Viktigt eller flummigt?

Jag måste erkänna att jag faktiskt inte har reagerat på deras Facebook utöver att den ibland låter alltför ... hurtig. Sen låter det ju mindre klokt att länka den här videon, fast just de delar som de klippt ut, de från Helsingfors universitet, är det väl inget konstigt med? De påpekar ju också att det är just det arbetet de är stolta över, de säger ju inte att hela videon är toppen.

Min kompis hund har fått cancer, två stora kulor under öronen. Hon har bestämt sig för att inte ge cellgifter eller operera, då det är för stora risker. Dock, så blandar hon ihop egen mat med bl.a. massa olika grönsaker, vitaminer osv och kulorna har faktiskt krympt! Har inte läst artikeln och kan inte uttala mig, men en liten input om cancer bara.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisföring (menar inte att vara tykig, går bara snabbare än att skriva ner d själv :o)

Grejen är att det kan ju finnas ett antal anledningar till att knölarna krymper. Svårt veta vilken det är i det fallet (även om kosten kanske hade en roll just precis där, det kan jag ju inte säga att det INTE var). (Sen tycker jag det låter intressant att cancern skulle ha bättre odds än cellgifter eller operation, men det kanske är lite väl OT att prata om för resten av er. Hoppas hunden mår ok o att den o din kompis får en bra tid den de har kvar tillsammans!)

Jag måste erkänna att jag faktiskt inte har reagerat på deras Facebook utöver att den ibland låter alltför ... hurtig. Sen låter det ju mindre klokt att länka den här videon, fast just de delar som de klippt ut, de från Helsingfors universitet, är det väl inget konstigt med? De påpekar ju också att det är just det arbetet de är stolta över, de säger ju inte att hela videon är toppen.

Jag tycker ändå det känns halvdant att dela delar av en video om man inte alls håller med resten.. då får man nästan betona det för att inte riskera att sammankopplas med det som sägs.

Gillar verkligen Mush till mina men det är alldeles för dyrt för att föda en flock på.. Ingen vidare uppfödarrabatt heller.

Jag tycker ändå det känns halvdant att dela delar av en video om man inte alls håller med resten.. då får man nästan betona det för att inte riskera att sammankopplas med det som sägs.

Gillar verkligen Mush till mina men det är alldeles för dyrt för att föda en flock på.. Ingen vidare uppfödarrabatt heller.

Ja, jag håller med om att de borde ha betonat att de inte håller med om resten (om nu så är fallet, vilket jag ändå hoppas).

Håller också med om att priset känns rejält i plånboken, men har svårt att tänka mig att gå tillbaka till torrfoder. Får väl se hur vi gör när vi skaffar boxer nummer två, de äter ju en del.

Min kompis hund har fått cancer, två stora kulor under öronen. Hon har bestämt sig för att inte ge cellgifter eller operera, då det är för stora risker. Dock, så blandar hon ihop egen mat med bl.a. massa olika grönsaker, vitaminer osv och kulorna har faktiskt krympt! Har inte läst artikeln och kan inte uttala mig, men en liten input om cancer bara.
Kan det inte ha varit så att det bildats en svullnad runt knölarna och att det är själva svullnaden som gått ner?

Om det fanns nån sanning i sånt där skulle vi inte ha så fulla onkologiavdelningar i humanvården.

Jag blandade eget foder till våra hundar och de mådde väldigt bra av det, den äldsta dog pga brusten mjälte orsakad av cancertumörer som även spridit sig till lever. Jag tror inte det finns någon koppling alls mellan färskfoder, mycket grönsaker och cancer.

Jag orkar inte diskutera om det fungerar eller ej, det var bara en input det om min kompis hund..
Någon skrev om risken, det jag menade med risken med op. i huvudet är att det är 50% att hunden blir döv osv och det tycker inte ägaren är ett värdigt liv och därför avstår hon op. och tar vara på tiden så länge hunden inte lider.

Det är heller ingen svullnad som gått ner utan det är knölarna i sig som har krympt. Ägaren har läst en massa studier osv och det var något om att cancerceller inte kan ta näring av kolhydrater så därför ska kosten bestå av mest kolhydrater eller liknande.

Jag är inte alls insatt i allt detta eller vad som stämmer, utan bara skrev ett kort inlägg om cancer och vad ägaren gör för att åtminstone försöka ge hunden bättre förutsättningar med matfrågan då.

Säkert luddigt, men jag är som sagt inte insatt

Det är heller ingen svullnad som gått ner utan det är knölarna i sig som har krympt. Ägaren har läst en massa studier osv och det var något om att cancerceller inte kan ta näring av kolhydrater så därför ska kosten bestå av mest kolhydrater eller liknande.

Eftersom en del har gått på det där vill jag gärna inflika (de brukar då säga att cancerceller lever av "socker" och därmed skulle man kunna bota cancer med sockerfri kost) att det där är motbevisat, man har kunnat se att cancerceller kan leva utmärkt även på enbart fett.

Jag förstår att du inte är insatt men eftersom du tog upp det måste det ju få bemötas. Givetvis är det lovvärt att ägaren gör vad hon kan. Men eftersom det alltid finns de som läser som kan få för sig att deras egen behandling är mkt bättre än klinikernas finns det ett värde i att det debatteras när påståenden om att kost botar cancer dyker upp. Sedan kanske det dyker upp ett botemedel vi kan äta någon dag, det vore ju fantastiskt, men vi är inte där än vad vi vet.

Eftersom en del har gått på det där vill jag gärna inflika (de brukar då säga att cancerceller lever av "socker" och därmed skulle man kunna bota cancer med sockerfri kost) att det där är motbevisat, man har kunnat se att cancerceller kan leva utmärkt även på enbart fett..

När vår förra boxer fick cancer fick vi (2014) rådet av behandlande veterinär (eller ja, det stod på ett informationsblad om cancer som de gav tillsammans med hemgångsråden) att dra ner på kolhydrater och vi gick då över till färskfoder. Minns inte om det var samma veterinär som dock varnade att även om man kan få effekt av detta fanns det också studier som tydde på att cancercellerna efter en tid kan anpassa sig till viss del.

Jag orkar inte diskutera om det fungerar eller ej, det var bara en input det om min kompis hund..
Någon skrev om risken, det jag menade med risken med op. i huvudet är att det är 50% att hunden blir döv osv och det tycker inte ägaren är ett värdigt liv och därför avstår hon op. och tar vara på tiden så länge hunden inte lider.

Jag är inte alls insatt i allt detta eller vad som stämmer, utan bara skrev ett kort inlägg om cancer och vad ägaren gör för att åtminstone försöka ge hunden bättre förutsättningar med matfrågan då.

Säkert luddigt, men jag är som sagt inte insatt
Jag tycker såna här inputs är av ondo. Det finns alltid nån som googlar och hittar och tror på det.
Liksom myten att man ska slappna av för att bli gravid. Bara för att det fungerar för vissa så finns det ingen som helst vetenskap bakom det.

En bekants man fick och gick bort av bukspottkörtelcancer. Åt i stort sett mest vegetariskt, drack alkohol ytterst sällan och var aktiv i orientering flera gånger i veckan.
Hans fru har flera gånger fått höra av folk (som inte känt dom särskilt väl) att "har ni provat att han äter diet x eller mer av y". Sån okunskap måste försvinna.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gett min hund VoH i nästan 1 års tid (hon är 15 månader nu) har blanadat det med magnusson, alltså har gett henne magnusson om...
Svar
18
· Visningar
6 458
Senast: Rose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka