Viktigt eller flummigt?

Hazel

Trådstartare
Rubriken än nog missvisande, för jag känner att det är både och. Jag såg länken till denna video på Mush facebook sida. Och jag är helt övertygad själv om att färskfoder är otroligt mycket bättre för hundar än torrfoder. Men däremot känner jag mig tveksam till hela grejen med att man ska bota cancer med örter, jag säger inte att det skulle vara omöjligt, men det känns som att risken att folk vägrar både vaccin, behandling och över huvud taget gå till veterinär är ganska stor. De länkade dessutom till en artikel där det stod att man inte ens skulle ge hundar kranvatten, nu antar jag att det gäller i USA och där kanske det är en rimlig rekommendation men artikeln är ju ändå länkad från en Svensk sida..

Videon är om cancer hos husdjur och framförallt torrfodrets påverkan
https://go2.thetruthaboutcancer.com/pets/chapter-3/?gl=59e52b6a595c97337ba98e6c

Men står Mush bakom den? Isåfall är det ju inte klokt. Det verkar väl vara som vilken alternativbluff som helst. Är det någon som delat den dit borde de väl ta bort den.
Sorry det jag skrev blev oläsligt.

Mush delade ett kort klipp från videon, på en stor studie från Helsingfors universitet. Den studien verkar vettig men dom länkar också till både artikeln och hela videon.

Alltså klippet som mush delade handlade enbart om färskfoder studien (om den är legitim kan jag inte uttala mig om). Frågan är ju om de tror på de andra med - eller om de bara kollat det korta klippet?

Jag såg precis det här på facebook. Jag ger mina hundar mush ibland, kommer verkligen inte att fortsätta.

Tittade på klippet och det är ju verkligen sönderklippt så det kan vara vridet precis hur som helst och behöver inte alls spegla resultaten från själva studien. Söker förgäves efter källor till att homocysteinnivån skulle ha nått samband med "en massa allvarliga sjukdomar"(fritt citerat) som de påstår i klippet.

Fick det här som kommentar på fb ifrån mush "Gå in och läs mer på DOGRISK. Där hittar du forskningen från Helsingfors universitet."

Jag känner mig med tveksam till att fortsätta, Mush är det jag föredragit framför andra färskfoder men då ger jag det för att jag anser att Mush är ett bra foder, inte för att jag vill stödja nån flummig ideologi. Dessutom är jag rätt säker på att en av dom Dr dom har med i delen om naturliga medel mot loppor är från Alex Jones (infowars)

Tror ni inte att det enbart är någon enstaka persons misstag att dela något sånt utan att sätta sig in i det eller vad de pratar om?

Katastrofalt för företaget ja, men de kanske inte alls står bakom det?

Dom säger att de står bakom det forskarna säger i det dom har länkat.
Känns ändå flummigt när dom länkat till både artikeln och hela avsnittet. Dessutom utan någon somhelsta källor, jag menar den studien dom pratar om känns ju vettig. Men den kan ju vara gjord på 4 hundar också. Hade det inte varit rimligare att bara lägga in klippet och länken till studien om det nu va den man ville skylta med?

Känns ändå flummigt när dom länkat till både artikeln och hela avsnittet. Dessutom utan någon somhelsta källor, jag menar den studien dom pratar om känns ju vettig. Men den kan ju vara gjord på 4 hundar också. Hade det inte varit rimligare att bara lägga in klippet och länken till studien om det nu va den man ville skylta med?

Tycker inte att det är rimligt att använda det klippet alls med tanke på vad som ligger bakom. Man kan inte bara plocka på det viset.

Och japp, jag kollade. Mannen som presenteras som Dr Edward Group är samma person som Infowars andvänder som "medical expert" han anser för övrigt att invandrare sprider parasiter och är kiropraktor..

Tja, jag är väl knappast förvånad. Jag tycker väldigt bra om deras foder, mindre bra om deras sätt att marknadsföra fodret... Jag har av den anledningen valt att inte längre följa dem på facebook osv, jag blir knäpp på allt de skriver. Själva fodret köper jag dock när det finns till specialpris (på tok för dyrt för mig annars).

Jag har inte haft koll på alls, upptäckte FB sidan bara för en vecka sedan.
Väldigt tradigt med vad de länkat om det är som ni skriver, har inte kollat på det som länkats till och klippet, än. Får bli imorgon.
Synd, för gillar fodret skarpt. Även om jag tycker det har ett hutlöst pris och är glad över att jag har en liten hund. (Men det tycker jag förvisso om Mjaus kattmat, hur kan man ta så mycket betalt för slaktavfall, mer eller mindre?)

Min kompis hund har fått cancer, två stora kulor under öronen. Hon har bestämt sig för att inte ge cellgifter eller operera, då det är för stora risker. Dock, så blandar hon ihop egen mat med bl.a. massa olika grönsaker, vitaminer osv och kulorna har faktiskt krympt! Har inte läst artikeln och kan inte uttala mig, men en liten input om cancer bara.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gett min hund VoH i nästan 1 års tid (hon är 15 månader nu) har blanadat det med magnusson, alltså har gett henne magnusson om...
Svar
18
· Visningar
6 458
Senast: Rose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023