Viktigast att tänka på i LB.

Gilette

Trådstartare
Vad är det absolut viktigaste man ska tänka på när man tävlar LB på ponn i dressyr?

Sv: Viktigast att tänka på i LB.

att man rider nogramma vägar, hästen går i en stadig form och man visar alla tre gångarterna

Att hästen är avspänd och går i rätt form är det viktigaste. Och att du utför alla rörelser såklart.

Hörnpasseringar, hörnpasseringar, hörnpasseringar och planering av ridningen. :o

Iaf var det detta som jag fick som ständiga kommentarer i min LB-debut. "Tänk på att vara noggrann med vägarna", "Var noggrannare med att få igångsättningar och avbrott vid rätt bokstav", "Tänk på hörnpasseringarna" osv... :rofl:

Men, så kanske inte alla är lika slarviga som jag förstås som inte fick en enda igångsättning eller avsaktning helt rätt. :o

Hur får man hästen avspänd? Vad gör man om hästen går emot handen?? Min häst går emot handen i bland i början på vissa moment, t ex i början av mellantrav, i början av serpentinbågar, När jag fångar upp henne efter en mellangångart osv. Vad gör man för att den inte ska gå emot hadnen???

Var noga med serpentinbågarna det är ju i stort sett först intrycket. Tänk på att du inte ska gå ut i hörnet i bågarna. Det är bättre att mittenbågen blir mindre än sista om du ser att det blir ojämnt. Det syns så tydligt om man måste gena i översta bågen. Tänk på att du ska gå ett steg på spåret vid E och B. Var noga med rakriktning vid medellinjen och att hästen ställer om ordentligt. Se också till att ha bra tempo så att det inte blir "tråkigt" och markbundet. Å se till att allt ser enkelt ut.

samma här, tänk på bågarna! att vägarna blir korrekt och att de blir RUNDA. lägg gärna halvhalterna så att dommaren ser det..på medllinjen innan du ställer om

Liknande trådar

Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
1 182
Senast: Sirap
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
676
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
573
Senast: Mli
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka