brant backe...utan baksele men med öronen framåt och aldrig skadade varken i rygg, ben lr kotor..inte ens en liten muskelsträckning..:angel:

Men vill man ha baksele o draglinor ska man ha det!

Peace!

snigelfarmor skrev:
Självklart inte.
Men kan ändå få följa med på rumpan om bromsen går sönder.
När jag kör 9 pers och bromsad vagn har vi självklart bakselen med.

Måste man alltid skriva de 100 undantagen på ett forum, smått överdrivet.

Är bakselen på hästen eller var den bara med, på vagnen? :D

Jag har lärt mig att man ska bromsa i nedförsbacke så att draglinorna är sträckta. Men jag brukar låta hästarna bromsa själva, spec unghästarna, så de lär sig! :)
Med en broms kan man ju variera trycket och om man ser att hästen spänner sig (är för ovan för just så mkt tyngd bakom) bromsar man lite mer bara.

/L (Inte heller expert på nått vis med delar gärna med sig av erfarenheter ;))

Hehe och jag kommer ihåg allt ont du skrivit :devil:
Det kanske kommer eller har redan, slagit tillbaka på nått vis :devil:
Presis som oss andra som har fått smaka på den egna medicinen...

Nej jag kommer inte ihåg nått spec bara att det var du och att jag inte riktigt gillade det du skrev PEACE :cool: :smirk:
Men personligen är du en lika trevlig typ som oss andra :)

Naturligtvis är det inte kul att bli påmind om något som man skrev förut, för man ändrar uppfattning hela tiden samt lär sig nya saker hela tiden (om man inte är en trög dummie :angel: (min farsa är ett lysande exemplar på det, för hur man än bevisar motsatsen (även att den är sämre! :eek: ) tror har ändå stenhårt på sin sak :() .
Ja då är det svårt att få fram en vettig diskussion utan bråk :angel:

/L

_L_ skrev:
Jag har lärt mig att man ska bromsa i nedförsbacke så att draglinorna är sträckta. Men jag brukar låta hästarna bromsa själva, spec unghästarna, så de lär sig! :)
Med en broms kan man ju variera trycket och om man ser att hästen spänner sig (är för ovan för just så mkt tyngd bakom) bromsar man lite mer bara.

/L (Inte heller expert på nått vis med delar gärna med sig av erfarenheter ;))

Ok tack! :)
Jag använder min broms flitigt så som du beskriver trots att jag har lätt vagn och inte så branta backar. Jag tänkte att det kanske vore en kanonövning för musklerna att själv bromsa i nerförsbackar men det kanske inte är sån bra idé.

Jo det blir ju lite som en tryckvagn(trav) om jag inte har fel...
Men du kommer snart nöta ut gummit på däcken om du har en broms som ligger på dom :D
Eller är det skivbroms? Dom är ju tåligare så bromsa på du :D
Men det kanske blir lite fel för hästen om den måste dra i en nedförsbacke? Lär den att ta mot vagnen i backen ist;
kör ner utan att bromsa sen kör du upp och bromsa!
Snacka om styrke träning :D
Jag är väl ute o seglar :o men det låter ju som bra träning?
Ok bromsa på en raksträcka då! :angel:
(Vad lurar jag i dig för nått nu då :rofl: )
Själv har jag så tunga vagnar att hästarna drar på duktigt i uppförsbackarna :D

/L

Senast ändrad:

Jag har lärt mig att man ska bromsa i nedförsbacke så att draglinorna är sträckta.
Varför det?
Bättre att hästarna lär sig bromsa själva. Det är svårt för dom att få till gången med påskjutet, så hellre att dom ät tränade och alltid bromsar än att dom inte vet vad som kommer. Bromsarna använder jag bara vid branta backar och/eller tung last, men inte så kraftigt att hästen ligger i drag.
Vid tävling blir det annorlunda men det är då det.

LIA

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag gjorde mig av med mina gravidkilon. Snälla säg ingenting, jag vet redan om hur jag värderas. Jag har redan skämts över att jag...
Svar
0
· Visningar
561
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vissa vill ha och ge mycket pepp, andra vill stanna i sin bubbla tills tävlingen är över. -Det är viktigt att respektera varandra. Vi...
Svar
0
· Visningar
96
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix